Állami szerepvállalás szükséges

Lengyel Márton stratégiai gondolkodóként, oktatóként, a hazai turizmus megújításának kezdeményezőjeként ismert és elismert szakember, a magyar turizmus emblematikus alakja.

2hT: A Matur januári közgyűlésén tartott elnöki beszámolója borúsra sikeredett. Miért?

L. M.: Általában nem azt érzem feladatomnak, hogy a megtörténtek ünneplésével vagy szépítésével foglalkozzam. Ami a magyar turizmus jelenlegi helyzetét illeti, joggal vagyok borúlátó. Évekig tartó turisztikai bevételnövekedés után 2002-ben 18 százalékkal, 2003-ban (3. negyedévi adat) 15 százalékkal csökkentek az ágazat eredményei. Növekedési tartalékaink a bevételek „kifehéredésével” kifogyni látszanak. Ha azt mondom, hogy ki vagyunk szolgáltatva a külső körülményeknek (iraki háború, SARS, nemzetközi terrorcselekmények), ezt nem felmentésnek, hanem elmarasztalásnak szánom. Ausztriában és még néhány, jól szervezett turizmussal rendelkező országban mindezek ellenére nőtt a forgalom és a bevétel.

2hT: Miben látja turizmusunk sebezhetőségének okait?

L. M.: Legkevésbé a turisztikai szolgáltatókat, főként a kis- és középvállalkozókat lehet hibáztatni. Ők úgy kerültek piaci versenyhelyzetbe, hogy nem jutottak kellő szakmai támogatáshoz. Az elsődleges felelősség a változó kormányzatoké. Elmulasztották, hogy saját példájukkal és az önkormányzatok szervezett oktatásával és támogatásával megteremtsék a turizmus fejlődésének átfogó szemléletű, koherens tervezésen nyugvó alapjait. A sikeres turizmus nem csak a vállalkozókon múlik; a turizmus olyan gazdasági ágazat, amely önmagában féllábas, és csak a terület természeti szépségeivel, épített és kulturális örökségeivel együtt, jó közlekedési feltételek és infrastrukturális háttér mellett lehet eredményes. Ebben már közösségi, önkormányzati és állami szerepvállalásra van szükség. Ennek összefüggő jogi, intézményi és szervezeti, sőt szemléleti háttere máig nem épült ki. Egy-egy részterület kiragadása, fejlesztése nem elegendő. Vannak országok és kistérségek, ahol már rájöttek, hogy a turizmus fejlesztése szinte mindennel összefügg, ezért megfelelő döntési súllyal veszik figyelembe a turizmus igényét, legyen szó az útépítésről, vagy az üzletek nyitva tartásáról.

2hT: Nem kellene nagyon messzire menni jó példáért. Ausztriában a szinte minden településtől kiinduló, alulról építkező hálózat valóban komplex marketingtevékenységet folytat. Egy szervezeten belül foglalkoznak a valós felméréseken alapuló termékkialakítással, az értékesítési csatornák kiépítésével, majd az ezekre épülő promócióval és pr-ral. Az önkormányzatok és a vállalkozók közösen kimunkált döntéseket hoznak. Javítja-e helyzetünket e tekintetben az uniós csatlakozás?

L. M.: 1999-ben jelent meg „Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz – Turizmus stratégia” címmel egy könyvem. Akkor még azt reméltem, hogy a turizmus címszó legkésőbb Magyarország belépésével bekerül az unió alapszerződéseibe, alkotmányába. Ez nem így történt, az uniónak ma sincs turizmuspolitikája, ezt a tagországokra bízza. A legfejlettebb EU-tagországok nem kívánnak egységes uniós szabályozást, globális működésű tour-operátoraik érdekei miatt sem. A mediterrán térség országai viszont – tekintettel fejletlenebb régióikra – kifejezetten támogatnák a turizmus érdekében megfogalmazott uniós politikát. Az újonnan csatlakozók ezt az oldalt erősítik. Ez nem jelenti természetesen azt, hogy az EU nem támogatja a turizmus fejlődését, csak ezt nem átfogóan és folyamatosan teszi. Pénzügyileg a turizmus a legtöbb forrást a strukturális alapokból kapja, mert az EU regionális politikájának célja a régiók közötti különbségek mérsékelése, és sok térségben a kitörés egyetlen lehetséges módja éppen a turizmus fejlesztése. A fentiek tudatában turizmuspolitikánkat, az ennek végrehajtásához szükséges jogszabályi és intézményi kereteket magunknak kell, kellett volna már kialakítanunk.

2hT: Ön milyen stratégiát javasolt?

L. M.: Elmaradt fejlődésünk miatt a hazai turizmus az átlagosnál is jobban igényli az állami szerepvállalást mind a beruházások támogatásában, mind az összefüggő térségi turizmusszervező hálózat kialakításában. Versenyképességünk javítására és megőrzésére évi 25 milliárd forint állami támogatás biztosítását javasoltam, amely a vállalkozók többszörös nagyságú befektetését hozta/hozná magával. A Széchenyi tervben szakmánk meg is kapta a fejlesztésekhez szükséges támogatást (lásd gyógyfürdők és kongresszusi központok fejlesztése). Elmaradt viszont a fentebb említett állami feladatok teljesítése. Jelenleg nemcsak a megszorító intézkedések, de az átfogó, koherens jövőkép hiánya is sújtja a szakmát.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.