A látszólagos élénkülés sem feledtetheti azonban azokat a negatívumokat, amelyeket autókölcsönzős szakma szakmai berkekből évek óta hallani lehet. Az áfatörvény továbbra sem teszi lehetővé, hogy a kölcsönzők visszaigényeljék az általuk vásárolt autók áfáját, pedig ez a lehetőség minden termelőeszközre érvényes. A forint túlzott erősödése, illetve sebezhetősége pedig könnyen leapasztja az üzemelési eredményt.
Lassú kilábalás
A bérautó is termelőeszköz (?)
Nemzetközi elismerés
Pedig a hazai szolgáltatási színvonal nem marad el a nyugatitól. Ennek bizonyítékául Kozák úr mutat egy levelet, amelyet 2002 januárjában a Hertz európai központjából küldött a vállalat franchise operációért felelő igazgatója, Neville Cheet-ham. Az iratból kiderül, hogy a vállalat belső ellenőrei éppen a magyar Herz képviseletet találták a legjobbnak a megvizsgált 22 franchise üzemeltető közül. A maximálisan elérhető 100 pontból 98,6-ot szereztek a magyarok a váratlanul lebonyolított, teljes körű vizsgálat során.
Áldatlan állapotok a reptéren
A magyarországi üzleti környezet azonban nem mindig a legjobbaknak kedvez. Amikor például 1998-ban a Budapest Airport Rt. megpályáztatta a Ferihegyi repülőtéren az autókölcsönzőpultokat, a hat szerencsés nyertes jogosan gondolta úgy, hogy a magas bérleti díjért cserébe kizárólagosságot remélhetnek. Azután kiderült, hogy a gyakorlatban szó sincs kizárólagosságról, az köt üzletet a repülőtéren, aki akar. Az érkezési csarnokban fogadják a vendéget, a parkolóban írják meg a bérleti szerződést, és már viheti is az ügyfél az autót. Hiába kért a hat „hivatalos” reptéri kölcsönző intézkedést a Budapest Airport Rt.-től, annak illetékesei sajnálkozva közölték, hogy nincs jogkörük arra, hogy a csarnok területéről bárkit is kitiltsanak.
Az autókölcsönzők nyereségességét nagymértékben meghatározza a forint árfolyamának alakulása is. Kozák József szerint sem a túl erős, sem a túl gyenge forint nem jó a szakmának. Az aktuális átváltási arányoknál is fontosabb azonban, hogy az árfolyam kiszámítható legyen, ne legyenek szélsőséges kilengések. Több vállalkozásnál is jelentősen lerontja a jó üzemi eredményt a pénzügyi műveletek révén keletkező veszteség. A veszteség másik oka a magas banki kamatokban keresendő, ami versenyképességünket is rontja, hiszen a 12,5%-os hazai jegybanki alapkamatot össze sem lehet hasonlítani a csehországi 2%-kal.
Vidéken terjeszkednek
A kilátások a szakmai szövetség elnöke szerint végül mégis biztatóak. Amint az a turisztikai statisztikákból is kiderül, az idei év első néhány hónapjában újra növekedésnek indult a külföldiek érdeklődése hazánk iránt. A kínálati oldalon nem várható bővülés, hiszen az összes nagy külföldi autókölcsönző már jelen van Magyarországon. A kisebb hazai vállalkozások többsége is megfelelő szakmai tudással és háttérrel várja az uniós csatlakozást. Ennek ellenére azért évente 2-3 kisebb vállalkozás szűnik meg hazánkban. A közeljövőben egyébként a kölcsönzők további vidéki terjeszkedésére lehet számítani. A Herz például azért nyit irodát Nyíregyházán és Kecskeméten, mert a keleti országrészben a külföldi befektetők megjelenésével a bérautók iránti igény is nőni fog.