2ht Miért a turizmust választotta szakmájául?
– A turizmus az életünk legszebb pillanatait sűríti magába. Elhatároztam, a munkámmal kapcsolatosan fogom az „élet napos oldalát” élvezni, mosolygós embereket látni, finom ételeket enni, szép helyekre utazni. Tetszett a turizmus nemzetközisége is. Megtaláltam mindezt a hivatásomban, ugyanakkor ma már azt is tudom, milyen nehéz, komoly munkával teremthetőek meg a turizmus szépségei.
2ht Korábban ismerte Ausztriát, az ottani turizmust?
– Idegenforgalmi szakon a két idegen nyelv követelmény. Nekem a német a „fő” nyelvem, van angolnyelv-vizsgám, emellett beszélek egy kicsit olaszul és oroszul is. Érthetően német nyelvterületen kerestem szakmai gyakorlati lehetőséget. A budapesti InterContinental után a Budapest- Bécs szárnyashajón dolgoztam. A negyedik szemesztert követően Stájerországban egy tipikus osztrák vendégfogadóban teljesítettem 6 hetes gyakorlatot. Ezután minden évben a nyári szünetet Ausztriában töltöttem, különféle hotelekben és panziókban.
2ht Végül Ausztriában telepedett le. Tudatosan választotta?
– Romantikus véletlen volt. Szakmai gyakorlatom első hetében besétált a hotel ajtaján egy kékszemű, sportos stájer srác. Egy hét múlva már biztos voltam benne, hogy megtaláltam az „igazit”. Sok év múltán most is tudom, jól döntöttem. Ausztriában, új hazámban, mára tökéletesen beilleszkedtem. Itt van a házunk, a kocsijaink, (kutyánkmacskánk) és óriási baráti körünk Az itteni kultúrát, hagyományokat tisztelem és alkalmazkodom hozzájuk. A harmonikus magánélet óriási biztonságot és energiát ad munkámhoz is. Jó érzés, hogy osztrák környezetem elismeri és becsüli, amit csinálok. Emellett persze imádok hazajönni Budapestre szüleimhez és testvéremhez. Ezt szinte minden hónapban meg is teszem!
2ht A szakmai karrier hogy alakult?
– Két évvel ezelőtt elcsábítottak a Weitzer Hoteltől, (ahol hat évig három szálloda értékesítési igazgatójaként dolgoztam) a Steiermark Tourismushoz, amelyik a tartomány turisztikai csúcsszervezete. Itt kelet-középeurópai marketing igazgató vagyok. Külső nehézségek (gazdasági recesszió, iraki háború) ide vagy oda, azért szerencsére pozitív eredményeink vannak. Arra külön büszke vagyok, hogy az elmúlt télen a magyar vendégéjszakák száma két számjegyű százalékkal nőtt. Minden terméket piacra segítünk, mindenféle kereslet kiszolgálására törekszünk. Az autóbuszos csoportokat tájékoztató katalógus összeállítása után most építjük Stájerország M.I.C.E. termékét. Mintegy 30 partner ajánlatait foglaljuk össze katalógusban, és több, mint tíz piacon mutatkozunk be vele. Alapítottam egy klubbot is üzletasszonyok számára. Már több mint 30 tagunk van. Minden hónap első hétfőjén szakmai programokat rendezünk: célunk az információcsere, továbbképzés és kapcsolatrendszer bővítése.
2ht Mi a különbség a hazai és az ausztriai elvárások, a munkastílus között?
– Az itteni érvényesüléshez iszonyú következetesség, kitartás és sok munka kell. A teljesítmény, és nem csupán a jó kapcsolatok fontosak. (Bár az utóbbiba is sokat kell és érdemes befektetni). A munkahelyi légkör Ausztriában személytelenebb, és teljesítménycentrikusabb. Nem egyéni rokonszenv hozza össze az embereket, hanem valamilyen közös csapatfeladat. Az emberek tartózkodóbbak, nem hívják meg egymást azonnal a lakásukra, inkább semleges helyen találkoznak. A magánéletükbe nem könnyen engednek bepillantást, eleinte kicsit távolság tartóak.
2ht Miből fakad az osztrák turizmus hatékonysága? Mi a jó és mi a rossz magyar turizmusban?
– Az osztrák turisztikai szolgáltatások nagyon magas szintűek, marketingszervezetük hálózata és működése hihetetlenül gondosan kialakított. A régiók összefogják az egyes települések és az egyes hotelek ajánlatait, így anyagi és szakmai erejük koncentráltan érvényesül. Nemcsak térségi, hanem tematikus marketingjük is mindenre kiterjed. Sok a családi vállalkozás, ők természetesen büszkék saját házukra, szolgáltatásaikra, igyekeznek is, hiszen a család neve a garanciavédjegy. A személyes érdekeltség nagyon motivál.
Nálunk (Magyarországon) rossz, vagy rossz hírű a közbiztonság, mind az autópályákon, mind a nyilvános helyeken. Amíg a vendéglátók maguk sem ügyelnek a tolvajokra, a területük biztonságára, aligha lesz változás. Több turisztikai öntudat sem ártana, az előnyök hatásosabb kihangsúlyozása és jobb, a vidéket átfogó marketing. Magyarország turisztikai előnye viszont a személyesebb, kedvesebb, közvetlenebb kiszolgálás, kapcsolatteremtés.
2ht Mit üzen haza a fiatal szakembereknek tanulságul?
– Mindenképpen vállalják a nemzetközi megmérettetést, a tapasztalatszerzést külföldön is. Legalább 5 évet bele kell fektetni egy karrier felépítésébe. Keressenek, találjanak tapasztalt szakembereket, tanuljanak tőlük, vegyék át ismereteiket. Kérdezni nem szégyen, szerénységgel pedig többre jutnak, mint túl korai magabiztossággal. Legyenek következetesek, kitartóak és igyekezzenek nagy kapcsolatrendszerre szert tenni. Biztosan divatba jött már otthon is a „networking” kifejezés, ami pontosan erre utal. Állítólag 60 százalékban a kapcsolatrendszeren múlik a szakmai siker. Az ember öntudatlanul is igyekszik a szakmájában kiváló emberekkel összejönni, de jobb, ha ezt tudatosan teszi. Adjanak magukra tartásban, szaktudásban és bizony külsőségekben is. A drága kosztümök, éttermek egyszer megtérülnek! Nem árt benne lenni abban a társaságban, amelyik döntéshozó helyzetben van. Elárulom saját „receptemet”: Minden újba, változásba, munkába teljes energiámmal vetem bele magam, az esetleges „kudarcot“ nem tekintem véglegesnek. Egészséges önbizalommal, magabiztossággal belátható, hogy sok lehetőség van az életben, és mindig is lesz egy következő. A siker titka, hogy ennek tudatában jókedvvel és örömmel, de sose kiszolgáltatottan végezzük munkánkat. Hiszem, hogy a boldogság bennünk rejlik!