Görénypuszta után hajléktalanok

„Híd alatti lakásomat tengerparti TUI-nyaralásra cserélném! Kérem segítsen!” – olvastuk meghökkenve a Magyar TUI hirdetését a szeptember 18-án megjelent Fedél Nélkül című hajléktalanújság címlapján. Az utazásszervező cég provokatív őszi reklámakciójához utcán élők szerződtetését is tervezte. A Magyar Reklámszövetség szerint azonban az efféle reklám sérti a jóízlést, és erkölcsileg is kifogásolható, így a szövetség kitiltotta egri konferenciájáról a TUI megbízásából újságot osztó hajléktalanokat.

„Jól ismert tény, hogy a legjobb reklámötletek az utcán hevernek. Többször volt már arra példa, hogy szóróanyagainkat közlekedési csomópontoknál terjesztettük, ahol csaknem minden alkalommal ott voltak a hajléktalanok is, és a Fedél Nélkült árulták. Reklámügynökségünkkel, a Zelmerrel arra gondoltunk, hogy szervezzünk egy akciót az utcán élő emberek közreműködésével, amely kedvező fogadtatás esetén nagyobb kampány nyitányául szolgálhat” – meséli Csákány Csaba, a Magyar TUI ügyvezető igazgatója. Az utazásszervező reklámügynökségén keresztül felvette a kapcsolatot a hajléktalan embereket segítő és a Fedél Nélkült kiadó Menhely Alapítvánnyal, amely üdvözölte az ötletet, és készen állt az együttműködésre.

A közös akció a szeptemberben Egerben megrendezett 18. országos reklám- és marketingkonferencia résztvevőit célozta volna meg, azokat a marketing- és reklámszakembereket, akik a TUI elképzelése szerint a leginkább nyitottak a provokatív reklámra. Úgy tervezték, hogy öt hajléktalan Fedél Nélkült kínál majd a konferencia résztvevőinek, kezükben kartontáblákkal, rajtuk a következő feliratokkal: „Híd alatti lakásomat tengerparti TUI-nyaralásra cserélném!” „Az ég mindenhol ugyanolyan. De nem mindegy, honnan nézzük: a strandról vagy a híd alól.” Az üzeneteket szándékosan hangolták volna önironikusra, cinikusra a reklámügynökség kreatívjai, mert úgy vélik, ez a hangnem a legalkalmasabb egy-egy társadalmi célú gondolat átütő közvetítésére. „A TUI a szociális problémafelvetés szokatlan formájával a figyelem maximumát igyekezett magára vonni, és nem utolsósorban lehetőséget biztosított volna néhány rászorulónak, hogy adományhoz jussanak, ha a konferencia főszervezője, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) is engedi” – magyarázza Csákány Csaba. Az MRSZ azonban a Reklámetikai Kódexre hivatkozva nem adott engedélyt az akcióra, és azt javasolta, hogy az ötletgazdák gondoljanak ki egy másik megjelenési formát.

Indoklás, és ami mögötte van

A TUI kitartott elképzelése mellett, és a rendezvényen szétosztott egy csomó Fedél Nélkült, igaz nem hajléktalanok, hanem munkatársai segítségével. A lap hasábjain azonban részletesen megírta az akció történetét, arra is kitérve, hogy az MRSZ megvétózta ötletüket. Lapunk megkereste a Magyar Reklámszövetséget, amely a következő állásfoglalást adta az üggyel kapcsolatban: „Szövetségünk szerepénél fogva elhivatott az innováció és a szokatlan ötletek iránt, de szkeptikusak vagyunk az olyan kreatív ötletekkel kapcsolatban, amelyek öncélúan figyelemfelkeltőek és a szokatlanságon túl nem hordoznak többletkreativitást. A TUI ötletével kapcsolatban etikai problémák is felmerültek. Úgy gondoljuk, erkölcsileg kifogásolható hajléktalan embereket olyan helyzetbe hozni, amelyben nagy valószínűséggel kellemetlenül, kiszolgáltatottan és méltóságukban sértve éreznék magukat. Ennek ellenére bizonyára élnének a felajánlott munkalehetőséggel, hiszen annak visszautasítása luxus lenne számukra. Mint a Reklámetikai Bizottság működtetője, meglehetősen visszásnak találnánk, hogy éppen a saját rendezvényünkön jelenjen meg egy etikailag aggályos reklám” – áll az indoklásban. A levél a Reklámetikai Kódex 3. cikkelye 2., 4., és 5. paragrafusaiban rögzítettekre is hivatkozik az akció letiltása kapcsán: „A reklámot társadalmi felelősségérzettel kell elkészíteni.” „A reklámozásban figyelembe kell venni a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normáit, valamint a közízlést.” „Egyetlen reklám sem ronthatja a reklámszakma hírnevét, illetve nem ingathatja meg a reklámtevékenységbe vetett közbizalmat.”

