A természetes vágy a hatályos biztonsági intézkedések ellenére is megmarad bennünk, hogy „kiszabaduljunk” egy kicsit a hétköznapokból, ezt az igényt a vírus előtt (többek között) a szállodaipar intézményei elégítették ki. Mindezek ellenére a mai környezetben a nagyobb szállodaláncok közül is csak azok élhetik túl az előttünk lévő időszakot, akik hajlandóak alkalmazkodni és gyorsan reagálni az új helyzetre. Az azonban már most előre vetíthető, hogy a vihar elvonultával a túlélő szállodaláncok a korábbinál is erősebben térhetnek vissza az iparági versenykörnyezetbe. A hoteleknek eleinte a tisztaságra és a biztonsági előírások maradéktalan betartására kell fókuszálniuk, ezek elérésében ma már egyre nagyobb szerepet játszik a technológia – így vélekedik az amerikai JLL Hotels and Hospitality Group vezérigazgatója, Gilda Perez-Alvarado.
Ahogy azt a Koddi utazási reklámügynökség lenti ábrája is mutatja, a biztonság továbbra is számít az embereknek – a kezdeti, berobbanó és pánikreakciót kiváltó vírushelyzethez képest azonban folyamatosan növekvő trendet láthatunk a webes hotelmegkeresések tekintetében az áprilisi mélypont óta
A fenti adatsor is arra enged következtetni, hogy bár kimondottan szorult helyzetben van az iparág a vírushelyzet következtében, lassan már lehet látni a fényt az alagút végén.
Gyomorütés a nagy láncoknak
A legjelentősebb szállodaláncok esetében könnyen számszerűsíthető és érzékeltethető a pandémia hatása. Többek között az S&P 500 amerikai részvényindexben szereplő Hilton Worldwide Holdings Inc. (HLT) és a Marriott International Inc. (MAR) negyedéves gyorsjelentései különösen beszédesek az elmúlt hónapok tekintetében. A Hilton hotel, mely milliós nagyságrendű kiadó hotelszobával rendelkezik több mint 6200 épületben - mindezt a világ 118 országában -, a második negyedéves szobára eső bevétel tekintetében (RevPAR) 81 százalékot esett a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. A szállodaiparban ez talán a legmeghatározóbb értékmérő mutató, tehát ugyancsak komoly visszaesésről beszélünk - konkrét bevételi számokban kifejezve 430 millió dollár (USD) veszteséget szenvedett el a szállodalánc, a tavalyi 260 millió dolláros nettó bevétellel ellentétben. A negatív eredmény leginkább az utazási szigorításoknak és a határlezárásoknak köszönhető, a Hilton védekezésképpen – a többi nagy szállodalánchoz hasonló módon – ideiglenesen bezárta egyes épületeit, elbocsátotta dolgozóállományának jelentős részét és egyéb költségcsökkentő intézkedésekhez folyamodott. A Hilton 101 éves története során eddig soha nem történt meg, hogy a teljes iparág ekkora mértékű leállásra kényszerült volna – mondta júniusban a Hilton vezérigazgatója, Christopher Nassetta.
Tisztaság, mint reklámérték
Tulajdonképpen ez a megváltozott környezet ismét figyelmeztette a szállodaiparban dolgozókat a legfontosabb alapszabályra, miszerint: figyelni kell az ügyfelek igényeire. Phil Cordell, a Hilton márkamenedzsmentért és fejlesztésért felelős igazgatója elmondása szerint most - talán jobban, mint valaha - az alapokra kell koncentrálni. Az egyértelmű és kardinális kérdés: mit akar a vendég? A szállodalánc hűségprogramjának tagjai számára már évek óta elérhetőek azok a digitális szolgáltatások, amiket a megváltozott helyzet miatt a legtöbb versenytárs csak az elmúlt hetekben-hónapokban kezdett alkalmazni. A digitális check-in, a digitális kártyaigénylés lehetősége és az online szobakiválasztás mind elérhető a Hiltonban már egy ideje, így a technológiába való mostani befektetés hiányában feltehetőleg jobb pénzügyi pozícióba kerülhet a szállodalánc, mint kisebb versenytársaik. A megfelelően kiépített tisztasági és biztonsági rendszerek biztosítása után a vállalat jelenleg a márkahűség kialakítására és fenntartására fókuszál. A transzparencia elérése érdekében a Hilton nemrég együttműködésre lépett számos megbízható márkával, többek között a Reckitt Benckiser Group PLC’s (RBGLY), a Lysol and Dettol és a Mayo Clinic vállalatokkal. A tisztaság mindig is magától értetődő volt, de mint reklámérték eddig még nem volt kiemelt jelentőségű – mondta Cornell.
Dolgozz hotelből! – új munkakörnyezet, változó profil a hoteleknél
A következő lépés a meglévő profil új igényekhez és lehetőségekhez való alakítása lesz a Hiltonnál, ugyanis a szállodaipar „kenyere és vize” – az üzleti utazások és konferenciák – jó eséllyel sosem fognak visszatérni a pandémia előtti gyakorisági szintre, a videokonferenciáknak és az otthonról történő munkavállalásnak köszönhetően. Így természetesen új bevételi forrást kell generálniuk a szállodáknak. Cordell szerint ez a profilalakítás akár a hibrid munkakörnyezet kialakítását is jelentheti, mindezt a helyi közösségek közreműködésével. A szükség az innováció szülője. Mostantól akár egészen más dolgokra is lehet majd használni a szobákat, nem csak alvásra. - mondja Cornell.
A hibrid munkakörnyezet hasonlít a „dolgozz otthonról” trendhez, ami már a COVID-19 előtt is kialakulóban volt. Számos vállalat azonban nem támogatta saját berkein belül a trend növekedését, számos otthon töltött és a vártnál produktívabb hónap után azonban kezd megváltozni az általános hozzáállás a home-office-al kapcsolatban; a szállodaipar ennek apropóján látta meg a hatalmas lehetőséget a hibrid munkakörnyezet kialakítására. Erőteljes növekedést tapasztaltunk a ’Dolgozz hotelből’ foglalások tekintetében – a vírus előtti 12 százalékos értékhez képest a foglalásaink közel 30%-a ilyen jellegű most. Nagyon komoly lehetőség adódott a hotelek előtt, hogy alapvető kompetenciájukat kamatoztassák a megváltozott munkakörnyezetben. – mondta Yannis Moati, a HotelsByDay online hotelszobafoglaló platform vezérigazgatója. A fent említett trend kialakulása, a megfelelő erőforrások és tisztasági körülmények biztosítása és a hullám bátor meglovaglása lehetőséget biztosíthat a nagyobb szállodaláncoknak – többek között a Hiltonnak is – nemcsak arra, hogy túléljék ezt a nehéz időszakot, hanem arra is, hogy a vírushelyzetet megelőző állapotokhoz képest hatékonyabban és erősebben tudjanak majd üzemelni a közép-távoli jövőben. A mostani szörnyű állapotok ellenére okkal reménykedhetünk abban, hogy 20 év múlva jól fogunk kijönni a mostani szituációból – vélekedett Rebecca Gallagher, a Historic Smithton Inn tulajdonosa.
Forrás: portfolio.hu