Az idei, 10 éves jubileumát és egyben a rendszerváltás 20. évfordulóját ünneplő ARC plakátkiállítást több szempontból is a válság határozta meg. A Restart. Te mivel kezdenéd?- ből Restart. Újratervezés-re változtatott szlogen is a világgazdasági és magyar politikai környezetből indult ki, és abból, hogy nincs ennél jobb alkalom, hogy átgondoljuk és újrakezdjük a dolgainkat. De erősen hatott a válság a versenyre és a kiállításra pénzügyi szempontból is. Idén először elmarad a koncerttel egybekötött megnyitó ünnepség, és nem lesz VIP-buli sem - derült ki szerdán, a Szépművészeti Múzeumban rendezett, díjátadóval egybekötött sajtótájékoztatón.
"Válságköltségvetéssel dolgoztunk, a támogatások nagyon komolyan visszaestek" - fogalmazott Bakos Gábor, az ARC ügyvezető igazgatója a Kreatív Online kérdésére anélkül, hogy konkrét összeget nevezett volna meg. "A korábbi négy főtámogatóból három és háromnegyed eltűnt, kiszállt a Nokia, a Zwack és a Coca-Cola, és a kezdetektől mellettünk álló Magyar Telekom támogatása is negyedére csökkent. Gyakorlatilag az AXA mentett meg minket" - mondta Bakos.
A Magyar Telekom szerepe idén a Virtuális ARC-ra korlátozódik, amely online gyűjti össze az eddigi nyerteseket, és ad lehetőséget a közönségszavazásra. A filmpályázatot támogató AXA mellett új szponzorként jelent meg a Fővárosi Vízművek, médiapartner lett a Népszabadság és az RTL Klub, a régiek közül megmaradt a Pesti Est, a Ringier, a Danubius Rádió, a Spektrum és a Mahir.
Az ARC munkáját az ügynökségek közül az Akció-PR, a HD Group, az Insomnia és a Kolin Collective segítette. Ez utóbbi Kostil Danila személyében a kiállítás idei, kereskedelmi tévében is futó tévészpotjának készítésében is közreműködött, amelyet Tóth Bálinttal, az Effektív Média tulajdonosával és Dósa Mártonnal, a Marecord Hangstúdió munkatársával alkottak meg. A kreatívanyag készítésében részt vett Bóta Balázs, az Insomnia kreatívigazgatója.
Nem csak a kiállítás költségvetése, de a beérkezett és kiállított alkotások száma is csökkent a tavalyihoz képest. A közel ezer munkából 130 munka lesz látható szeptember 3-tól 22-ig az Ötvenhatosok terén, köztük körülbelül ötven óriásplakát és három gyűjtőplakát, amelyeken az üres lap, a monitor témájú és a szöveges plakátok lesznek összegyűjtve. Babarczy Eszter kultúrtörténész és médiakutató, az évente cserélődő zsűri szinte egyetlen oszlopos tagja szerint az idei nevezések jobbak voltak a korábbiaknál, így a szokásos díjakon túl számos különdíjat is kiosztottak.
A három dobogós óriásplakát mellett az Insomnia ismét Borz-díjat ítélt oda a leginkább kedélyborzoló, ezúttal politikai témájú plakátnak, a kulturális plakát díját megosztva vitte el a tavaly is díjazott Tóth Andrej, az A38 grafikusa a Sátoros ünnep tervezőjével, Szőke Gergellyel. A három éve megrendezett ARC+ idei szponzorának, a Fővárosi Vízműveknek a díja egy csapvizet népszerűsítő munkáért járt, és öt díjat osztottak ki az egyperces filmek között, amelyet idén az AXA támogatott. A tavaly debütáló Ringier pályázatot ebben az évben a külföldi Ringier-lapoknál dolgozó munkatársakra is kiterjesztették, így a nevezett 15 munka közül a legjobb ebben a kategóriában egy szlovák és egy svájci versenyzőé lett.
"A kommunikációs és anyagi lehetőségek nem voltak olyan ideálisak, mint tavaly, de azért igyekeztünk újításokkal előállni" - mondta Bakos Gábor, miután Restart feliratú kordonszalaggal bekerítette a sajtótájékoztató résztvevőit. A neten terjedő kordonszalag gerillaakcióval a szervezők olyan gócpontokra kívánnak rávilágítani, amelyek mindannyiunk számára zavaróak, olyan témákra, amelyeken van mit újragondolni. Az ARC látogatói a kiállításon kihelyezett automatából téphetnek majd a gurigából, az ezzel megjelölt tárgyak, épületek, helyzetek fotóját vagy Photoshopban elkészített kamuflázsát pedig beküldhetik a szervezőknek.
A 10. ARC plakátpályázat nyertesei:
Fődíj
Második helyezett
Harmadik helyezett
Borz-díj
ARC+ (Bűvös vegyület: H2O)
Kulturális plakátok
Az AXA Egyperces filmpályázat nyertesei:
Legjobb film
Lovas Dávid: on - sey
Legeredetibb ötlet díja
Csüllög András: Tiszta fejjel
AXA-Díj
Herpai Sára, Kerékgyártó Yvonne és Mózes Anna: Jövőre ugyanitt!
Válság díj
Oblath Ádám, Poppé Béla, Hollman Gabriella, Schwetz Ferenc és Hámori Dániel: Válság főzőműsor
Társadalmi Célú Reklám
Peter Magát: Paranoia