Életképes turizmusirányítási konstrukció

A TDM-ről hazánkban a legtöbb érintett számára a TDMpályázat és az ahhoz kapcsolódó pozitív és negatív tapasztalatok jutnak eszébe, amely az elmúlt évek „pályázati hangulata”, nevezetesen a pályázatok kiírását megelőző többéves várakozás, a több esetben viszonylag rövid pályázati határidő, valamint a sokszor elhúzódó értékelési folyamat fényében teljesen érthető. A turisztikai desztinációmenedzsment azonban sokkal inkább tekintendő életképes és fenntartható turizmusirányítási konstrukciónak, mintsem csupán egy pályázati folyamatnak vagy az ezen keresztül elnyerhető támogatásnak. Ez talán közhelynek hangzik, azonban fontos emlékeztetnünk magunkat, hogy amikor a TDM-et értékeljük, azt a pályázati környezettől egy kicsit felülemelkedve kell megtennünk, még akkor is, ha a TDM-rendszer kialakítása nem jöhetett volna létre az ismert pályázati lehetőségek nélkül. Alábbi írás a fenti vezérmotívumra építve gyakorlati szemmel közelíti meg a helyi TDM-konstrukciót, a létrejött helyi TDMSZ-eket (TDMszervezeteket), valamint a helyi tapasztalatokat a pályázati folyamat fényében.

A TDM-pályázat vitathatatlan érdeme, hogy a támogatás előfeltételeként határozta meg a helyi turisztikai egyesület létrejöttét, annak összetételét, továbbá vezető tisztségviselők hátterét. Ennek következtében országszerte alakultak meg a turizmus helyi szereplőit tömörítő helyi turisztikai egyesületek, illetve azokban a térségekben, ahol ilyen szervezetek már korábban is működtek (például Balaton-part), új lendületet kapott az együttműködés. Az egyesületek szakmai vezetését a pályázat alapkritériumként fogalmazta meg. A formálódó vagy már ténylegesen létrejött egyesületekben a pályázatkészítés során, valamint a pályázattól függetlenül felmerülő szakmai kérdések (például arculat, kiállítási részvétel, kiadványok stb.) megvitatása céljából a tagság vagy az egyesület választmánya rendszeresen ülésezett, és hozott döntéseket a helyi turizmus érdekeit szem előtt tartva. Összességében az tapasztalható, hogy a pályázati folyamat által életre hívott szakmai egyesületek komolyan vették működésüket, illetve már a helyi turizmus szolgálatában működnek, és hozzák meg döntéseiket (jó példák a teljesség igénye nélkül: Balatonfüred, Gárdony, Komárom, Mór-Csókakő).

A turisztikai egyesületek működése azért lehet hatékony, mert a társadalmi munkában tevékenykedő tisztségviselőket egy operatív szervezet segíti. A pályázati kiírás erre vonatkozóan garanciákat rögzített, nevezetesen azt, hogy vendégéjszakaszámtól függően az egyesület köteles 2,5, 3,5 fő operatív munkatárs alkalmazására (TDM-menedzsert beleértve). Ez garanciát jelent arra, hogy az egyesület által hozott döntések a gyakorlatban is megvalósuljanak. Az operatív szervezetben egyaránt helyet kaphatnak a helyi turizmusban korábban tevékenykedő szakemberek (Tourinform, önkormányzat), továbbá új alkalmazottak kerülhetnek felvételre. Minden valószínűség szerint az egyesületi alkalmazás az önkormányzathoz képest konkrétabb feladatmeghatározást és hatékonyabb működést tesz lehetővé a turisztikai munkatársak számára, ami a desztináció alapvető érdeke.

