Igen tisztelt Államtitkár asszony!
Méltányoljuk, hogy a turizmus szakma részéről a rendszerváltás óta várt törvény végre megszületik és elismerésünket fejezzük ki az elkészítés részletgazdagsága okán és köszönjük, hogy a szakma véleményét is kikérik a tervezettel kapcsolatban.
Egyedi módosításokra vonatkozó javaslatainkat röviden az alábbiakban összegezzük:
1. A turizmus nemzetgazdaságban betöltött szerepét a különböző kormánydokumentumok jelentőségéhez méltóan értékelik, „kitörési pontként” kezelik. Ezért is javasoljuk, hogy a „Vezetői összefoglaló” 1.1. fejezetében megfogalmazott „közpolitikai cél” kifejtésénél az érvelés haladja meg a „kereskedelemről szóló törvény” –re való hivatkozást, hiszen a turizmus fellendítése, a turisztikai termékfejlesztések a gazdaságfejlesztés iparszerű elemeiként megjelenve a gazdaságfejlesztésen túl társadalompolitikai célt is követnek, hozzájárulva a fogadóterületek gazdasági fellendüléséhez, a helyi lakosság életminőségének fejlődéséhez.
Ugyancsak fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a fürdők szerepének hangsúlyosabban kellene megjelennie (a szálláshelyek, a vendéglátóhelyek és más szolgáltatók mellett) a törvényben, hiszen számos desztináció számára azok jelentik a fő vonzerőt.
2. A „Vezetői összefoglaló 2. Az igénybe vett eszközök; 2.1. Jogalkotás alábbi mondatát:
A javaslatban foglaltak megvalósulásához további törvények (pl. kereskedelmi törvény, területfejlesztési törvény, szabálysértési törvény stb.) módosítása, valamint a végrehajtási jogszabályok megalkotása (pl. konferenciaszervező tevékenység részletes feltételei, a vendéglátó tevékenység részletes feltételei) és módosítása, felülvizsgálata szükséges. |
a következőképpen javasoljuk módosítani:
A javaslatban foglaltak megvalósulásához további törvények (pl. kereskedelmi törvény, területfejlesztési törvény, szabálysértési törvény stb.) módosítása, valamint a turizmus egyes tevékenységei részletes jogszabályainak, a végrehajtási jogszabályok megalkotása (pl. konferenciaszervező tevékenység részletes feltételei, a vendéglátó tevékenység részletes feltételei) és módosítása, felülvizsgálata szükséges. |
3. A turizmus multiplikátor szerepéből adódóan új pont beillesztését javasoljuk a II. Fejezet A turizmussal és a vendéglátással kapcsolatos állami és területi feladatok és hatáskörök 1. A turizmussal és a vendéglátással kapcsolatos állami feladatok 2. § (1) A turizmussal és a vendéglátással kapcsolatos állami feladatok a következők: felsorolásában a c) pont után újként következően:
d) a turizmus mint multiszektorális tevékenység gazdaságfejlesztési feladatainak tervezése és végrehajtásának szabályozása és koordinálása, a turizmus összetett hatásainak elemzése |
4. A 3. §., (1) A nemzeti turisztikai desztináció menedzsment szervezet feladatai, f) pontját javasoljuk a következő módon bővíteni:
f) a turizmusfejlesztés eredményeinek figyelemmel kísérése, a monitoring által kapott következtetések alapján intézkedések tétele |
5. Örülünk, hogy a hazai turizmus történetének legfontosabb szervezeti intézményrendszerének, a TDM - hálózatnak a szerepe súlyának megfelelően jelen van a törvényjavaslatban. Értjük az előterjesztő szándékát, hogy a pályázati rendszeren keresztül is ösztönözze, erősítse a területi szereplők - országosan gyenge - összefogási készségét. Ugyanakkor diszkriminatívnak ítéljük azon területek kizárását a forráselosztásból, melyek TDM-et nem alakítottak vagy nem tudnak alakítani. Ezért javasoljuk a II. Fejezet 2. A turizmussal kapcsolatos területi feladatok 8. § új, záró pontjaként az alábbi előírást beilleszteni:
(3) Azon térségek melyek nem alakították ki a TDM szervezetet, nem zárhatók ki a felzárkóztatáshoz fontos pályázati és más forrásokból. |
6. Álláspontunk szerint az utazásszervezői tevékenység végzése során a vagyoni biztosítékszabályozással indokolt az utas 100 %-os védelmét előírni, következésképpen a „20. §. (2) Utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenység csak akkor folytatható, ha a vállalkozás d) az utazásközvetítő vállalkozás kivételével, rendelkezik a külön jogszabályban meghatározott vagyoni biztosítékkal.” pontját javasoljuk bővíteni az alábbi módon:
az utazásközvetítő vállalkozás kivételével, rendelkezik a külön jogszabályban meghatározott vagyoni biztosítékkal. A vagyoni biztosítéknak fedeznie kell az utazásszervező fizetésképtelensége esetén a kártérítés és esetleges hazaszállítás költségeit. (igazodva a 90/314 EK Direktívához) |
7. Úgy véljük, az „1. számú melléklet az NGM/20844/ /2011. számú kormány-előterjesztéshez 2011. évi … törvény a turizmusról és a vendéglátásról az I. Fejezet 1. Értelmező rendelkezések 1. § - ban felsorolt fogalom meghatározások pontosítása szükséges.
