„Nincs három Balaton, hogy mind a három megye fejlesszen magának egy tavat.” – mutatott rá a közös fejlesztési stratégia fontosságára Suchmann Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke azon a konferencián, amelyet „A Balaton reneszánsza” címmel tartott ma a Művészetek Palotájában a Heti Válasz. Az nagy lépés, hogy a közös stratégia már megvan, de néhány éven belül azt is el kellene érni, hogy a Balaton statisztikai és tervezési szempontból is egy régiónak számítson. A szakemberek által felvetett szempont mellett Suchmann még három fontos célt említett: a turizmus részesedését a GDP-ben 10-12 százalékosra kellene emelni, többpárti megegyezés alapján csökkenteni kellene az ágazatot sújtó elvonásokat , és el kellene helyezni a turizmust kormányzati struktúrában, akár úgy is, hogy önálló turisztikai minisztériumot hozzanak létre.
Több tényezőnek köszönhetően az elmúlt években kedvezően fejlődött az idegenforgalom a Balatonnál. A növekvő benzinárak, az üdülési csekkek rendszerének bővülése és a kínálat minőségének javulása visszacsábította a belföldi vendégeket a tóhoz, méghozzá nem is akárhová: elsősorban a három és négycsillagos szállodákat keresik. Arányuk tavaly meghaladta a 60 százalékot, ami a fejlett nyugati országokra jellemző részesedés – ezt már Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója mondta, aki több számmal is illusztrálta a felvázolt kedvező képet. „A tavalyi balatoni 20,3 milliárd forintos szállásdíjbevétel például 11,7 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, a vendégek száma pedig 6 százalékkal 1,2 millióra nőtt.”
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői megjegyzéseikkel tovább árnyalták a képet. Balázs Árpád, Siófok polgármestere a város idegenforgalmi adóbevételei alapján ennél is kedvezőbbnek látja a helyzetet. Balázs Árpád, Balatonfüred polgármestere szerint a külföldieket nem sikerült elérni a marketingüzenetekkel, bár a növekedés lehetőségét ő is a belföldi vendégekben látja. Úgy véli, a fordulat vitathatatlanul megtörtént a Balatonnál, de az út kétharmada még előttünk van. Tomcsányi Gábor, az SCD Holding vezérigazgatója egyetértett azzal, hogy a jelenleginél sokkal több pénzt kellene marketingre fordítani, de mint mondta, közben folyamatosan javítani kell a szolgáltatások színvonalát. A tó idegenforgalmának valódi fellendülését ő 2011-re, 2012-re teszi. Karai Péter, a Veszprém-Szentkirályszabadjai repülőteret építő BudaWest Airport Zrt. ingatlanfejlesztési vezetője azt hangsúlyozta, hogy nem csak a Balatonra kell koncentrálni, hanem az egész régióra. Gubicza Ágoston, a Cape Clair Aviation Kft. (FlyBalaton) ügyvezető igazgatója szerint csak a resort típusú fejlesztéseknek van jövőjük.