A régi siker nem siker

A Hotel InterContinental Budapest tavaly év végén kinevezett, húszéves szakmai tapasztalattal rendelkező vezérigazgatója úgy látja, a szálloda első féléves eredményei jók ugyan, de ezt elsősorban annak köszönhetik, hogy Budapest fellendülőben lévő, pezsgő város, ahová egyre több turista jön. Szerinte készülni kell a „hét szűk esztendőre” is.

• Egy fél év elteltével milyenek a benyomásai Magyarországról? Mi volt az, ami kellemes vagy kellemetlen meglepetést okozott?

– Őszintén szólva meglepődtem, amikor kiderült, hogy Budapest lesz a következő állásom; az volt a levegőben, hogy Sanghajba vagy Pekingbe megyek. Azután úgy gondoltam, az európai lehetőségek közül mégis ez a legkedvezőbb, hiszen a város rendkívül gyorsan fejlődik. Aki Londonba kerül, tudja, mire számíthat, Budapesten viszont mindig történik valami. Szerintem a magyar főváros a régiós versenyben egy szinten áll Prágával és Béccsel. Ami meglepett, az az volt, hogy az idősebbek szinte egyáltalán nem beszélnek nyelveket. Csodálkoztam azon is, milyen sok beruházás maradt el – azt vártam, kicsit szebb lesz Budapest. Ráadásul télen jöttem, amikor eleve alacsony volt a szálloda kihasználtsága. Ez aztán húsvétkor egyik napról a másikra megugrott.

• Meglepte valami a budapesti InterContinentalban?

– Igen, bár a kollégáimmal azt szoktuk mondani, nincs jó vagy rossz szálloda: más van. Meglepett például az, hogy nem kértek felárat a Dunára néző szobákért, pedig ez nyilván olyan pluszszolgáltatása a szállodának, amit senki más nem tud nyújtani. Ez már megváltozott; mostantól napi 40 euróval többe kerülnek ezek a szobák. Kellemes meglepetés volt, hogy hét-nyolc évvel a megszűnése után is milyen sokan gondolnak vissza szívesen a Bécsi Kávézóra.

• Tervezik, hogy újra megnyitják?

– Régi formájában biztosan nem. A tetőteraszt 400-600 ember befogadására alkalmas rendezvény- és konferenciateremmé alakítottuk. A nagy érdeklődés miatt viszont gondolkozunk azon, hogy az egyik felső teraszon tudnánk-e kávéházat létrehozni.

• Mi az, amit ön másképp csinál az InterContinentalban? Mi az ön szakmai filozófiája?

– Számomra a legfontosabb a minőség. Szerintem nemcsak tartani kell az előírt színvonalat, hanem azt meg is kell haladni. A tegnapi siker nem siker: mindenkit az alapján ítélnek meg, hogyan dolgozik ma. A vendégek számára jó házigazda akarok lenni, az alkalmazottaknak jó munkaadó, a részvényesek számára pedig biztosítanom kell, hogy a szálloda eredményesen működjön. Ha pedig úgy döntenek, hogy eladják részvényeiket, nyereséggel tudjanak megválni tőlük.

• Mondjon néhány szót a szakmai tapasztalatairól!

– Egész életemben az InterContinental szállodáiban dolgoztam. Szakácsként kezdtem dolgozni Hamburgban, azután pedig a szállodai ranglétra majdnem minden fokát bejárva 1997-ben Belgrádban vezérigazgató lettem. Időközben dolgoztam Londonban egy évet recepciósként – ennek nem utolsósorban a nyelvtudásom fejlesztése volt a célja. Utána Genfben töltöttem másfél évet, ahol a vezérigazgató asszisztense voltam; itt a franciatudásom tökéletesítettem. Később voltam front office manager Frankfurtban, értékesítési- és marketingigazgató Bécsben, igazgatóhelyettes Bahreinben, vezérigazgató Belgrádban. Az egyik leghasznosabb tapasztalat az volt, amikor az InterContinental-lánc több mint ezerágyas szállodáját irányítottam Berlinben. Itt például 800 reggelit szolgáltunk fel egyszerre. Utána kerültem 2002 áprilisában az athéni InterContinental élére, ahol az olimpia alatt a hotelben lakó vendégekkel kellett foglalkozni. Ebben benne volt az épület renoválása és átpozicionálása, valamint a személyzet nyelvtudásának a fejlesztése. 2004 decemberében kerültem Budapestre.

• Mennyire standardizáltak a hálózatba tartozó szállodák és mennyire hangsúlyozzák az egyediségüket?

