Az orosz turisztikai piac legérzékenyebb és legnagyobb, meghatározó területe a charter, ez nagyot változott az elmúlt évtizedben. A fejlődés az elmúlt három évben a legszembetűnőbb: a növekedés megközelíti a 40 százalékot. Az ágazat 2001-ben 25 százalékos, 2002. első kilenc hónapjában 12 százalékos növekedést produkált. Ez azt jelenti, hogy ez év végére ismét eléri az 1998-as krízis előtti teljesítményt. 2001-2002 telén például a charterutasok száma az évi teljes légiutasszám 45 százaléka volt. A fejlődéshez igazodva a szervezeti hátteret is a követelményekhez igyekeznek igazítani. Létrehoztak egy tárcaközi munkacsoportot és ennek keretében szakértői tanácsot, amelynek feladata a rendteremtés, az anomáliák megszüntetése.
Hogy utazik az orosz?
Az utazási szokásokban végbement jelentős változások nagymértékben befolyásolták a charterpiacot:
1. Az orosz potenciális utazók nem egyszerre, hanem több részletben veszik ki szabadságukat.
2. Jelentős mértékben nőtt a téli szabadságolások gyakorisága. Feltételezések szerint rövidesen eléri a nyári szabadságolások gyakoriságának szintjét.
3. Nő az értékesítési időszak hossza. A régiókban például 2002-ben ez három hónap volt. Moszkvában – a korábbiakkal ellentétben – már októberben értékesítették az újévi charterutakat.
4. Változott a charterek célországainak struktúrája: nőtt a vízummentes relációk részaránya és nagymértékben csökkent a vízumköteles és azon országokba irányuló orosz charterforgalom, ahonnan a „zajos” orosz repülőket kitiltották.
5. Az ugrásszerű utasszám növekedés gyakran okozott jelentős késéseket: a KRASAIR járatainak 52 százaléka, a SIBIRAIR járatainak 48 százaléka, az AVIAEXPRESSCRUIS járatainak 64 százaléka, a KAVMINVODIAIR járatainak 34 százaléka több, mint 1,5 órás késéssel közlekedett (az összes charter- járathoz viszonyítva).
6. A charterjáratok legnagyobb számban Törökországba (Antalya), Egyiptomba és Bulgáriába közlekednek
7. A charterforgalomban 2002- ben a szibériai, az uráli és a déli régiók aktivizálódtak a közvetlen (moszkvai átszállás nélküli) charterjáratok számának növelésével.
8. A 2002. évi nyári szezonban az alábbi problémák voltak a legjellemzőbbek:
– Jelentős késések.
– A légitársaságok és utazásszervezők közötti ellentétek, amelyek oka leggyakrabban a járatok töltésének elmaradása volt (az irodák nem mérték fel helyesen lehetőségeiket). – Szabálytalan one-way jegyek kiadása.
– A mentesítő gépek hiánya 2- 3 napos késések láncolatát okozta.
– A gépek és a technikai háttér rossz állapota.
– Alacsony színvonalú fedélzeti kiszolgálás.
– Légitársaságok fizetésképtelensége.
Orosz gép: kifelé!
A 2002. év különösen sok problémát okozott mind a légitársaságoknak, mind az utazásszervezőknek. Életbe lépett az ICAO Konvenció 3. számú paragrafusa a zaj- és környezetszennyező gépekre, 2002. április 1.-jétől érvényes szabályozása, amely a jelenleg üzemelő 2059 darabból álló orosz utasszállító flottából 1611 db repülőt (az 1991 előtt gyártott és az új követelményeknek megfelelően nem modernizált IL-62, IL-76, IL-86, TU-134, TU 134B és TU-154B típusokat) kitiltja az EU, Észak-Amerika és Japán légteréből. Ez az orosz légügyi hatóság véleménye szerint 1 Mrd USD veszteséget okoz az európai turistaiparnak azon túl, hogy sem az orosz légitársaságoknak, sem a légügyi hatóságnak nem áll rendelkezésére a hajtóműcseréhez és a gépek modernizálásához szükséges finanszírozási lehetőség, ami légitársaságokként – átlagosan – 10 millió USD költséget jelentene. Előnyösebb megoldásnak tartják az újabb modellek (IL-96, TU 204, TU-214) beszerzését, ami elkerülhetetlen lesz az ICAO 2006- ban életbe lépő még szigorúbb szabályozása miatt.
Dodonai döntés
Az orosz hatóságok – az ATA (Légi Utazásokat Szervező Utazásszervezők Szövetsége) kemény fellépésének köszönhetően – tiltakozó tárgyalásokat kezdeményeztek mind az érintett országok légügyi hatóságainál, mind az orosz utazásszervezők külföldi partnereinél. Nem jelentéktelen forgalomkiesésről volt szó. Az első eredmény (március 13. az Europarlament döntése): azokon a repülőtereken, amelyek a lakott területektől távolabb esnek, leszállhatnak az orosz gépek, ami meglehetősen dodonai. Két héttel a szezon kezdete előtt még nem tudták az utazásszervezők, hová indulnak a járatok.
A legfrekventáltabb charterdesztinációk: Alicanta, Antalya, Ancona, Athén, Barcelona, Bodrum, Burgasz, Dubai, Dubrovnik, Dalaman, Frankfurt am Main, Hania, Hannover, Heraklion, Isztambul, Izmir, Larnacca, Malaga, Monastir, Nizza, Paphos, Palma de Maiorca, Portugália, Pula, Rimini, Sharm el Sheik, Split, Teneriffe, Tivát, Várna, ahová 2001-ig – összesen – 16 légitársaság repült. A Légügyi Minisztérium Polgári Légügyi Szolgálata 2002-ben 23 légitársaságnak adott charterjáratok üzemeltetésére engedélyt.
Jelentős kezdeményezésnek számított ebben az szezonban, hogy az irodák közösen értékesítették chartereiket, például Horvátországba (Split, Dubrovnik és Pula). Más desztinációk esetében ez nem volt jellemző, következésképpen a gépek félig üresen repültek, és cégek vesztéségei jelentősek voltak. Kiemelkedő esemény az idén a párizsi charter, amely lehetővé tett egy egyhetes program 399 USD áron történő értékesítését. A touroperátor a NIVA volt, a piacvezető INNA TOUR példáját követve.
Természetesen voltak rendkívüli esetek is. A nyár közepén fizetési kötelezettségek teljesítése nélkül eltűnt, a szó fizikai értelmében is a Pulába közlekedő charter konszolidátora az AST ELIT iroda igazgatója, így több járatot a Gazdaságfejlesztési és Kereskedelmi Minisztérium, az Orosz Turistaipari Szövetség és a Légügyi Hatóság közreműködésével sikerült hazahozni.
A 2002/2003. őszi-téli szezonban a charter-kínálat a bőség zavarával fog küzdeni, különösen a három fő desztinációban: Egyiptom (Hurgada, Sharm el Sheik) az Emirátusok (Dubai) és Thaiföld (Pattaya, Utapao). Hetente 26-32 járat indítását tervezik irányonként, ami a forgalom négyszeres növekedését indikálhatja... Monopolellenes megállapodást kötöttek néhányan a Salzburg, Innsbruck München, Fridrichshafen irányban üzemeltetendő járatokra. Az INNA TOUR piavezetőként Lyon és Grenoble, Genf célállomásokban is gondolkodik sítúrák vonatkozásában. Az olasz specialista Pack Group Bresciaba, Veronába, Torinóba, Bergamoba indítja chartereit, más operátorokkal közösen, összesen heti 13 járatot tervez.