A látszólagos élénkülés sem feledtetheti azonban azokat a negatívumokat, amelyeket autókölcsönzős szakma szakmai berkekből évek óta hallani lehet. Az áfatörvény továbbra sem teszi lehetővé, hogy a kölcsönzők visszaigényeljék az általuk vásárolt autók áfáját, pedig ez a lehetőség minden termelőeszközre érvényes. A forint túlzott erősödése, illetve sebezhetősége pedig könnyen leapasztja az üzemelési eredményt.
Lassú kilábalás
A Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke, Kozák József, aki egyébként a Hertz Mercur Rent A Car Kft. ügyvezető igazgatója, úgy véli, hogy néhány nehéz év után valóban némi fellendülésre számíthatnak a hazai autókölcsönzők. A 2001. szeptember 11-i események hatására világszerte visszaesett az ágazat forgalma. A recesszió nagyságát jellemzi, hogy a nemzetközi nagyvállalatok közül csupán két cég tudott nyereséget felmutatni a legutóbbi évek során, Amerikában pedig többen csődvédelembe menekültek. Az elnök szerint Magyarországon korábban szolid nyereséggel működött az ágazat, ez a profit azonban fokozatosan vékonyodik. Az autók egyre drágábbak, az üzemeltetési költségek egyre magasabbak, és ezt az erősödő verseny mellett nem tudják a szolgáltatók az árakban érvényesíteni.
A bérautó is termelőeszköz (?)
Amint azt már említettük, az egyébként is magas szintű általános forgalmi adó visszaigénylésének szabályai sem kedveznek az ágazat számára. Kozák József úgy látja, hogy körülbelül 500 millió forint közvetlen bevételkiesést jelentene az államháztartás számára az áfa visszaigényelhetőségének biztosítása a gépjármű-bérbeadók számára, ez azonban az árak csökkenése miatti forgalomnövekedés révén gyorsan megtérülne az államnak. Az ágazat érdekérvényesítő képességének korlátjait jelzi, hogy a szövetség véleményét évek óta figyelmen kívül hagyja a pénzügyi kormányzat. Emlékeztetőül mindenesetre ez év március 18-án újra levelet írt a szövetség elnöke (aki egyébként az Országos Idegenforgalmi Bizottság tagja is) a Pénzügyminisztérium illetékes államtitkárának, amelyben a szabályozás kedvező irányú módosítását kéri jövőre. Az elnök a levélben arra is felhívja a döntéshozók figyelmét, hogy a hazai vállalkozók számára hátrányos szabályozásból fakadó viszonylagos drágaság miatt egyre több külföldi üzletember bérel autót magának Bécsben vagy Pozsonyban, ahol az árak alacsonyabbak.
Nemzetközi elismerés
Pedig a hazai szolgáltatási színvonal nem marad el a nyugatitól. Ennek bizonyítékául Kozák úr mutat egy levelet, amelyet 2002 januárjában a Hertz európai központjából küldött a vállalat franchise operációért felelő igazgatója, Neville Cheet-ham. Az iratból kiderül, hogy a vállalat belső ellenőrei éppen a magyar Herz képviseletet találták a legjobbnak a megvizsgált 22 franchise üzemeltető közül. A maximálisan elérhető 100 pontból 98,6-ot szereztek a magyarok a váratlanul lebonyolított, teljes körű vizsgálat során.
Áldatlan állapotok a reptéren
A magyarországi üzleti környezet azonban nem mindig a legjobbaknak kedvez. Amikor például 1998-ban a Budapest Airport Rt. megpályáztatta a Ferihegyi repülőtéren az autókölcsönzőpultokat, a hat szerencsés nyertes jogosan gondolta úgy, hogy a magas bérleti díjért cserébe kizárólagosságot remélhetnek. Azután kiderült, hogy a gyakorlatban szó sincs kizárólagosságról, az köt üzletet a repülőtéren, aki akar. Az érkezési csarnokban fogadják a vendéget, a parkolóban írják meg a bérleti szerződést, és már viheti is az ügyfél az autót. Hiába kért a hat „hivatalos” reptéri kölcsönző intézkedést a Budapest Airport Rt.-től, annak illetékesei sajnálkozva közölték, hogy nincs jogkörük arra, hogy a csarnok területéről bárkit is kitiltsanak.
Az autókölcsönzők nyereségességét nagymértékben meghatározza a forint árfolyamának alakulása is. Kozák József szerint sem a túl erős, sem a túl gyenge forint nem jó a szakmának. Az aktuális átváltási arányoknál is fontosabb azonban, hogy az árfolyam kiszámítható legyen, ne legyenek szélsőséges kilengések. Több vállalkozásnál is jelentősen lerontja a jó üzemi eredményt a pénzügyi műveletek révén keletkező veszteség. A veszteség másik oka a magas banki kamatokban keresendő, ami versenyképességünket is rontja, hiszen a 12,5%-os hazai jegybanki alapkamatot össze sem lehet hasonlítani a csehországi 2%-kal.
Vidéken terjeszkednek
A kilátások a szakmai szövetség elnöke szerint végül mégis biztatóak. Amint az a turisztikai statisztikákból is kiderül, az idei év első néhány hónapjában újra növekedésnek indult a külföldiek érdeklődése hazánk iránt. A kínálati oldalon nem várható bővülés, hiszen az összes nagy külföldi autókölcsönző már jelen van Magyarországon. A kisebb hazai vállalkozások többsége is megfelelő szakmai tudással és háttérrel várja az uniós csatlakozást. Ennek ellenére azért évente 2-3 kisebb vállalkozás szűnik meg hazánkban. A közeljövőben egyébként a kölcsönzők további vidéki terjeszkedésére lehet számítani. A Herz például azért nyit irodát Nyíregyházán és Kecskeméten, mert a keleti országrészben a külföldi befektetők megjelenésével a bérautók iránti igény is nőni fog.