ttrend • Milyen feladatai lesznek a társaságnál?
A cég szervezeti fejlődése során olyan fázisba jutott, amikor a vállalatvezetési feladatokat az eddiginél strukturáltabban kell megoldani. Kereteket kell létrehozni, amelyekre erős üzletágak épülhetnek. Feladatom újragondolni az üzletág belső működését. Meg kell szervezni, hogy a fiatal munkatársak több nemzetközi tapasztalatra tegyenek szert, és ezt hasznosítani tudják megrendelőink számára. Célunk, hogy a komplexitás kerüljön előtérbe: ne csak egy megvalósíthatósági tanulmányt készítsünk az ügyfélnek, hanem teljes körű megoldást adjunk, abból is a legjobbat. Onnan kezdve, hogy az adott településre kell-e egyáltalán szálloda, ha igen, milyen legyen, ki tervezze, ha elkészült, ki üzemeltesse. Nagyobb energiát fordítunk a szakterületeink működését, fejlődését, változását befolyásoló tényezők érzékelésére, a folyamatok elemzésére. Fel kell készülnünk a 2010 utáni időszakra. 2013-ig ugyanis még lesznek uniós források, utána már valószínűleg nem. Erre szolgál terjeszkedésünk külföldön, például Romániában. Néhány éven belül nemzetközi hátterű komplex szolgáltatócéggé akarunk válni.
ttrend • Hogyan indult tanácsadói pályafutása?
Tanácsadó tevékenységem közvetlen előzménye volt külföldi munkavégzésem. Bécsben és Münchenben dolgoztam, nyitottam szállodákat 1990-ben léptem át a szállodaiparból a tanácsadói piacra. Akkoriban alig akadt tanácsadó, a kereslet viszont nagy volt. Sokszor viszont meg kellett győzni a megrendelőt, hogy szükség van a munkánkra. Az elmúlt 17 év során alkalmi társakkal projektmenedzsment formában dolgoztam a legkülönfélébb turisztikai fejlesztéseken. A tanácsadói kultúra sokat változott ez idő alatt. A szállodaipar privatizációja után sok volt kolléga nyergelt át a tanácsadói területre. 1995-ben megalakult a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége, amely ma 20 taggal működik.
ttrend • Úgy tudom, Önök készítik a budapesti fürdőkkel kapcsolatos fejlesztési terveket. Mit lehet tudni erről?
A Budapest Hévízei és Gyógyfürdői Zrt., mint minden közkézen lévő cég, sok befolyásnak van kitéve, szűk mozgástérrel rendelkezik. Kétségtelenül kapott állami forrásokat a társaság, de ez az összeg csak a helyzet stabilizálására elég. Bizonyos fürdőket renoválni lehet ennyiből, pedig komolyabb modernizációra lenne szükség, például az energiahatékonyság terén. Szinte sehol nem használják fűtésre a termálvizet. Arra vonatkozóan is hiányoznak az elképzelések, hogy melyik fürdő milyen piaci szegmens igényeit kellene, hogy kielégítse. Budapest turizmus fejlesztési stratégiájában a márka egyik pillére a „fürdők városa”, melyet a városvezetés elfogadott, mégsem lett több belőle, mint szlogen. A cél egyrészt az lenne, hogy a fürdővendég válogathasson ízlése, kedve, esetleg pénztárcája szerint, másrészt ne a vízben töltse az összes idejét, hanem minél több szolgáltatást vegyen igénybe, ennél fogva minél többet költsön. A fejlesztéseknél fontos a kidolgozott koncepció és a pozícionálás. Szegmentálni kellene a piacot, vállalva akár az ezzel járó kisebb-nagyobb konfliktusokat.
ttrend • Ön szerint mennyire könnyű uniós forrásokhoz jutni a turizmusban tevékenykedő vállalkozóknak?
Nem könnyebb itt sem, mint más területeken. Mindenképpen kevesebbhez juthatunk hozzá, mint amekkora összegre igény lenne. Ráadásul látok egy óriási ellentmondást: mindent növekedésben mérünk, miközben a fenntarthatóságot hangsúlyozzuk. A legnagyobb baj a mostani pályázatokkal, hogy nem ösztönzik a pályázókat termékük pozicionálására. Túlságosan uniformizáltak a kiírások és gyakran az elbírálás is. Én nem támogatom a korlátlan fejlesztéseket, de a szükséges igényekhez képest is keveset kapott a turizmus. Budapest egyértelműen vesztes volt ebben a folyamatban. Állami forrás jóformán nincs turizmusfejlesztésre, az a 1,5 milliárd forint, amely erre fordítható, szinte semmi. A Nyugat-Dunántúl is keveset kapott, s azt is problémásnak látom, hogy a fürdővárosok komplex fejlesztése helyett még mindig csak a létesítmények fejlesztését ösztönzik. Fontos lenne az is, hogy a tavalyi évben az Aquaprofit Zrt. által készített és mindenki által elfogadott országos egészégturizmusstratégia meg is valósuljon, amelynek alapját a megfelelő mértékű források hozzárendelése biztosíthatja.
ttrend • Milyen tanácsokat adna a potenciális pályázóknak?
Nem könnyű megszerezni a forrásokat, és rengeteg adminisztrációval jár a dolog. Nem elég, ha van egy jó projekt, többéves kötelezettségvállalásra kell felkészülni. A formai követelményekre is nagyon oda kell figyelni. Mivel ez nem egy olcsó rendszer, tanácsolom, hogy kezdő pályázatíróval ne próbálkozzanak, mert könnyen elutasítás vagy rengeteg hiánypótlás lehet a dolog vége.