Az immár 42. GTM alkalmából olyan egykori keletnémet tartomány került a reflektorfénybe, amely Németországban a nemzetközi érkezések terén a legnagyobb növekedést produkálta 2015- ben. A 260 905 külföldi vendég száma 12,4%- kal haladta meg az előző évit, lekörözve az olyan nagyágyúkat, mint Bajorország vagy Berlin. Ráadásul most két olyan év következik a „Németország bölcsőjének” nevezett Szász-Anhalt életében, amikor a figyelem középpontjába ők kerülnek. 2017-et a reformáció 500. évfordulóján a Szász-Anhaltból indult Luthernek szentelte a DZT, majd a 2018-as össznémet kulináris kínálatot követően 2019- ben a százéves Bauhaus köré épül kampányév. Walter Gropius és társai a Magdeburgtól délre eső Dessauban teljesedtek ki. 2025-ben pedig a Európa Kulturális Fővárosa címre aspirál jó eséllyel az Elba-parti város.
Addig is a német turizmus köszöni szépen, jól van, annak ellenére, hogy az örömöt beárnyékolják az aktuálpolitika kihívásai. A terrortámadások, a menekültválság és Schengennel kapcsolatos kérdések új feladatok elé állítják a turizmust – mondta a rendezvényen Petra Hedorfer, a DZT vezérigazgatója. Nyitottak vagyunk és toleránsak, továbbra is szívesen látunk minden turistát – tette hozzá.
Tavaly Németországban – néhány küldőpiacot leszámítva – mindenhonnan nőtt az érkezések és a vendégéjszakák száma. Igaz ez a néhány éve minimális csökkenést (–2,2% 2014-ben) produkáló Magyarországra is. Majd megfordult a trend, és 2015-ben jöttünk, láttunk 267 189-en és aludtunk 706 936-szor Németországban. Velünk együtt továbbra is Európa a németek legfőbb küldőpiaca; a nemzetközi vendégéjszakák 73,4 százaléka származik innen. Bár a DZT világfelosztásában Északkelet- Európához sorolt Oroszország mintegy 29 százalékos visszaesése nagy érvágás, számos küldőpiac javított látványosan az eredményén, így Spanyolország, Svájc és Nagy-Britannia. Horvátország zavarba ejtő 46,5 százalékos vendégéjszaka-növekedést ért el; 196 ezer horvát turistából lett 287 ezer. A tengerentúlra tekintve Kína és Hongkong együttesét látjuk igencsak megerősödni: 2,5 millió vendégéjszakájuk 2014-hez képest 24,8% javulást jelent. Ez bőven kompenzálja Brazília ötszázalékos visszaesését. Összességében a tengerentúli országok két számjegyű, átlagon felüli növekedése 19,7 millió vendégéjszakát hozott. Sokak számára nem újdonság, hogy Németország az európaiak legkedvesebb célországai között továbbra is őrzi három éve megszerzett második helyezését Franciaország előtt. A UNWTO felmérése szerint világviszonylatban az ötödik legnépszerűbb desztináció. Ebben a rangsorban azonban már a franciák állnak az első helyen, a második Németország mögött Spanyol-, Olasz- és Törökország következik.
Németországba az utazók 56% érkezik szabadidős céllal, míg az üzleti turizmus 23 százalékot hasít ki a motivációs tortából. Ez tavalyhoz képes minimálisan, de romlott. Aki utazik, pénzt költ; 278,3 milliárdos bevételt könyvelt el a német turizmus a kül- és belföldi forgalomból. Ebből 115,3 milliárd származik a külföldiek erszényéből. Első helyen az Egyesült Államok áll, de ennél meglepőbb, hogy a hetedik helyezett oroszokat lekörözve Lengyelország lett a negyedik legnagyobb költő; 2,9 milliárdot hagytak a szomszédoknál. Hogy a sikert minek köszönhetik a németek? Egyebek mellett az olyan irigylésre méltón összeállított és céltudatos marketingkampánynak tökéletesen beillő műsornak, amellyel Magdeburg városa a hivatalos megnyitón bemutatta magát. „A termék el van adva” – jegyezte meg az egyik lenyűgözött magyar utazásszervező.