A kabinetfőnök úgy látja, a közeljövőben hazánk malmára hajthatja a vizet az európai városlátogatások növekvő ázsiója, az élénkülő kereslet a rövidebb távú utazásokra, és az idősebb, kultúraérzékeny korosztályok utazási kedvének növekedése Európa szerte. A megfelelő ár-érték arány fontosságára is felhívta a figyelmet. Kiemelte, hogy nem az olcsóságra kell mindenáron törekedni, hanem arra, hogy az adott esetben borsosabb árakkal minőség is párosuljon.
Az NFT lehetősége
Dr. Faragó Hilda beszélt arról is, a Meh számára rendkívül fontos, hogy mind az állami vezetésben, mind a lakosság körében kialakuljon az integrált turizmus szemlélet, amely szerint az idegenforgalom szempontjai a lényeges döntéseknél előtérbe kerülnek. Létfontosságúnak tartja továbbá, hogy a Nemzeti Fejlesztési Tervben (NFT) – amelyet minden európai uniós tagállamnak ki kell dolgoznia – legyen minél több teendő megfogalmazva, hiszen csak az ebben foglaltakra pályázhat hazánk uniós támogatásért a jövőben. Az NFT-n jelenleg Baráth Etele szakmai közreműködésével dolgoznak a Miniszterelnöki Hivatal és a szakma képviselői. A Meh 2002-es, 2003-as feladataként említette a kabinetfőnök az idegenforgalom gazdasági-pénzügyi szabályozórendszerének átalakítását.
A régi, kisebb szállodák
Gulyás József, a Joint Venture szövetség elnökségi tagja, az Aktiv Hotels International vezérigazgatója szerint a 2-3 csillagos szállodának épült, de már felújíthatatlan objektumoknak prioritást kellene élvezniük az állami támogatások, pályázati pénzek megítélésében. Gulyás József meggyőződése, hogy az említett támogatások és a külföldi működő tőke bevonásával, illetve hitelekkel a magyar idegenforgalom számára hasznos létesítményekké alakíthatnák ezeket a házakat. Mindezek nélkül azonban fenn-áll a veszély, hogy az EU-csatlakozáskor ezek a hátrányos helyzetű szállók csőd közeli helyzetbe jutnak, és a külföldi tőke fillérekért vásárolja fel őket.
Az irodák fontossága
A Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatójának, Galla Gábornak is elmaradt az előadása. Helyette Budai Béla Dénes, a Pest Megyei Turisztikai Iroda igazgatója beszélt a magyar idegenforgalomban történő információáramlás struktúrájáról. Hangsúlyozta a Tourinform irodák ingyenes marketingszerepét, amelyek a turisztikai szolgáltatások konkrét kínálatát ismertetik meg az utazóval. Az előadó sürgette a hálózat teljes körű kiterjesztését. A megoldást a civil szervezetek, illetve az utazási irodák kezdeményezésében látja, akik önkéntesen vállalnák, hogy útba igazítják a hozzájuk betérő utazókat.