2hT: A Matur januári közgyűlésén tartott elnöki beszámolója borúsra sikeredett. Miért?
L. M.: Általában nem azt érzem feladatomnak, hogy a megtörténtek ünneplésével vagy szépítésével foglalkozzam. Ami a magyar turizmus jelenlegi helyzetét illeti, joggal vagyok borúlátó. Évekig tartó turisztikai bevételnövekedés után 2002-ben 18 százalékkal, 2003-ban (3. negyedévi adat) 15 százalékkal csökkentek az ágazat eredményei. Növekedési tartalékaink a bevételek „kifehéredésével” kifogyni látszanak. Ha azt mondom, hogy ki vagyunk szolgáltatva a külső körülményeknek (iraki háború, SARS, nemzetközi terrorcselekmények), ezt nem felmentésnek, hanem elmarasztalásnak szánom. Ausztriában és még néhány, jól szervezett turizmussal rendelkező országban mindezek ellenére nőtt a forgalom és a bevétel.
2hT: Miben látja turizmusunk sebezhetőségének okait?
2hT: Nem kellene nagyon messzire menni jó példáért. Ausztriában a szinte minden településtől kiinduló, alulról építkező hálózat valóban komplex marketingtevékenységet folytat. Egy szervezeten belül foglalkoznak a valós felméréseken alapuló termékkialakítással, az értékesítési csatornák kiépítésével, majd az ezekre épülő promócióval és pr-ral. Az önkormányzatok és a vállalkozók közösen kimunkált döntéseket hoznak. Javítja-e helyzetünket e tekintetben az uniós csatlakozás?
L. M.: 1999-ben jelent meg „Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz – Turizmus stratégia” címmel egy könyvem. Akkor még azt reméltem, hogy a turizmus címszó legkésőbb Magyarország belépésével bekerül az unió alapszerződéseibe, alkotmányába. Ez nem így történt, az uniónak ma sincs turizmuspolitikája, ezt a tagországokra bízza. A legfejlettebb EU-tagországok nem kívánnak egységes uniós szabályozást, globális működésű tour-operátoraik érdekei miatt sem. A mediterrán térség országai viszont – tekintettel fejletlenebb régióikra – kifejezetten támogatnák a turizmus érdekében megfogalmazott uniós politikát. Az újonnan csatlakozók ezt az oldalt erősítik. Ez nem jelenti természetesen azt, hogy az EU nem támogatja a turizmus fejlődését, csak ezt nem átfogóan és folyamatosan teszi. Pénzügyileg a turizmus a legtöbb forrást a strukturális alapokból kapja, mert az EU regionális politikájának célja a régiók közötti különbségek mérsékelése, és sok térségben a kitörés egyetlen lehetséges módja éppen a turizmus fejlesztése. A fentiek tudatában turizmuspolitikánkat, az ennek végrehajtásához szükséges jogszabályi és intézményi kereteket magunknak kell, kellett volna már kialakítanunk.
2hT: Ön milyen stratégiát javasolt?
L. M.: Elmaradt fejlődésünk miatt a hazai turizmus az átlagosnál is jobban igényli az állami szerepvállalást mind a beruházások támogatásában, mind az összefüggő térségi turizmusszervező hálózat kialakításában. Versenyképességünk javítására és megőrzésére évi 25 milliárd forint állami támogatás biztosítását javasoltam, amely a vállalkozók többszörös nagyságú befektetését hozta/hozná magával. A Széchenyi tervben szakmánk meg is kapta a fejlesztésekhez szükséges támogatást (lásd gyógyfürdők és kongresszusi központok fejlesztése). Elmaradt viszont a fentebb említett állami feladatok teljesítése. Jelenleg nemcsak a megszorító intézkedések, de az átfogó, koherens jövőkép hiánya is sújtja a szakmát.