A bíróság szerint a légitársaság nem adott kielégítő magyarázatot, és a családnak megítélt 1250 dollár bánatpénzt. Sokasodnak annak a jelei, hogy az idei turisztikai főszezonban rekordot javít az ilyen sztorik száma, ráadásul jelentős százalékban bánatpénz nélkül.
Idén az illetékes EU-bizottság szerint a tavalyihoz képest 25 százalékkal több a főszezonban felszálló gépek száma és az átlagos késésidő máris 13 százalékkal rosszabb a tavalyinál. Geoff Muirhead, a 12. legnagyobb európai reptér, a manchesteri igazgatója azt mondja: „A légtérben van elég hely, csak jobban kellene gazdálkodni vele, és ehhez sok minden szükséges.” Több és jobban fizetett légiirányító (ez a szakma minden turistafőszezonban sztrájkkal fenyegetőzik, arra hivatkozva, hogy igénybevétele a fokozott felelősséggel súlyosbítva már-már emberfeletti). Az EU-térségben összesen 15 ezer irányító kell csúcsidőben, de most 1600 fős hiány van. Németországban az irányítók azt mondják, a lehetségesnél húsz százalékkal több gépet irányítanak. D’Alessio, az olasz légiirányítók szervezetének főnöke hasonló arányokról panaszkodik. 2010-ben a szakma egyharmada nyugdíjba vonul, és az utánpótlás nem kielégítő. A megoldás csak a fejlettebb technika, a sok dollármilliárdot jelentő modernizálás lehet. Biztos, hogy ez a beruházás elkerülhetetlen. És biztos, hogy a mamutköltségek egy része áthárul a turisztikai szakmára.
Még ennél a dilemmánál is kevésbé közismert, hogy a légtér jelentős része a katonák számára foglalt. Ez például a London–Frankfurt viszonylatban plusz tízpercnyi repülést jelent, beleértve persze az üzemanyag- és egyéb járulékos költségeket. A Time szakírója szerint rossz az európai légtér irányítási centrumainak elhelyezése is. Paul Douglas kapitány, a British Airways egyik operációs főnöke azt mondja, egy Madrid–Koppenhága út során tíz kontrollzóna adja kézről kézre a gépet, ez pedig késés, sőt potenciális veszélyforrás.
Az igazság persze az, hogy a technika modernizálása szüntelenül folyik. Ez teszi lehetővé, hogy januártól a 8840 méter magasság felett repülő gépek között eddig kötelező vertikális távolság, a 610 méter lecsökkenhet 305 méterre. A repterek nemzetközi tanácsa szerint 165 ország 1442 légikikötőjének korszerűsítésére belátható időn belül minimum negyvenmilliárd dollárt kellene fordítani. Az utasok száma gyorsan nő. A Lufthansa szóvivője szerint tavaly a cég gépei 30 ezer órát késtek, ezzel 100 ezer tonna üzemanyagot és 100 millió dollárt pazaroltak el. Egy Köln–Frankfurt légi útnak 18 percig kellene tartania, ehelyett egy órát vesz igénybe. 1975 óta a londoni Gatwick reptértől a párizsi De Gaulle-ig a repülés ideje 50 percről átlag 95 percre nőtt! A jelenségnek rengeteg oka van, főleg a rohamosan növekvő utas-, vagyis járatszám. De az utasokat nehéz azzal vigasztalni, hogy nem csak a levegő, de az anyaföld is megtelt.