Miközben a befektetői lendületet több tényező is visszavetette, a pandémia alatt sem álltak le az adásvételek a budapesti ingatlanpiacon. A távlatokban gondolkodó befektetők előtt nem ismeretlenek a tízévente jelentkező válságok, folyamatosan keresik a jó lehetőségeket Budapesten, nem utolsósorban az erőteljes nemzetközi jelenléttel bíró szállodaiparban.
Továbbra is Budapest az első a befektetők számára
A járvány miatt ugyan sok projekt csúszik és az üzemeltetők is óvatosabbak, a Cushman & Wakefield Hospitality szerint a piaci szereplők 2021-ben is töretlen érdeklődést mutattak a stabil alapokkal rendelkező budapesti szállodapiac iránt. A befektetési volumen két sikeres év után (2019-ben 235 millió euró, 2020-ban 249 millió euró) 2021-ben ugyan csak 71 millió eurót tett ki, a magyar főváros a regionális lista élén maradt, az egyik legmagasabb tranzakciós volumennel – derül ki a tanácsadó felméréséből. Az üzemeltetők szemszögéből Budapest továbbra is a 3. legkeresettebb desztináció a kelet-közép-európai régióban, 77 százalékuk kifejezetten érdeklődik iránta.
RevPAR-ban is régiós győztes fővárosunk
A befektetői bizalmat fokozta, hogy az utazási korlátozások enyhítésével Budapest előnybe került a többi kelet-közép-európai fővárossal szemben. Az ennek köszönhetően megvalósult nemzetközi (sport)események hatására is 2021 második felétől jelentős mértékben javultak a turisztikai mutatók. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint Budapesten 2021-ben 94,7 milliárd forint összbevételt realizáltak a szálláshelyek, ami több mint duplája a 2020-as értéknek, bár még elmarad 2019-től. Az STR szállodaipari piackutató kitekintéséből az is kiderül, hogy az egy kiadható szobára jutó nettó szállásdíjbevétel (nettó REVPAR) Budapesten volt a legmagasabb (29,4 euró) a régió fővárosai között 2021-ben, hajszálnyival még Bécset is megelőzve, és ezen belül az év utolsó hónapjában, decemberben (46,1 euró) is az első helyen végzett.
Megkezdődött a kilábalás a szállodaszektorban
Mindezt alátámasztja a magyar piacra 2021-ben belépő globális tanácsadó cég, a Moore Global is. Az omikron variáns megjelenése miatt a hazai céges rendezvények nagy részét ugyan lemondták, a megengedőnek számító magyarországi járványügyi szabályozásnak köszönhetően a szobafoglalási mutatók augusztus óta javuló trendje decemberben sem akadt el, a kedvező foglaltsághoz pedig rendszerint megfelelő szobaátlagár is társul. A szállodapiac a fokozatos kilábalás jeleit mutatja, amely egyre kevésbé függ az aktuális járványhullámoktól – mutattak rá.
Új, nemzetközi brand-ek a magyar piacon
A tanácsadó cégek elemzéseit igazolja, hogy a 2020-as Covid-válság kitörése után is több új nemzetközi brand jelent meg Budapesten: megnyílt a Netizen és az a&o hibridhotel első hazai egysége, a The Luxury Collection a Matild Palace-ban, a Deutsche Hospitality cégcsoport az IntercityHotellel debütált a fővárosban. A 2021-es átadások között van a H2 Hotel, a Kozmo Hotel Suites & Spa, az UP Hotel és a B&B Hotel is. Az eredetileg tervezetthez később, de nyitás előtt áll a Hard Rock Hotel és az Emerald Hotel. Már bejelentették, hogy az Accor Budapestre hozza Közép-Európa első Tribe hoteljét a lifestyle szegmensben, míg az egykori Radetzky-laktanya helyén Kimpton szálloda nyílik majd az IHG Hotels & Resorts tagjaként.
A budapesti szállodapiac teljesítménye 2022-ben minden várakozás szerint tovább javulhat.