A Mahart Tours Utazási Iroda nemrégiben mutatta be új katalógusait, amelyekben továbbra is Ciprusé, Egyiptomé és Izraelé a főszerep. De ismét lehet hajózni a Dunán Budapestről Passauig. Krucsai Zsolt irodavezetőt nemcsak erről, hanem az elmúlt hetek híreiről is kérdeztük.
– Nemrég egy konferencián azt nyilatkozta a Közlekedési Minisztérium munkatársa, hogy a tiszai hajózás tavaly tizenhatmilliós veszteséggel járt, de ez az összeg nem is olyan magas. Ezt önök is így látják?
– A ciánszennyeződés és az árvíz miatt a hajózási szezon a Tiszán két-három hónapra zsugorodott. Bevételünk tavaly kilenc és fél millió forint lett, a tervezett összeg negyvenkét százaléka. Egyébként a tiszai hajózás soha nem volt nyereséges. Nyolc éve próbálkozunk, tizenöt kikötőt tartunk fönt. Most gondolkodunk azon, hogy komolyabb méretű rendezvényhajókat viszünk a Tiszára, főleg Szeged környéke lehet ígéretes.
– Felvetődött, hogy nemzetközi jogilag tisztázni kellene a folyó státusát, mivel többen érdeklődtek külföldről, hogyan tudnának Tokaj és Belgrád között hajóztatni?
– Ma a Tiszán csak magyar lobogó alatt lehet közlekedni. Nemzetközi cégek valóban érdeklődtek, főleg kabinos üdülő hajók iránt, mivel a Tiszán csak sekély merülési hajókkal lehet közlekedni.
– A Duna az eredményesebb ágazatuk: mekkora volt ott tavaly a nyereség?
– Egymilliárd-nyolcszázmillió forintos bevétel mellett kétszáznegyvenmillió forint volt az adózás előtti nyereségünk, ebben a tiszai veszteség is benne van.
– Miért nem találnak ki új programokat? A dunai kínálat nem nagyon változik: sétahajó, Budapest–Bécs stb.
– Egy éven belül akarunk a Budapest hajónál egy nagyobb konferencia hajót venni, ez az egységünk ugyanis nagyon népszerű. Szinte minden második nap foglalt. Szeretnénk egy kabinos hajót is beszerezni, de az nagyon drága. Lehet, hogy egy nemzetközi céggel közösen kell megvegyük.
– Mi a véleménye, Szerbiában rendeződik a helyzet, beindul a hajózás?
– A hídroncsok Újvidéknél változatlanul a vízben találhatók, az sem tisztázott, hogy mentesítették-e a folyót az aknáktól. Van, aki tagadja az aknák létét, de ezt senki nem járta végig, senki nem ellenőrizte. Amíg ezt a két dolgot nem tisztázzák, addig senki nem mer oda utat szervezni.
– Mekkora az érdeklődés a görög szigetek, Ciprus és Egyiptom iránt?
– Nyugaton a hajós utak összehasonlíthatatlanul népszerűbbek, mint Magyarországon. A földközi-tengeri luxushajóutakból azonban már mostanáig annyit adtunk el, mint tavaly egész évben. Egyiptomot úgy szervezzük meg például, hogy a nílusi hajózásé a főszerep, de szárazföldi szállást is foglalunk. A nemzetközi kompjegyek eladásában piacvezetők vagyunk, nálunk a magyar pénztárcákhoz szabott árakon lehet a kompjegyeket megvásárolni.