– A standardizáltság nagyon erős, hiszen egy vendégnek mindig biztosnak kell lennie abban, hogy ugyanazt a színvonalat találja az összes InterContinental szállodában. Fontosnak tartjuk azonban a lokális jellemzők kidomborítását is.

• Mi az egyedi a budapesti szállodában?

– Szerintem páratlan a fekvése és a személyzete, amely nagyon jól képzett és kedves. Egy szállodának ez a lelke. Azt, hogy ezt a vendégek is értékelik, mutatja, hogy a visszatérő vendégek aránya több mint 22 százalékos.

• Nyilván a piac dönti el, megfelelő volt-e az üzenet tartalma és az átadásának a módja. Milyenek voltak a szálloda eredményei az első félévben?

– Az idei évben átlagosan 80 százalékos volt a szobáink töltöttsége – ez volt az a szint egyébként, amelynek elérését célul tűztem ki, amikor ide jöttem. Az augusztusi csúcs 95 százalék volt, és soha nem süllyedt 70 százalék alá. Az átlagos tartózkodási időt lehetne még emelni, ami most 1,8 nap. A legjobban az angol vendégek száma nőtt, nyilván a fapadosok hatására. A második helyen a németek állnak, egyre többen jönnek Franciaországból és Olaszországból. Az osztrákok száma stagnál, és mind több és több amerikai fedezi fel a magyar fővárost.

• A KSH első féléves adatai azt mutatják, hogy csaknem az összes 4 vagy 5 csillagos budapesti szálloda számai kedvezően alakultak. Ennek fényében is elégedett az eredményekkel?

– Szerintem egyáltalán nem tudott minden budapesti szálloda ehhez hasonló számokat felmutatni. Az azonban kétségtelen, hogy az eredményeink jó részét nem saját munkánknak, hanem a szerencsénknek köszönhetjük. Két-három évig biztos eltart még a konjunktúra, de szerintem fontos készülni a „hét szűk esztendőre” is. Én például úgy gondolom, érdemes lenne több külföldi művészt rávenni arra, hogy itt mutassa be alkotásait, hiszen ezzel valószínűleg a turisták száma is növekedne. Fontos lenne, hogy mire véget ér a konjunktúra, sokaknak legyen „oka” Magyarországra látogatni.

• Melyek azok a döntések, amelyek meghozatalában önnek szabad keze van?

– A beruházásokról egyeztetnem kell a központtal, de szabadon dönthetek a személyi, marketingés eladástechnikai kérdésekben.

• Magyarországon mostanra szinte az összes nemzetközi szállodalánc itteni házát külföldi ügyvezető irányítja. Ez a megszokott gyakorlat külföldön is?

– Igen. Ezt persze soha nem kizárólagosan kell érteni; én is egy kisebb, különböző nemzetiségű munkatársakból összeállt team élén állok. Az egyik legnagyobb feladat számomra is az volt, hogy megtaláljam itt a megfelelő tanácsadókat.

• Sikerült? Önnek melyek voltak a legfontosabb szempontjai?

– Sikerült, bár Magyarországon talán nehezebben ment, mint máshol, mert még viszonylag kevesen vannak azok, akik felismerték, hogy a turizmus növekvő struktúra, és akik szerint érdemes ezen a területen karriert csinálni.

• Csaknem húsz éve dolgozik az InterContinental-hálózatnak. Mi volt az, amivel ennyire magához tudta kötni önt a szállodalánc? Soha nem jutott eszébe, hogy máshová megy dolgozni?

– Az én munkám soha nem unalmas, hiszen két-három évente új helyen dolgozom, új embereket, helyeket, kultúrákat ismerhetek meg.

• Hogy viseli mindezt a családja?

– Szerencsére nagyon jól. A feleségem dönthetett volna úgy is, hogy otthon marad Németországban, de akkor mi értelme lett volna a családnak? Nagyon tisztelem, amiért jön velem mindenhová; a kisebb fiam például Belgrádban született.

• Megtudhatunk valamit a terveiről?

– Ami a szakmát illeti, a szálloda kihasználtságát a jelenlegi szinten tartani, a minőségből nem engedni, és a lehető legtöbb nyereséget termelni. Még az inflációt valamivel meghaladó, 6-8 százalékos áremelést sem tartom kizártnak. A személyes terveim még nem körvonalazódtak ilyen pontosan. Egyszer biztosan vége lesz ennek a vándoréletnek, de még nem döntöttük el, melyik országban fogunk letelepedni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.