Döbbenetes fejlődés

A turista igénye, érdeklődése illetve előítélete Oroszországban állandóan változik. Az utazókkal együtt a szakma is jelentősen változott, és ma már egyre nagyobb annak a jelentősége, hogy melyik utazásszervező melyik desztinációban szerzett tapasztalatokat, mennyire felkészültek referensei, milyen az árszínvonal. Ma már öldöklő küzdelem folyik a cégek között egy-egy népszerű desztinációért, egyegy piaci szegmensért.

Az orosz turisztikai piac legérzékenyebb és legnagyobb, meghatározó területe a charter, ez nagyot változott az elmúlt évtizedben. A fejlődés az elmúlt három évben a legszembetűnőbb: a növekedés megközelíti a 40 százalékot. Az ágazat 2001-ben 25 százalékos, 2002. első kilenc hónapjában 12 százalékos növekedést produkált. Ez azt jelenti, hogy ez év végére ismét eléri az 1998-as krízis előtti teljesítményt. 2001-2002 telén például a charterutasok száma az évi teljes légiutasszám 45 százaléka volt. A fejlődéshez igazodva a szervezeti hátteret is a követelményekhez igyekeznek igazítani. Létrehoztak egy tárcaközi munkacsoportot és ennek keretében szakértői tanácsot, amelynek feladata a rendteremtés, az anomáliák megszüntetése.

Hogy utazik az orosz?

Az utazási szokásokban végbement jelentős változások nagymértékben befolyásolták a charterpiacot:

1. Az orosz potenciális utazók nem egyszerre, hanem több részletben veszik ki szabadságukat.

2. Jelentős mértékben nőtt a téli szabadságolások gyakorisága. Feltételezések szerint rövidesen eléri a nyári szabadságolások gyakoriságának szintjét.

3. Nő az értékesítési időszak hossza. A régiókban például 2002-ben ez három hónap volt. Moszkvában – a korábbiakkal ellentétben – már októberben értékesítették az újévi charterutakat.

4. Változott a charterek célországainak struktúrája: nőtt a vízummentes relációk részaránya és nagymértékben csökkent a vízumköteles és azon országokba irányuló orosz charterforgalom, ahonnan a „zajos” orosz repülőket kitiltották.

5. Az ugrásszerű utasszám növekedés gyakran okozott jelentős késéseket: a KRASAIR járatainak 52 százaléka, a SIBIRAIR járatainak 48 százaléka, az AVIAEXPRESSCRUIS járatainak 64 százaléka, a KAVMINVODIAIR járatainak 34 százaléka több, mint 1,5 órás késéssel közlekedett (az összes charter- járathoz viszonyítva).

6. A charterjáratok legnagyobb számban Törökországba (Antalya), Egyiptomba és Bulgáriába közlekednek

7. A charterforgalomban 2002- ben a szibériai, az uráli és a déli régiók aktivizálódtak a közvetlen (moszkvai átszállás nélküli) charterjáratok számának növelésével.

8. A 2002. évi nyári szezonban az alábbi problémák voltak a legjellemzőbbek:

– Jelentős késések.

– A légitársaságok és utazásszervezők közötti ellentétek, amelyek oka leggyakrabban a járatok töltésének elmaradása volt (az irodák nem mérték fel helyesen lehetőségeiket). – Szabálytalan one-way jegyek kiadása.

– A mentesítő gépek hiánya 2- 3 napos késések láncolatát okozta.

– A gépek és a technikai háttér rossz állapota.

– Alacsony színvonalú fedélzeti kiszolgálás.

– Légitársaságok fizetésképtelensége.

Orosz gép: kifelé!

