Az oroszországi tour-operátorok szövetségének (ATOR) áprilisi közleménye szerint nemzeti légitársaságunk leállásával sok utas pártolt el Budapesttől, mivel az orosz légitársaság repülőjegyárai a Malévénál jelentősen magasabbak. A közlemény szerint az orosz utazási irodások bíznak abban, hogy az Aeroflot még a nyári időszak előtt versenytársat kap a Budapest–Moszkva viszonylaton. Az is tény ugyanakkor, hogy nyári menetrendjében Budapestre is emeli járatainak számát az Aeroflot.
Az orosz szállító, amely a Malév kiesése óta egyedüliként repül a Budapest– Moszkva útvonalon, a korábbi heti 10 helyett 14 járatot közlekedtet hazánkba.
Akinti tour-operátoroknak is hiányzik a Malév
Az egyik jelentős oroszországi beutaztató, az 1000 Út utazási iroda ügyvezetője szerint nagy problémát jelent a Malév kiesése. Az utazási iroda utasforgalmának jelentős részét a Malév járatainak igénybevételével szervezte.
„Tapasztalataim szerint a Malév csődje óta eltelt idő alatt az orosz nyelvterületről érkező turisták utazási szokásai alapvetően megváltoztak – mondta el lapunknak Baranov Alexander ügyvezető igazgató. – A nyugat-magyarországi régióban található gyógyüdülőhelyek forgalmát nem érintette jelentős mértékben a változás, mert a piac gyorsan átrendeződött: ezek a helyek a budapesti közvetlen járatok helyett bécsi érkezéssel könnyen megközelíthetők. A Budapest iránt érdeklődő vendégek elsősorban Bécsen és Pozsonyon keresztül érkeznek, ami nemcsak költséges, de kényelmetlen is, hiszen hosszú transzfereket kell igénybe venniük” – mondta.
A repülőjegyek magas ára miatt számos utas lemondta látogatását, más részük alacsonyabb kategóriájú szállodát választ, hogy ne lépje túl azt a keretet, amelyet az utazására szánt, árulta el az igazgató, aki szerint a jelenlegi körülmények mellett jelentős változás, forgalomnövekedés a jövőben az említett piacokról nem várható, így a magyar idegenforgalom komoly bevételtől esik el. A Központi Statisztikai Hivatal februári adatain még nem látni visszaesést: idén februárban az Oroszországból érkező turisták összesen valamivel több mint 24 000 vendégéjszakát töltöttek el, míg idén januárban a vendégéjszakák száma meghaladta a 67 ezret. A tavalyi februári 15 ezres vendégéjszakaszámhoz képest az idei második hónap eredménye a nehézségek ellenére 66 százalékos növekedést mutat, amellyel az orosz vendégek februárban a negyedik legtöbb éjszakát töltötték el hazánk kereskedelmi szálláshelyein. Az Aeroflot nyáron nem csak hazánkba indít több járatot. Új desztinációként jelent meg a légitársaság nyári menetrendjében a kínai Guangzhou, ahova heti három alkalommal repülnek, és Krakkó heti négy járattal. Heti hét járat közlekedik Stuttgartba, Vilniusba, Dnyepropetrovszkba, Donyeckbe, Ogyesszába és Harkovba. Brüsszelbe közlekedő járatainak számát csaknem megduplázza (heti 14- re növeli) nyáron a légitársaság, gyakoriságot sűrít Zürichbe (7-ről 14-re), Frankfurtba (21-ről 28-ra), Münchenbe (14-ről 21-re), Oslóba (7-ről 14-re), Rigába (7-ről 14-re), Malagába (5-ről 7-re), Koppenhágába (7-ről 14-re), Nizzába (14-ről 16-ra), Havannába (4-ről 5-re), Szöulba (5-ről 7-re), Biskekbe (10-ről 12-re) és Szimferopolba (19-ről 28-ra).
Marad a növekedés Oroszországból
Nem mindenki osztja az oroszországi utazási irodák szövetsége és az 1000 Út utazási iroda aggodalmait. Hiába a magasabb repülőjegyárak, a forgalom még nőtt is az utóbbi időben a piac egyik legjelentősebb orosz beutaztatójánál, a Robinson Toursnál is. Náluk az orosz beutazó vendégek száma az idei első három-négy hónapban dinamikusan nőtt tavalyhoz képest.
