Korunk turistája tájékozottabb, több kultúrát ismer, és változatos úticélokat keres. A helyi élelmiszerek az ismeretlen kultúrák megismerésének kapuiként szolgálnak, amellyel nemcsak az ételkészítés, hanem maga az evés kultúrája tárul fel, maradandó élményt kínálva ezzel a látogatóknak.
Közel hozni az élelmiszert
Sok minden belefér az élelmiszer-turizmus kategóriájába, hiszen az lehet kereskedelmi vagy hazai, ünnepi vagy hétköznapi esemény, beleértve az éttermek, fesztiválok, szakácskönyvek, speciális élelmiszerüzletek, élelmiszerekkel kapcsolatos prospektusok, élelmiszer-és bortúrák és ehhez hasonló szolgáltatások kínálta programokat, amelyek közel hozzák az élelmiszert, mint terméket. Nem szólva arról a tudásbázisról, amit az ételek és italokra alapozva a különféle vallások, hagyományok, szokások jelentenek az érdeklődők számára.
Nem az evés a lényeg
Elmondható, hogy az élelmiszer-turizmust a hagyományos gasztronómiai célpontok, (Franciaország, Olaszország), vagy a feltörekvők, mint a Vietnám vagy Omán formálják, ahol a gasztronómia, az élelmiszer nagy vonzerővel bír. Nem csoda, hogy más desztinációk is felismerték az élelmiszer-idegenforgalomban rejlő nagy lehetőséget. Elég Dél-Afrikát és Kaliforniát megemlíteni, de más piacok is próbálják élelmiszereiket a legvonzóbb fényben feltüntetni. Az utazás élvezetének részévé vált kipróbálni egy szokatlan konyhát, és nemcsak az evés öröme miatt, hanem mert így a turista azt is megtudhatja, hogy mi az a szarvasgomba, hogyan készül a parmezán vagy a bor.
Turistacsalogató élelmiszer kiállítók és kóstoló-turizmus
Az utazás kiállítások mostanság ideális platformot kínálnak az élelmiszer-turizmusnak, egy ország vagy egy régió részének kiállításaként, vagy mint egy önálló élelmiszerrel kapcsolatos esemény attrakciójaként. A kiállítók is kiemelt helyen mutatják be a hagyományos ételeiket a a standjaikon, ezzel is megspékelve a turisztikai ajánlataikat.
„Rengeteg kiállító kínál öko-gasztronómiai élményeket mi pedig pro-aktív módon szeretnénk ösztönözni a vállalkozásokat ezen a területen – nyilatkozta Antonio Dell'Aquilano, az ITTFA (International Tourism Trade Fare Association) jelenlegi elnöke és hozzátette: ez a kezdeményezés igen kedvező fogadtatásra talált, mert a marketingeseink is felismerték az ételek és italok turizmusban betöltött szerepét.”
A kóstoló turizmus tehát egy figyelmet érdemlő, igen dinamikusan növekvő terület, amely a recesszió által sújtott turisztikai célpontok számára is mentsvárként szolgálhat.