A növekedés motorjai

A globális utazási piac forgalma tavaly mintegy nyolcbillió dollárt tett ki, ebből Kelet-Európa növekvő mértékben részesedik. A régióban további potenciál rejlik – véli a világ egyik vezető GDS-szolgáltatója, a Travelport, amely októberben Varsóban tartotta kelet-európai vezetőségi fórumát.

A Travelportnál ötven százalékkal nőtt a régióban lefoglalt szegmensek száma az utóbbi öt évben. A 390 millió lakosú, 25 országot magában foglaló régióban eddig 1500 utazási irodával szerződtek le – tudtuk meg Marcin Pilarskitól, a Travelport kelet-európai ügyvezető igazgatójától. Egyes alkalmazásokat – a céges foglalásokat segítő TripGate-et, a legkedvezőbb repjegyárakat listázó Best Buy Plust vagy a Travelport Points hűségprogramot – a térségre is gondolva fejlesztették ki. A régió legígéretesebb növekedését eddig Oroszország produkálta, azonban külpolitikai konfliktusaik miatt a kiutak száma az utóbbi időben csökkent, amit a belföldi utak növekedése próbál ellensúlyozni. Ukrajnában hasonló a helyzet. Nagy reményeket a lakosságszámban gyérebb, de nyugodt helyzetének és szénhidrogénvagyonának köszönhetően gazdagodó Kazahsztánhoz fűz most a Travelport. Talán kevésbé meglepő, hogy közvetlen közelünkből Lengyelország teljesít a legjobban. Őt Románia, Csehország, Szlovákia követi. Aggódni azonban nálunk sincs ok, mivel – mint azt még korábban Bíró Balázstól, a Travelport magyarországi igazgatójától megtudtuk – a nyugat-európai országokat megelőzve a piaci mérték fölött fogunk fejlődni. Az se csüggesszen senkit, hogy Pilarski tájékoztatása szerint Magyarországon a diszkont-légitársaságok részesedése a Travelport szerint is jelentősen nőtt, hiszen fapados és hagyományos légitársaság között a határok elmosódnak – tette hozzá. Ráadásul a fapadosok egyre-másra teszik hozzáférhetővé teljes tartalmukat a GDS-ek platformjain, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki az üzleti utaztatás tortájából.

KIEGÉSZÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK

A fapadosok térhódításának mértékét repülőgép- rendeléseik száma hűen tükrözi. Európában jelenleg mintegy 783 gépre szól megrendelés. De a pálmát Ázsia és a csendes- óceáni térség vitte el 1479 rendeléssel. A jövő ott kezdődik David Gomes, a Travelport légi kereskedelmi igazgatója szerint. Hozzátette: előrejelzések szerint utóbbi térségből 2034-re 1,753 milliárd légi utas indul útnak. Ez 4,9 százalék növekedést jelent szemben az európai 2,1 százalékkal, amely 577 millió utast hozhat a fedélzetre. A Közel-Keletben szintén jelentős potenciál rejlik; 5,1 százalékkal 250 millióra dagad az utaslétszám. Azonban a térség utazói a 142 darabos, fapadosok által leadott megrendelést figyelembe véve jellemzően hagyományos légitársasággal repülnek. Gomes figyelmeztetése ezeknek a légitársaságoknak is szól: érdemes elgondolkozni azon, hogy egyre nagyobb bevételek származnak az üléshez kínált kiegészítő szolgáltatásokból. Csak a Travelport platformján több mint ötvenféle pluszszolgáltatás vásárolható. Míg ezekre egy utas átlagosan 16 dollárt költ, addig a repülőjegyeket átlag nettó hatdolláros haszonkulccsal értékesítik. 2014-ben mintegy 50 milliárd dollár folyt be a világ légitársaságainak kasszájába a kiegészítő szolgáltatások eladásából. Ez 2008-tól mostanáig meghökkentő mértékű, 400 százalékos növekedés, és jövőre sem áll meg: 2016-ban 67 milliárd dollárra taksálják a mellékes bevételt. Akad légitársaság – leginkább a fapadosok között –, amelyik bevételeinek több mint húsz százalékát a mellékesekből szerzi.

ÚJDONSÁGOK SZÁLLODAI FRONTON

A szállodaipar bevételeiben is növekszik ezeknek a kiegészítő szolgáltatásoknak a részesedése – mondta el David Zimmer, a vállalat szállodaiparért felelős termékfejlesztési elnökhelyettese. Felmérésük szerint tavaly csak a platformon keresztül négyszázalékos növekedés mellett 63 millió vendégéjszakát értékesítettek. A lehetőségek szinte határtalanok, ha azt vesszük, hogy a világ 27 millió eladható szobájának negyede üresen áll. Vigasz lehet az Euromonitor előrejelzése, amely szerint a szállodaipar bevételének éves bővülése 8,6 százalék lehet, aminek mozgatórugói a Közel-Kelet, illetve Ázsia és a csendes-óceáni térség utazói. A bevételnövekedés első számú nyertesei a független szállodák, amelyek Észak-Amerikán kívül a hotelek nyolcvan százalékát teszik ki. A Travelporton keresztül tavaly már 650 ezer független szálloda volt foglalható. Arányuk különösen a mi térségünkben növekszik.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.