„A Malév a Robinson Tours legnagyobb partnere volt, sajnálatos dolog, hogy kiesett” – mondta el lapunknak Jakócs Áron, az utazási iroda ügyvezetője, aki hozzátette, a Robinson Toursnak azonban összességében sikerült az utasigényeket másképpen, kielégítően megoldania.
Új lehetőségek nyíltak meg
Tavaly a tavasztól őszig tartó nyári szezonban összesen heti húsz járat járt Budapest és Moszkva között, amiből 11-et az Aeroflot, 9-et a Malév üzemeltetett. Az idei szezonban az orosz légitársaság járatbővítésével 14, azaz napi két járat maradt a viszonylaton, egy esti és egy reggeli. A Malév jellemzően 110-120 fős gépekkel repült a két főváros között. Az Aeroflot viszont nagyobb, konfigurációtól függően akár 50-60-nal több utast szállító gépeket közlekedtet az útvonalon. „Ha figyelembe vesszük, hogy a Malév utasainak csaknem negyven százaléka a magyar turizmus szempontjából kevéssé lényeges, átszálló utas volt, a mostani járatszám pedig a több ülés miatt tulajdonképpen szinte heti 15-16 járattal ér fel, a jelenlegi kapacitás pótolja a forgalmat” – véli Jakócs Áron.
Az ügyvezető szerint a napi reggeli és esti járatokkal új lehetőségek is nyíltak a magyar utazási irodák előtt. Az Aeroflot összehangolt menetrendjének köszönhetően 33 orosz nagyváros és 11 FÁK-ország utasai érhetik el könnyebben Budapestet, akik így Moszkvában átszállnak ugyan, de végállomásként Magyarországra érkeznek. Ha ehhez hozzáadjuk a Bécsen, Prágán keresztül érkező utasokat is, nem meglepő a növekedés, teszi hozzá.
Nemzeti légitársaságunk csődjével Szentpétervár elérése vált nehezebbé, ahova közvetlen járattal nem, csak moszkvai átszállással lehet eljutni. A Robinson Tours a szentpétervári Fehér éjszakák programját is az Aeroflottal, moszkvai átszállással oldotta meg. Ukrajnában Odessza az a desztináció, ahova jelenleg nem indul közvetlen járat.
Rugalmasság az Aeroflottól
Jakócs Áron szerint az olcsóság nem ad éppen pozitív imázst egy országnak, főleg az orosz utasok szemében nem. Szerinte Magyarország turizmusa szempontjából nem hátrány, ha a nagyon olcsó jelző és az olcsó ajánlatokat kereső utasok lemorzsolódnak, és a tehetősebb, nagyobb költéssel rendelkező réteg érkezik hazánkba. Példaként említette Prágát, ahol az elmúlt években egy városlátogató csomag ára fejenként 70-80 euróval drágult, ezzel párhuzamosan pedig jelentősen emelkedett az orosz utasok száma. Az áremelés ellenére a nagyobb igények miatt nőtt az utaslétszám.
Valóban magasabbak az Aeroflot jegyárai, azonban az ügyvezető szerint a légitársaság nem él vissza a kialakult monopolhelyzetével, hanem olyan árakat diktál, amelyek korábban is normálisnak tekinthetők lettek volna. Tapasztalata szerint a légitársaság a partneri és piaci igényekre nagyfokú rugalmassággal reagál.
„Az Aeroflot már régen nem az a légitársaság, amely egykor volt” – hangsúlyozza Jakócs Áron. Az egyik legfiatalabb gépparkkal rendelkezik, fedélzeti kiszolgálása, cateringje európai színvonalú. Nem véletlenül lett 2011-ben Kelet-Európa legjobb légitársasága a Skytrax szerint.
Sürgős intézkedést kér a Budapest Airport a kormánytól Két és fél hónappal a Malév csődje után a magy ar utasok még mindig egy sor átszállási lehetőségtől és közvetlen úti céltól esnek el. Ez idő alatt Bécsben és prágában újabb bevételekhez jut az ottani repülőtér részben azért, mert bizonyos piacokon Magyarországon még mindig nem módosították a korábbi légügyi egyezményeket. miközben idehaza még mindig csak a tervezett tender előkészítése zajlik, a potenciális légitársaságok és a Budapest Airport-utasok tízezreit veszíti el a késlekedés miatt minden egyes hónapban. |