Lassan három éve, hogy nem történt komolyabb csőd a magyar utazásszervezői piacon. Egészen hétfő estig ez volt a helyzet, amikor is a Bella Tours 38 pórul járt utasa hiába várta, hogy elutazhasson Krétára a Malév charterjáratával. Mivel a Malév nem kapta meg a tour-operátor által bérelt helyek ellenértékét, az utasok nem indulhattak velük útnak. A járat társbérlője, a Quaestor Travel utasai ellenben gond nélkül elrepültek Görögországba. Eközben a Bella Tours csődöt jelentett, három irodája tegnap már nem fogadott utasokat, kedden a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal törölte is őket a közhitelű hatósági nyilvántartásból. Az utazásszervező 146 millió forintos felelősségbiztosítással rendelkezett a Generali-Providencia Biztosítónál, értesüléseink szerint ez az összeg mindenképpen fedezni fogja a jelenleg külföldön levő utasok hazahozatalát, és vélhetően jelentős részben az el nem utaztatott személyek által befizetett összegek visszatérítését is. A tervek szerint egyébként szeptember 24-ig közlekedett volna az érintett charterlánc. A Bella Tours csődje érint több más charterláncot és buszos desztinációt is – a biztosító már kidolgozta az érintett utasok hazahozatalára vonatkozó tervét, ezt következő hírünkben olvashatják.
A Malév szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy a légitársaság hazafuvarozza a Bella Tours még külföldön nyaraló utasait. A Quaestor Travel kiutazási igazgatója, Végh Balázs arról tájékoztatott, hogy velük elutazhatnak a Bella Tours itthon maradt utasai, amennyiben újra kifizetik a részvételi díjat, illetve ha a biztosító meg tud egyezni a Bella Tours illetékeseivel, és átutalja nekik a részvételi díjat.
Megkértük Zám Tibort, a Best Reisen ügyvezetőjét, segítsen olvasóink számára levonni az eset konzekvenciáit. Véleménye szerint – bár sokat szigorodott az utazásszervezést szabályozó rendelet az elmúlt évek során – még mindig könnyen lehet néhány millió forintos tőkével utazásszervezésbe kezdeni. Pedig ez egy valóban tőkeigényes vállalkozás, ahol egy-egy rosszabb év során – ilyen volt a tavalyi és az idei szezon is – komoly veszteségeket is kénytelen lehet egy iroda elviselni. Zám Tibor szerint nagyobb tőkeerőt kellene megkövetelni az utazásszervezőktől, a jelenlegi minimum 5 millió forintnak akár a tízszeresét. Mindemellett a 20%-os forgalomarányos fedezeti biztosítást megfelelőnek tartja. Arra is emlékeztetett, hogy akadt olyan utazásszervező, amely úgy ment csődbe, hogy egyetlen utasát sem érte kár. Az utóbbi évek legnagyobb csődjei az utazásszervezők között: 1998 - Pasha Tours, 2000 – Jorgos Travel és Tan-Túra, 2002 West Travel, 2004 Eurotours.
A Malév szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy a légitársaság hazafuvarozza a Bella Tours még külföldön nyaraló utasait. A Quaestor Travel kiutazási igazgatója, Végh Balázs arról tájékoztatott, hogy velük elutazhatnak a Bella Tours itthon maradt utasai, amennyiben újra kifizetik a részvételi díjat, illetve ha a biztosító meg tud egyezni a Bella Tours illetékeseivel, és átutalja nekik a részvételi díjat.
Megkértük Zám Tibort, a Best Reisen ügyvezetőjét, segítsen olvasóink számára levonni az eset konzekvenciáit. Véleménye szerint – bár sokat szigorodott az utazásszervezést szabályozó rendelet az elmúlt évek során – még mindig könnyen lehet néhány millió forintos tőkével utazásszervezésbe kezdeni. Pedig ez egy valóban tőkeigényes vállalkozás, ahol egy-egy rosszabb év során – ilyen volt a tavalyi és az idei szezon is – komoly veszteségeket is kénytelen lehet egy iroda elviselni. Zám Tibor szerint nagyobb tőkeerőt kellene megkövetelni az utazásszervezőktől, a jelenlegi minimum 5 millió forintnak akár a tízszeresét. Mindemellett a 20%-os forgalomarányos fedezeti biztosítást megfelelőnek tartja. Arra is emlékeztetett, hogy akadt olyan utazásszervező, amely úgy ment csődbe, hogy egyetlen utasát sem érte kár. Az utóbbi évek legnagyobb csődjei az utazásszervezők között: 1998 - Pasha Tours, 2000 – Jorgos Travel és Tan-Túra, 2002 West Travel, 2004 Eurotours.