Fő a regionalitás

Ausztria legfelkapottabb, leghíresebb téli üdülőhelyére, a tiroli Kitzbühelbe nyáron ellátogatni már csak azért is jó választás, mert egyrészt nem kell folyton sorban állni a tömegek miatt a sílifteknél, másrészt nincs szükség brutál áron a főszezonban szállást bérelni és síbérletet venni, de legfőképp nem kell folyton attól zavarba jönni, hogy milyen drága minden a városkában és mennyire elegáns, fényűzően gazdag a vendégköre.

Az igazán profi utazók azonban sem télen, sem nyáron nem a sznobok paradicsomát célozzák meg, hanem a környéken, mondjuk a csupán hat kilométerrel arrébb fekvő Kirchbergben foglalnak szállást. Onnan akár néhány perces autóúttal vagy helyi buszjárattal elérhetik Kitzbühelt, ha mondjuk éppen fotózkodni akarnak a Louis Vouitton-üzlet előtt, amely a párját ritkítja: ugyanis sehol másutt a világon nem tart fenn a luxuscég ilyen aprócska településen üzletét.

Tejből épített birodalom

Ha az utazó választása Kirchbergben a négy csillag superior kategóriájú Hotel Elisabethre esik, akkor már az első pillanatban otthon érezheti magát. A hajdan ötszobás, egyszerű kis fogadóként induló, de ma már 100 szobás wellnesshotelként működő ház a harmadik generáció óta a Walch család tulajdona, és a mai leszármazottak sosem felejtik, honnan indultak őseik: a nagyszülők parasztgazdálkodásból, tehéntartásból fokozatosan építették fel birodalmukat. Egyébként ma is a mezőgazdaság és az állattartás a família egyik fő bevételi forrása, hiszen a hoteltől nem messze, akár egy kényelmes gyalogtúrával is elérhető távolságban, 1340 méter magasan száz tehenet tartanak, mellette egy „Kasplatz” elnevezésű látvány sajtkészítő üzemet vezet az egyik Walch fiú, ahol maga a sajtmester kínálja a különféle friss, gyakran aznap házilag készített tejtermékeket: sajtféléket, vajat, túrót, írót, tejet, joghurtot.

Virágzó sajtbusiness a hegy tetején

A rossz idő beköszöntéig – épp addig, amíg a tehenek fent legelhetnek a hegy legmagasabb részein – tart nyitva a legújabb technológiákkal felszerelt sajtüzem. Amely a környékbeliek és a turisták körében annyira népszerű, hogy termékeik többségét, hatvan százalékát, májustól októberig helyben kiárusítják, nagyjából húsz százalék kerül a Walch család szállodájának reggeli kínálatába, és a maradékot adják el a helyi termelői piacon. A szálloda épp a napokban debütáló új executive chefje, Walter Harb nem is szándékozik változtatni mindezen. Hiszen ő Tirol szülötte, imádja tartományának kincseit és az abból készíthető ételeket. Épp emiatt hagyta ott azt a németországi ötcsillagos szállodát, amelyben a konyha egyik területét – a félpanziós részleget – két évig vezette, és jött az első hívó szóra, amikor a Hotel Elisabeth tulajdonosnőjének e-mailjét megkapta.

A világ ízei után tiroli terülj, terülj asztalkám

Walter Harb két éve – egy nagyobb átalakítást követően, a ház újranyitása alkalmával – már járt Kirchbergben egy bemutatkozó beszélgetésen. Akkor hozta bizonyítványait, az előző munkahelyeiről az ajánlásokat, most minderre nem volt szükség, a tudása, a szemlélete  alapján döntöttek úgy a tulajdonosok, hogy megelőlegezik számára a bizalmat. Ő pedig azért mondott azonnal igent, mert korábbi munkahelyén, a bajor Hotel Steigenbergben a nemzetközi konyha volt az uralkodó trend, most pedig végre azzal foglalkozhat, amihez valóban ért, és amit születése óta jól ismer és szeret. Mert a Hotel Elisabethben alapkövetelmény, hogy kizárólag helyi, regionális termékekből készüljön minden, ami a vendégek elé kerül.

Jól felszerelt konyha, helyi termelők a beszállítók

Egyébként ez az egy szempont, amit az új főszakácsuktól kértek a tulajdonosok, minden másban szabad kezet adtak neki. Természetesen a konyha felszereltsége volt a legelső, amit szemügyre vett munkája kezdetén, és kifogástalan állapotban talált minden gépet, berendezést.

Ami nem csoda, hiszen épp tavaly kapta meg a ház a négy csillag mellé a superior minősítést. Ausztriában szigorúak a szabályok, és mindenre kiterjednek: a vendégek ellátását, a konyha technológiáját, higiéniáját is ellenőrzik, mielőtt odaadják a magasabb minősítést.

Az új séf első kiruccanását természetesen a tehenek lakta hegyi sajtkészítő üzem meglátogatása jelentette. Mostantól pedig, amint akad egy kis ideje, sorra járja a helyi termelőket, ismerkedik velük, és eldönti, kitől mit és mennyit rendel. A legfontosabb, mondja, a pontos kalkuláció. Hiszen meghatározott anyagi kerettel dolgozik, abba pedig a helyi, igazi tiroli termékek sora mind bele kell, hogy férjen. Harb érkezése óta minden héten egy teljes napon át a ház vendégei hamisítatlan tiroli vendéglátásban részesülnek, reggel laktató tiroli finomságokkal, este pedig a csülökkel és a saját cukrászüzemben készült tiroli rétessel megpakolt asztalok között jódlizó, harmónikázó, népviseletbe öltözött pár is jár az asztalok között. És bár a házba az osztrák vendégkör mellett főként a német területekről érkeznek – a hétnek ez a napja mindig nagy siker.

Míves szarvasbélszín vs. wiener Schnitzel a Figlmüllertől

A kirchbergi hotel konyhája új vezetőjének persze vannak tervei. Például hamarosan olyan szarvasbélszínt szeretne vendégeinek tálalni, amely nem hosszú órákig sül, hanem a látványkonyhán ő maga hirtelen készíti, és azon nyomban frissen, ropogósan szervírozza, természetesen osztrák vörösbor kíséretében. Hiszen, mondja, hazája borválasztéka párját ritkítja, kiváló bortermő vidékek tételeit kínálja a ház bőséges borszortimentje.

Harb még csak most ismerkedik a személyzet tagjaival, és mivel a felszolgálók között évek óta dolgoznak magyarok, arra mindig ügyelnek a hotelben, ha magyar vendég érkezik, az étteremben reggel és este az anyanyelvén szolgálják ki.

Miközben a tiroli konyha bőséges, választékos, házias ízeit, kulináriáját taglaljuk, Harb főszakács elárul magáról egy titkot: számára az a legnagyobb öröm és kikapcsolódás, ha nagyritkán eljut a lányával Bécsbe, ott a Figlmüllernél jó előre asztalt foglal, és szülőföldje gasztronómiája ide, friss tiroli tehénsajt illata oda, de ő bizony bevág egy hatalmas adag Wiener Schnitzelt hagymás krumplisalátával, és megiszik hozzá egy nagy korsó sört.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.