A Travelportnál ötven százalékkal nőtt a régióban lefoglalt szegmensek száma az utóbbi öt évben. A 390 millió lakosú, 25 országot magában foglaló régióban eddig 1500 utazási irodával szerződtek le – tudtuk meg Marcin Pilarskitól, a Travelport kelet-európai ügyvezető igazgatójától. Egyes alkalmazásokat – a céges foglalásokat segítő TripGate-et, a legkedvezőbb repjegyárakat listázó Best Buy Plust vagy a Travelport Points hűségprogramot – a térségre is gondolva fejlesztették ki. A régió legígéretesebb növekedését eddig Oroszország produkálta, azonban külpolitikai konfliktusaik miatt a kiutak száma az utóbbi időben csökkent, amit a belföldi utak növekedése próbál ellensúlyozni. Ukrajnában hasonló a helyzet. Nagy reményeket a lakosságszámban gyérebb, de nyugodt helyzetének és szénhidrogénvagyonának köszönhetően gazdagodó Kazahsztánhoz fűz most a Travelport. Talán kevésbé meglepő, hogy közvetlen közelünkből Lengyelország teljesít a legjobban. Őt Románia, Csehország, Szlovákia követi. Aggódni azonban nálunk sincs ok, mivel – mint azt még korábban Bíró Balázstól, a Travelport magyarországi igazgatójától megtudtuk – a nyugat-európai országokat megelőzve a piaci mérték fölött fogunk fejlődni. Az se csüggesszen senkit, hogy Pilarski tájékoztatása szerint Magyarországon a diszkont-légitársaságok részesedése a Travelport szerint is jelentősen nőtt, hiszen fapados és hagyományos légitársaság között a határok elmosódnak – tette hozzá. Ráadásul a fapadosok egyre-másra teszik hozzáférhetővé teljes tartalmukat a GDS-ek platformjain, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki az üzleti utaztatás tortájából.
KIEGÉSZÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK
A fapadosok térhódításának mértékét repülőgép- rendeléseik száma hűen tükrözi. Európában jelenleg mintegy 783 gépre szól megrendelés. De a pálmát Ázsia és a csendes- óceáni térség vitte el 1479 rendeléssel. A jövő ott kezdődik David Gomes, a Travelport légi kereskedelmi igazgatója szerint. Hozzátette: előrejelzések szerint utóbbi térségből 2034-re 1,753 milliárd légi utas indul útnak. Ez 4,9 százalék növekedést jelent szemben az európai 2,1 százalékkal, amely 577 millió utast hozhat a fedélzetre. A Közel-Keletben szintén jelentős potenciál rejlik; 5,1 százalékkal 250 millióra dagad az utaslétszám. Azonban a térség utazói a 142 darabos, fapadosok által leadott megrendelést figyelembe véve jellemzően hagyományos légitársasággal repülnek. Gomes figyelmeztetése ezeknek a légitársaságoknak is szól: érdemes elgondolkozni azon, hogy egyre nagyobb bevételek származnak az üléshez kínált kiegészítő szolgáltatásokból. Csak a Travelport platformján több mint ötvenféle pluszszolgáltatás vásárolható. Míg ezekre egy utas átlagosan 16 dollárt költ, addig a repülőjegyeket átlag nettó hatdolláros haszonkulccsal értékesítik. 2014-ben mintegy 50 milliárd dollár folyt be a világ légitársaságainak kasszájába a kiegészítő szolgáltatások eladásából. Ez 2008-tól mostanáig meghökkentő mértékű, 400 százalékos növekedés, és jövőre sem áll meg: 2016-ban 67 milliárd dollárra taksálják a mellékes bevételt. Akad légitársaság – leginkább a fapadosok között –, amelyik bevételeinek több mint húsz százalékát a mellékesekből szerzi.
ÚJDONSÁGOK SZÁLLODAI FRONTON
A szállodaipar bevételeiben is növekszik ezeknek a kiegészítő szolgáltatásoknak a részesedése – mondta el David Zimmer, a vállalat szállodaiparért felelős termékfejlesztési elnökhelyettese. Felmérésük szerint tavaly csak a platformon keresztül négyszázalékos növekedés mellett 63 millió vendégéjszakát értékesítettek. A lehetőségek szinte határtalanok, ha azt vesszük, hogy a világ 27 millió eladható szobájának negyede üresen áll. Vigasz lehet az Euromonitor előrejelzése, amely szerint a szállodaipar bevételének éves bővülése 8,6 százalék lehet, aminek mozgatórugói a Közel-Kelet, illetve Ázsia és a csendes-óceáni térség utazói. A bevételnövekedés első számú nyertesei a független szállodák, amelyek Észak-Amerikán kívül a hotelek nyolcvan százalékát teszik ki. A Travelporton keresztül tavaly már 650 ezer független szálloda volt foglalható. Arányuk különösen a mi térségünkben növekszik.