Felkészülnek az uniós források elapadására

Április 1-jétől Szemrédi Józsefet nevezték ki az Aquaprofit Zrt. Területfejlesztési és Turisztikai Üzletágának élére. A Szemrédi Turizmus Tanácsadó Bt. korábbi ügyvezető igazgatója a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének alelnöke, több neves szakmai bizottság tagja. Az együttműködés nem új keletű, a korábbiakban Szemrédi József többször is szakmai tanácsadással segítette a társaság munkáját. A változástól mindkét fél a szakmai munka további erősödését, valamint a partnerkapcsolatok szorosabbra fűzését várja. Kinevezése alkalmából kérdeztük dr. Szemrédi Józsefet.

ttrend Milyen feladatai lesznek a társaságnál?

A cég szervezeti fejlődése során olyan fázisba jutott, amikor a vállalatvezetési feladatokat az eddiginél strukturáltabban kell megoldani. Kereteket kell létrehozni, amelyekre erős üzletágak épülhetnek. Feladatom újragondolni az üzletág belső működését. Meg kell szervezni, hogy a fiatal munkatársak több nemzetközi tapasztalatra tegyenek szert, és ezt hasznosítani tudják megrendelőink számára. Célunk, hogy a komplexitás kerüljön előtérbe: ne csak egy megvalósíthatósági tanulmányt készítsünk az ügyfélnek, hanem teljes körű megoldást adjunk, abból is a legjobbat. Onnan kezdve, hogy az adott településre kell-e egyáltalán szálloda, ha igen, milyen legyen, ki tervezze, ha elkészült, ki üzemeltesse. Nagyobb energiát fordítunk a szakterületeink működését, fejlődését, változását befolyásoló tényezők érzékelésére, a folyamatok elemzésére. Fel kell készülnünk a 2010 utáni időszakra. 2013-ig ugyanis még lesznek uniós források, utána már valószínűleg nem. Erre szolgál terjeszkedésünk külföldön, például Romániában. Néhány éven belül nemzetközi hátterű komplex szolgáltatócéggé akarunk válni.

ttrendHogyan indult tanácsadói pályafutása?

Tanácsadó tevékenységem közvetlen előzménye volt külföldi munkavégzésem. Bécsben és Münchenben dolgoztam, nyitottam szállodákat 1990-ben léptem át a szállodaiparból a tanácsadói piacra. Akkoriban alig akadt tanácsadó, a kereslet viszont nagy volt. Sokszor viszont meg kellett győzni a megrendelőt, hogy szükség van a munkánkra. Az elmúlt 17 év során alkalmi társakkal projektmenedzsment formában dolgoztam a legkülönfélébb turisztikai fejlesztéseken. A tanácsadói kultúra sokat változott ez idő alatt. A szállodaipar privatizációja után sok volt kolléga nyergelt át a tanácsadói területre. 1995-ben megalakult a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége, amely ma 20 taggal működik.

ttrendÚgy tudom, Önök készítik a budapesti fürdőkkel kapcsolatos fejlesztési terveket. Mit lehet tudni erről?

 A Budapest Hévízei és Gyógyfürdői Zrt., mint minden közkézen lévő cég, sok befolyásnak van kitéve, szűk mozgástérrel rendelkezik. Kétségtelenül kapott állami forrásokat a társaság, de ez az összeg csak a helyzet stabilizálására elég. Bizonyos fürdőket renoválni lehet ennyiből, pedig komolyabb modernizációra lenne szükség, például az energiahatékonyság terén. Szinte sehol nem használják fűtésre a termálvizet. Arra vonatkozóan is hiányoznak az elképzelések, hogy melyik fürdő milyen piaci szegmens igényeit kellene, hogy kielégítse. Budapest turizmus fejlesztési stratégiájában a márka egyik pillére a „fürdők városa”, melyet a városvezetés elfogadott, mégsem lett több belőle, mint szlogen. A cél egyrészt az lenne, hogy a fürdővendég válogathasson ízlése, kedve, esetleg pénztárcája szerint, másrészt ne a vízben töltse az összes idejét, hanem minél több szolgáltatást vegyen igénybe, ennél fogva minél többet költsön. A fejlesztéseknél fontos a kidolgozott koncepció és a pozícionálás. Szegmentálni kellene a piacot, vállalva akár az ezzel járó kisebb-nagyobb konfliktusokat.

ttrend Ön szerint mennyire könnyű uniós forrásokhoz jutni a turizmusban tevékenykedő vállalkozóknak?

Nem könnyebb itt sem, mint más területeken. Mindenképpen kevesebbhez juthatunk hozzá, mint amekkora összegre igény lenne. Ráadásul látok egy óriási ellentmondást: mindent növekedésben mérünk, miközben a fenntarthatóságot hangsúlyozzuk. A legnagyobb baj a mostani pályázatokkal, hogy nem ösztönzik a pályázókat termékük pozicionálására. Túlságosan uniformizáltak a kiírások és gyakran az elbírálás is. Én nem támogatom a korlátlan fejlesztéseket, de a szükséges igényekhez képest is keveset kapott a turizmus. Budapest egyértelműen vesztes volt ebben a folyamatban. Állami forrás jóformán nincs turizmusfejlesztésre, az a 1,5 milliárd forint, amely erre fordítható, szinte semmi. A Nyugat-Dunántúl is keveset kapott, s azt is problémásnak látom, hogy a fürdővárosok komplex fejlesztése helyett még mindig csak a létesítmények fejlesztését ösztönzik. Fontos lenne az is, hogy a tavalyi évben az Aquaprofit Zrt. által készített és mindenki által elfogadott országos egészégturizmusstratégia meg is valósuljon, amelynek alapját a megfelelő mértékű források hozzárendelése biztosíthatja.

ttrendMilyen tanácsokat adna a potenciális pályázóknak?

Nem könnyű megszerezni a forrásokat, és rengeteg adminisztrációval jár a dolog. Nem elég, ha van egy jó projekt, többéves kötelezettségvállalásra kell felkészülni. A formai követelményekre is nagyon oda kell figyelni. Mivel ez nem egy olcsó rendszer, tanácsolom, hogy kezdő pályázatíróval ne próbálkozzanak, mert könnyen elutasítás vagy rengeteg hiánypótlás lehet a dolog vége.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.