A TUI tudomásul vette a hivatalos indoklást, de szerinte a letiltás valódi oka az volt, hogy a konferenciaszervezők attól tartottak, a résztvevőket feszélyezné a hajléktalanok jelenléte. A Menhely Alapítvány koordinátora, Kepe Róbert a Turizmus Trendnek elmondta, hogy rendkívül sajnálja, hogy az MRSZ nem osztotta meg az érintett hajléktalanokkal irántuk való aggodalmát, hiszen ha megteszi, nyilvánvalóvá válik számára, hogy ők maguk nem érzik megalázónak a TUI felkérését, amelyre egyébként önként jelentkeztek. Kepe azt is elmondta, hogy az öt önkéntes a munkáért fizetést, útiköltséget és egész napos ellátást is kapott volna az utazásszervezőtől. A TUI egyébként 50 000 forintos adománnyal segítette a Menhely Alapítványt, és 400 000 forintért vásárolt reklámfelületet a Fedél Nélkülben. A hirdetés öszszegét a hajléktalanok megsegítésére használja fel az alapítvány.

A botrány már bevált

A TUI nem először választ provokatív hangnemet, ha reklámról van szó. Piacra lépése alkalmával sokaknál kiverte a biztosítékot hírhedt „Görénypuszta” reklámkampány, amelyet ugyancsak a Zelmer készített. Emlékezetes, hogy furcsa nevű, de létező hazai településneveket (Görénypuszta, Juhépuszta, Jegespuszta, Ebédvesztőpuszta) és szép külföldi üdülőszállodák képeit állította egymás mellé reklámjaiban, nem kis meghökkenést keltve. A médiaakció óriási sajtóvisszhangot keltett, lapunk jogelődje, a 2 Heti Turizmus is foglalkozott a témával. Akkor egyet is értettünk a Magyar Reklámszövetséggel, amiért figyelmeztetésben részesítette a Zelmert a kampányért. A reklámügynökség ezzel együtt sikeresnek értékelte a botrányos akciót, hiszen hatására 40%-kal nőtt az érdeklődés a TUI-katalógusok iránt, és nagymértékben hozzájárult a TUI márkanév ismertté válásához is.

– Ezúttal nem tartottak attól, hogy a márkanév számára hátrányos lehet, ha olyan jelenséggel, ez esetben a hajléktalanság problémájával hozzák összefüggésbe, amellyel szemben a magyar többségi társadalom meglehetősen intoleráns vagy egyszerűen konzervatív, ráadásul nem biztos, hogy érti az iróniát? – tettük fel a kérdést a reklámügynökség igazgatójának, Erhard Zelmernek.

– A bátor reklám nemcsak érdekesebb, de a hirdetőt is érdekesebbé teszi, és az a tapasztalatunk, hogy az akció egyáltalán nem vált kárunkra – válaszolta a reklámszakember.

Nyilvánvaló, hogy egy vállalkozás akkor áll támogatóként civil szervezetek, társadalmi érdekeket szolgáló ügyek mellé, ha az számára is előnyökkel jár. Nem kérdés, hogy a TUI közvetve profitált volna a hajléktalanokból. Azon már lehetne vitatkozni, hogy szabad- e nincstelen, kiszolgáltatott embereket reklámfelületként alkalmazni. Nyilvánvalóan igen, hiszen erről szól a szendvicsember intézménye. Azon is lehetne lamentálni, hogy az akció merénylet- e a jó ízlés ellen, ahogyan a Reklámszövetség burkoltan fogalmaz. Embereknek adományt adni azért, hogy saját nyomorúságukon élcelődjenek, és ezzel képesek legyenek magukra irányítani mások, esetleg segíteni tudók figyelmét, valószínűleg kevésbé ízléstelen, mint nem tenni értük semmit. „A reklámot társadalmi felelősségérzettel kell elkészíteni” – hangzik a Magyar Reklámszövetség indoklása. Ezzel egyetértünk, és a TUI akciója éppen ezért helytálló. Ugyanakkor mellbevágó is, hogy képes legyen némi figyelmet kikövetelni a rászorulók számára egy fásult társadalom tagjaitól.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.