Ezúttal azonban nem megszokott gumicsizmáját húzta magára, hanem öltönyben, nyakkendővel, elegáns bőrcipőben érkezett arra a bemutatóra, amelyet cége szeptember 16-án a fővároshoz közeli herceghalmi Abacus Hotelben tartott, ahol legújabb terméküket, a Tchibo Exclusive 100% arabica kávét mutatták be.
„A kiváló minőségű kávészemeket brazíliai és új-guineai ültetvényekről szerezzük be, külön-külön pörkölik, így a táj jellegzetes íze megmarad”, magyarázza előadása során a szakértő. Akinek munkája, bármennyire érdekes, azért nem mindig fenékig tejfel, hiszen rejt árnyoldalakat is: például túl kell élnie azt, hogy napi 40 feketét kell(ene) lehörpintenie, ám természetesen ő is éppúgy kóstol, akár a profi borkóstolók, azaz az italt sosem nyeli le, hanem szagolja, nézi a színét, ízlelgeti, aztán kiköpi.
Andreas beszámolójából az is kiderül, miért drágább egy arabica kávé, mint a nálunk például jóval elterjedtebb robusta. Kiderül, már maga a kávécserje is sokkal kényesebb: állandó törődést, odafigyelést, sok-sok öntözést igényel. Kifejezetten rühelli a szeles, a fagyos időjárást, lassan érnek a kávészemek, közben mindenfajta betegségre, fertőzésre érzékenyek – szóval van velük macera elég. Vagyis, összegez a szakértő, kevés az olyan termőterület, amely mindezen követelményeknek megfelel. A robusta ellenben sokkal igénytelenebb, ezért jóval nagyobb a terméshozama is.
Mindezek ellenére a világban az arabica sokkal elterjedtebb, keresettebb is, mint a jóval markánsabb ízű robusta fajta, a világ összes kávétermésének 60 százalékát az arabica kávé teszi ki. Andreas különben a Tchibo-nál a három „orr” közül az egyik: ő választja ki azon ültetvényeket, felügyeli a szüretet, a szállítást, hogy a kávészemek mindig hasonló minőségben érkezzenek a pörkölés helyszínére, illetve feladata még az állandó kóstolás. A Tchibo legújabb termékének alapját Brazília és Új-Guinea kávéültetvényeiről vásárolják, szemes és őrölt-pörkölt, valamint instant változatban is szerepel mostantól a hazai forgalmazók piacán.
Vágó Ágnes