A 2002. év különösen sok problémát okozott mind a légitársaságoknak, mind az utazásszervezőknek. Életbe lépett az ICAO Konvenció 3. számú paragrafusa a zaj- és környezetszennyező gépekre, 2002. április 1.-jétől érvényes szabályozása, amely a jelenleg üzemelő 2059 darabból álló orosz utasszállító flottából 1611 db repülőt (az 1991 előtt gyártott és az új követelményeknek megfelelően nem modernizált IL-62, IL-76, IL-86, TU-134, TU 134B és TU-154B típusokat) kitiltja az EU, Észak-Amerika és Japán légteréből. Ez az orosz légügyi hatóság véleménye szerint 1 Mrd USD veszteséget okoz az európai turistaiparnak azon túl, hogy sem az orosz légitársaságoknak, sem a légügyi hatóságnak nem áll rendelkezésére a hajtóműcseréhez és a gépek modernizálásához szükséges finanszírozási lehetőség, ami légitársaságokként – átlagosan – 10 millió USD költséget jelentene. Előnyösebb megoldásnak tartják az újabb modellek (IL-96, TU 204, TU-214) beszerzését, ami elkerülhetetlen lesz az ICAO 2006- ban életbe lépő még szigorúbb szabályozása miatt.

Dodonai döntés

Az orosz hatóságok – az ATA (Légi Utazásokat Szervező Utazásszervezők Szövetsége) kemény fellépésének köszönhetően – tiltakozó tárgyalásokat kezdeményeztek mind az érintett országok légügyi hatóságainál, mind az orosz utazásszervezők külföldi partnereinél. Nem jelentéktelen forgalomkiesésről volt szó. Az első eredmény (március 13. az Europarlament döntése): azokon a repülőtereken, amelyek a lakott területektől távolabb esnek, leszállhatnak az orosz gépek, ami meglehetősen dodonai. Két héttel a szezon kezdete előtt még nem tudták az utazásszervezők, hová indulnak a járatok.

A legfrekventáltabb charterdesztinációk: Alicanta, Antalya, Ancona, Athén, Barcelona, Bodrum, Burgasz, Dubai, Dubrovnik, Dalaman, Frankfurt am Main, Hania, Hannover, Heraklion, Isztambul, Izmir, Larnacca, Malaga, Monastir, Nizza, Paphos, Palma de Maiorca, Portugália, Pula, Rimini, Sharm el Sheik, Split, Teneriffe, Tivát, Várna, ahová 2001-ig – összesen – 16 légitársaság repült. A Légügyi Minisztérium Polgári Légügyi Szolgálata 2002-ben 23 légitársaságnak adott charterjáratok üzemeltetésére engedélyt.

Jelentős kezdeményezésnek számított ebben az szezonban, hogy az irodák közösen értékesítették chartereiket, például Horvátországba (Split, Dubrovnik és Pula). Más desztinációk esetében ez nem volt jellemző, következésképpen a gépek félig üresen repültek, és cégek vesztéségei jelentősek voltak. Kiemelkedő esemény az idén a párizsi charter, amely lehetővé tett egy egyhetes program 399 USD áron történő értékesítését. A touroperátor a NIVA volt, a piacvezető INNA TOUR példáját követve.

Természetesen voltak rendkívüli esetek is. A nyár közepén fizetési kötelezettségek teljesítése nélkül eltűnt, a szó fizikai értelmében is a Pulába közlekedő charter konszolidátora az AST ELIT iroda igazgatója, így több járatot a Gazdaságfejlesztési és Kereskedelmi Minisztérium, az Orosz Turistaipari Szövetség és a Légügyi Hatóság közreműködésével sikerült hazahozni.

A 2002/2003. őszi-téli szezonban a charter-kínálat a bőség zavarával fog küzdeni, különösen a három fő desztinációban: Egyiptom (Hurgada, Sharm el Sheik) az Emirátusok (Dubai) és Thaiföld (Pattaya, Utapao). Hetente 26-32 járat indítását tervezik irányonként, ami a forgalom négyszeres növekedését indikálhatja... Monopolellenes megállapodást kötöttek néhányan a Salzburg, Innsbruck München, Fridrichshafen irányban üzemeltetendő járatokra. Az INNA TOUR piavezetőként Lyon és Grenoble, Genf célállomásokban is gondolkodik sítúrák vonatkozásában. Az olasz specialista Pack Group Bresciaba, Veronába, Torinóba, Bergamoba indítja chartereit, más operátorokkal közösen, összesen heti 13 járatot tervez.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.