A szervezeti vonatkozásokban összességében tehát megállapítható, hogy a desztináció turizmusának önálló gazdája lesz (egyesület és operatív szervezet együttesen), amely beszámolási kötelezettséggel tartozik az önkormányzaton kívül (eddigi gyakorlat) a vállalkozók, a civil szervezetek, valamint a turizmusban érintett magánszemélyeknek egyaránt. A pályázat vitathatatlan érdeme, hogy olyan lépést kényszerített ki az önkormányzatoktól, amelyet önmaguktól nem tettek volna meg, illetve amely a desztináció érdekét szolgálja: az önkormányzat lemond a döntés jogáról, ugyanakkor az egyesület pénzügyi hátteréhez nagymértékben hozzájárul. Sehol sem ment egyszerűen e döntés a képviselő-testülettel történő elfogadtatása, ugyanakkor a döntést elősegítette, hogy az önkormányzatok tapasztalataik alapján belátták, hogy a turisztikai feladatok elvégzését egy önkormányzattól független civil szervezet láthatja el leghatékonyabban. Az a tény, hogy az operatív feladatokat az önkormányzat helyett a turizmusban érintett szereplők (önkormányzat, vállalkozások, civil szervezetek, magánszemélyek) felügyelik a jövőben az egyesület tagságán-választmányán keresztül, garanciát jelent arra, hogy valóban a térségi igényeknek megfelelő akciók-feladatok kerülnek megvalósításra. Az elmúlt időszak „TDM-folyamatának” eredményeként a helyi turizmus szereplői aktivizálódtak, jobban magukénak érzik a desztináció egészében zajló turisztikai folyamatokat, továbbá olyan szereplők is bekapcsolódtak a közös munkába, akik korábban alig vettek részt a helyi közügyek formálásában. A TDM-pályázat keretében elnyerhető 25–75 millió forint támogatás legnagyobb érdeme tehát a helyi TDM szervezeti rendszerének kialakítása, valamint a kétéves megvalósítási és ötéves fenntartási időszak során történő megszilárdítása. Ez – megfelelő menedzsment esetén – olyan értéket képvisel majd a desztináció életében, amely pénzben nehezen kifejezhető.

A TDM-pályázat tartalmi részein túlmenően a TDMSZ-ek számos további turisztikai feladatot teljesíthetnek, például ajándéktárgyak létrehozása és értékesítése (térségi specifikumokkal), saját rendezvények szervezése, garantált programok szervezése, turisztikai attrakciók létrehozása, illetve azok kialakításában való aktív közreműködés.

A helyi TDMSZ-ek mint komplex mini-marketingszervezetek a marketingmix 4P-jének mindegyikét képviselik: a marketingkommunikáció mellett a desztináció szolgáltatásait értékesítik, közvetett és – saját termékeik révén – közvetlen hatást gyakorolnak a termékfejlesztésre, továbbá saját szolgáltatásaik kapcsán önálló árpolitikát is folytatnak. A pályázatok viszonylag hosszú, esetenként 7-8 hónapos elbírálási folyamata alatt valamelyest ellankadt a megkezdett lendület, ugyanakkor a támogatásban részesült desztinációk jelenleg rendkívül pozitívan látják a folyamatokat, és nagy várakozással tekintenek a betervezett tevékenységekre. A helyi desztinációk turisztikai szereplői érzékelik, hogy a TDM lényegesen többről szól, mint a pályázat, így minden erejükkel azon dolgoznak, hogy bizonyítsák alkalmasságukat a turizmus helyi gazdaszerepének betöltésére.

A helyi TDMSZ-ek erősítik a már meglévő országos turisztikai marketingstruktúrát (elsősorban az MT Zrt.-t és az RMI-ket) azáltal, hogy egy-egy desztinációt képviselve valós helyi-térségi partnerként lépnek fel egy-egy marketingakció során.

A közeljövő izgalmas feladata és egyben kihívása a megkezdett, alulról építkező helyi TDM-rendszer térségi, majd regionális szintig történő továbbfejlesztése, majd összekapcsolásuk a meglévő országos turizmusmarketing- rendszerrel és a szinergiák hatékony kihasználása.

Egy letisztult és átlátható rendszerben mindenki tudja a feladatát, továbbá elkerülhető, hogy a helyi és térségi szintek felülről (régió) várják a kész megoldásokat, ezzel néhány esetben irreális elvárásokat támasztva a regionális szint felé.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.