Az élet napos oldala

Hamisíthatatlan magyar temperamentum – gondolhatják róla osztrák barátai, ismerősei. Pezseg körülötte a levegő tele van ötletekkel, és biztos kézzel kormányozza nemcsak saját maga életét, hanem a rá bízott munkaterületet is. Sajben Andrea: végzett a BGF Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari, Idegenforgalmi Karán, Budapesten. Lak- és munkahelye: Ausztria, Stájerország, Graz.

2ht Miért a turizmust választotta szakmájául?

– A turizmus az életünk legszebb pillanatait sűríti magába. Elhatároztam, a munkámmal kapcsolatosan fogom az „élet napos oldalát” élvezni, mosolygós embereket látni, finom ételeket enni, szép helyekre utazni. Tetszett a turizmus nemzetközisége is. Megtaláltam mindezt a hivatásomban, ugyanakkor ma már azt is tudom, milyen nehéz, komoly munkával teremthetőek meg a turizmus szépségei.

2ht Korábban ismerte Ausztriát, az ottani turizmust?

– Idegenforgalmi szakon a két idegen nyelv követelmény. Nekem a német a „fő” nyelvem, van angolnyelv-vizsgám, emellett beszélek egy kicsit olaszul és oroszul is. Érthetően német nyelvterületen kerestem szakmai gyakorlati lehetőséget. A budapesti InterContinental után a Budapest- Bécs szárnyashajón dolgoztam. A negyedik szemesztert követően Stájerországban egy tipikus osztrák vendégfogadóban teljesítettem 6 hetes gyakorlatot. Ezután minden évben a nyári szünetet Ausztriában töltöttem, különféle hotelekben és panziókban.

2ht Végül Ausztriában telepedett le. Tudatosan választotta?

– Romantikus véletlen volt. Szakmai gyakorlatom első hetében besétált a hotel ajtaján egy kékszemű, sportos stájer srác. Egy hét múlva már biztos voltam benne, hogy megtaláltam az „igazit”. Sok év múltán most is tudom, jól döntöttem. Ausztriában, új hazámban, mára tökéletesen beilleszkedtem. Itt van a házunk, a kocsijaink, (kutyánkmacskánk) és óriási baráti körünk Az itteni kultúrát, hagyományokat tisztelem és alkalmazkodom hozzájuk. A harmonikus magánélet óriási biztonságot és energiát ad munkámhoz is. Jó érzés, hogy osztrák környezetem elismeri és becsüli, amit csinálok. Emellett persze imádok hazajönni Budapestre szüleimhez és testvéremhez. Ezt szinte minden hónapban meg is teszem!

2ht A szakmai karrier hogy alakult?

– Két évvel ezelőtt elcsábítottak a Weitzer Hoteltől, (ahol hat évig három szálloda értékesítési igazgatójaként dolgoztam) a Steiermark Tourismushoz, amelyik a tartomány turisztikai csúcsszervezete. Itt kelet-középeurópai marketing igazgató vagyok. Külső nehézségek (gazdasági recesszió, iraki háború) ide vagy oda, azért szerencsére pozitív eredményeink vannak. Arra külön büszke vagyok, hogy az elmúlt télen a magyar vendégéjszakák száma két számjegyű százalékkal nőtt. Minden terméket piacra segítünk, mindenféle kereslet kiszolgálására törekszünk. Az autóbuszos csoportokat tájékoztató katalógus összeállítása után most építjük Stájerország M.I.C.E. termékét. Mintegy 30 partner ajánlatait foglaljuk össze katalógusban, és több, mint tíz piacon mutatkozunk be vele. Alapítottam egy klubbot is üzletasszonyok számára. Már több mint 30 tagunk van. Minden hónap első hétfőjén szakmai programokat rendezünk: célunk az információcsere, továbbképzés és kapcsolatrendszer bővítése.

2ht Mi a különbség a hazai és az ausztriai elvárások, a munkastílus között?

– Az itteni érvényesüléshez iszonyú következetesség, kitartás és sok munka kell. A teljesítmény, és nem csupán a jó kapcsolatok fontosak. (Bár az utóbbiba is sokat kell és érdemes befektetni). A munkahelyi légkör Ausztriában személytelenebb, és teljesítménycentrikusabb. Nem egyéni rokonszenv hozza össze az embereket, hanem valamilyen közös csapatfeladat. Az emberek tartózkodóbbak, nem hívják meg egymást azonnal a lakásukra, inkább semleges helyen találkoznak. A magánéletükbe nem könnyen engednek bepillantást, eleinte kicsit távolság tartóak.

2ht Miből fakad az osztrák turizmus hatékonysága? Mi a jó és mi a rossz magyar turizmusban?

– Az osztrák turisztikai szolgáltatások nagyon magas szintűek, marketingszervezetük hálózata és működése hihetetlenül gondosan kialakított. A régiók összefogják az egyes települések és az egyes hotelek ajánlatait, így anyagi és szakmai erejük koncentráltan érvényesül. Nemcsak térségi, hanem tematikus marketingjük is mindenre kiterjed. Sok a családi vállalkozás, ők természetesen büszkék saját házukra, szolgáltatásaikra, igyekeznek is, hiszen a család neve a garanciavédjegy. A személyes érdekeltség nagyon motivál.

Nálunk (Magyarországon) rossz, vagy rossz hírű a közbiztonság, mind az autópályákon, mind a nyilvános helyeken. Amíg a vendéglátók maguk sem ügyelnek a tolvajokra, a területük biztonságára, aligha lesz változás. Több turisztikai öntudat sem ártana, az előnyök hatásosabb kihangsúlyozása és jobb, a vidéket átfogó marketing. Magyarország turisztikai előnye viszont a személyesebb, kedvesebb, közvetlenebb kiszolgálás, kapcsolatteremtés.

2ht Mit üzen haza a fiatal szakembereknek tanulságul?

– Mindenképpen vállalják a nemzetközi megmérettetést, a tapasztalatszerzést külföldön is. Legalább 5 évet bele kell fektetni egy karrier felépítésébe. Keressenek, találjanak tapasztalt szakembereket, tanuljanak tőlük, vegyék át ismereteiket. Kérdezni nem szégyen, szerénységgel pedig többre jutnak, mint túl korai magabiztossággal. Legyenek következetesek, kitartóak és igyekezzenek nagy kapcsolatrendszerre szert tenni. Biztosan divatba jött már otthon is a „networking” kifejezés, ami pontosan erre utal. Állítólag 60 százalékban a kapcsolatrendszeren múlik a szakmai siker. Az ember öntudatlanul is igyekszik a szakmájában kiváló emberekkel összejönni, de jobb, ha ezt tudatosan teszi. Adjanak magukra tartásban, szaktudásban és bizony külsőségekben is. A drága kosztümök, éttermek egyszer megtérülnek! Nem árt benne lenni abban a társaságban, amelyik döntéshozó helyzetben van. Elárulom saját „receptemet”: Minden újba, változásba, munkába teljes energiámmal vetem bele magam, az esetleges „kudarcot“ nem tekintem véglegesnek. Egészséges önbizalommal, magabiztossággal belátható, hogy sok lehetőség van az életben, és mindig is lesz egy következő. A siker titka, hogy ennek tudatában jókedvvel és örömmel, de sose kiszolgáltatottan végezzük munkánkat. Hiszem, hogy a boldogság bennünk rejlik!


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.