Például, a javaslatban az alábbiak szerepelnek:
2. egészségturizmus: az egészségi állapot megőrzésére, illetve annak javítására irányuló szállás-, étkezés-, egészségügyi-, rekreációs szolgáltatások, amelynek egyik ága a természetes gyógytényezőkön alapuló wellness- és gyógyturizmus, másik fő területe az orvosi szolgáltatásokra alapozott egészségügyi turizmus; 28. turisztikai szolgáltató: aki a 32. pontban meghatározott turisztikai tevékenységek igényeit kielégítő szolgáltatást ellenérték fejében vagy ellenérték nélkül rendszeresen nyújt; 29. turisztikai szolgáltatási tevékenység: a turisták igényeinek megfelelően kialakított falusi, egészség-, ifjúsági-, konferencia-, kulturális-, lovas-, ökoturisztikai kínálatba tartozó szolgáltatások biztosítása, ideértve a szálláshely szolgáltatást, idegenvezetést, konferenciaszervezést, turisztikai desztinációmenedzsment, turizmusfejlesztő, utazásszervező és utazásközvetítő, vendéglátó tevékenységet és a vízitúrázást; 32. utazásszervezői tevékenység: üzletszerű gazdasági tevékenység keretében személyszállítási, szállás- és egyéb turisztikai szolgáltatások közül legalább kettőnek az együttesét tartalmazó utazási szolgáltatás összeállítása és nyújtása; |
Ugye, jól értjük, hogy 28. pontban hivatkozott „32. pont valójában a 29. pontra vonatkozik?!
Javasoljuk továbbá a 29. pont szövegének megváltoztatását.
Az eredeti:
29. turisztikai szolgáltatási tevékenység: a turisták igényeinek megfelelően kialakított falusi, egészség-, ifjúsági-, konferencia-, kulturális-, lovas-, ökoturisztikai kínálatba tartozó szolgáltatások biztosítása, ideértve a szálláshely szolgáltatást, idegenvezetést, konferenciaszervezést, turisztikai desztinációmenedzsment, turizmusfejlesztő, utazásszervező és utazásközvetítő, vendéglátó tevékenységet és a vízitúrázást; |
Ez a felsorolás szűkítő jellegű; a törvény előkészítő szándéka nyilván a teljességre törekvés volt, de ehhez folytatni kellett volna a sort további tíz, húsz, (vagy harminc?!) turizmusfajtával. A turizmusfajták azonban folyamatosan bővülnek, ahogy a vonzerő- és termékstruktúra gazdagodik, ezeket tételesen követni évente, törvényi módosításokat igényelve túl nehézkes lenne.
Hasonlóképpen a „kínálatba tartozó szolgáltatások” sorát sem zárnánk le a vízitúrázással, hiszen a természetjárás például hasonló kiemelést érdemelne. De itt sem tudunk végleges teljességre törekedni az előbb említettek miatt. Ezért ezen pontot az alábbiak szerint javasoljuk módosítani:
29. turisztikai szolgáltatási tevékenység: a turisták igényeinek megfelelően kialakított turisztikai kínálatba tartozó szolgáltatások biztosítása; |
Az egészségturizmus definíciója rendkívül szűkített és ezért a nemzetközi versenyképesség növelése szempontjából káros lehet: a természetes gyógytényezőre korlátozott wellness és gyógyturizmus mellett számos olyan megközelítés és terápia létezik (pl. lovas, művészet, holisztikus), amelyek így kimaradnának a a rendszerből, ez pedig nemzeti szempontból is igen káros következményekkel jár majd, ezért javasoljuk az alábbi módosítást.
2. egészségturizmus: az egészségi állapot megőrzésére, illetve annak javítására irányuló szállás-, étkezés-, egészségügyi-, rekreációs szolgáltatások, amelynek egyik ága a természetes gyógytényezőkön vagy más terápián, technikán és tényezőn alapuló wellness- és gyógyturizmus, másik fő területe az orvosi szolgáltatásokra alapozott egészségügyi turizmus; |
8. A IV. fejezetben felvázolt TDM finanszírozási és feladatrendszer véleményünk szerint pontosításra szorul, hiszen:
- a térségi, valamint a helyi és régiós TMD-ek finanszírozása eltér egymástól
- deklarálni kellene azt, hogy a TDM-ek működési forrásaikat saját termékek/szolgáltatások értékesítéséből származó bevételek, szolgáltatási/tagsági díjak és jutalékok, önkormányzati hozzájárulások és pályázati források együtteséből biztosítják
- javasolandó, hogy a TDM-ek számára feladat legyen a turizmus és az életminőség viszonyának, valamint a turizmus hatásainak folyamatos monitoringja
- a TDM és az önkormányzati feladatok között (pl. 11. §) nem jelenik meg az e-alapú marketing, ami pedig ma már kihagyhatatlan
Szeretnénk felhívni a figyelmet a turizmus komplex kezelésének érdekében, hogy a vendéglátás szerves része a turizmusnak abban az esetben, ha elsődleges funkciója a turisták ellátása. Ebbe a turisztikai szolgáltatói körbe tartoznak egyértelműen, például a nyáron működő balatoni (Velence tavi, stb.) vendéglátó üzletek. Erre a disztinkcióra a pályázatok belső tartalmának megfogalmazásánál indokolt figyelmet fordítani.
Reméljük, hogy javaslataink segítik a törvényalkotást és természetesen szívesen veszünk részt annak további szakaszaiban is.
Budapest, 2012. február 17.
Tisztelettel:
Dr. Puczkó László sk
elnök