A Torkos Csütörtök a „Nagy Ízutazás 2006” kampány egyik rendezvénye volt, amikor is országszerte közel 500 vendéglátóhely kínálatából lehetett választani 50%-os engedménnyel. 2009-ben már 1300 étterem várta a torkoskodókat, amelyek közül a Magyar Turizmus Zrt. online kérdőíves felmérése szerint 75 százalék vidéki volt, és tízből négy először csatlakozott az akcióhoz. A 230 ezer torkoskodó 83 százaléka az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról, és telt ház miatt az éttermek 72%-ának kellett visszautasítania vendégeket. A Torkos Csütörtököt követő napokban az éttermek egyharmada megnövekedett forgalomról számolt be, és a válaszadók 72 százaléka remélte, hogy az akcióban részt vevő vendégek hosszabb távon, a későbbiekben visszatérnek hozzájuk. 93 százalék a jövőben is szívesen venne részt hasonló akcióban. A többség úgy véli, hogy a kisebb nyereséget kompenzálja az akció reklámértéke, minden második ezért saját maga is hirdette az akciót.
Pálinkapéntek, Borszerda
A budapesti Mesterpálinkák kereskedés kezdeményezésére született a „Pálinkapéntek”, amelyet minden negyedév kezdő hónapjának utolsó péntekén tartanak üzletükben. Ezen a napon 15 óra és 19 óra között minden pálinkát 25 százalékkal olcsóbban kínálnak. A második, október 30-i akcióban már a Békési Pálinka Zrt. és az Első Pécsi Pálinkaház is részt vett. A Magyar Bormarketing Kht. 2009-ben először rendezte meg a „Borszerda” programot, amelynek kapcsán a hat legnagyobb magyar bor-nagykereskedelemmel foglalkozó cég, a Bortársaság, a CorVinum Zrt., az In Vino Veritas Borkereskedés, a Monarchia Matt International, a Raiker Kft. és a Zwack Izabella Borválogatás is csatlakozott a 377 étteremhez és 60 borszaküzlethez. Ezen a napon minden magyar borból és pezsgőből fél áron lehetett rendelni, és a főétel mellé egy ajándék pohár bor is járt. A Magyar Bormarketing Kht. és a Magyar Turizmus Zrt. kérdőíves felmérése szerint a csatlakozó éttermek 40 százaléka korábban nem vett részt hasonló jellegű eseményen, így a Torkos Csütörtök akcióban sem. Minden negyedik egység bevételnövekedésről számolt be, és minden ötödik forgalomnövekedésre számít a jövőben. A válaszadók 90 százaléka szívesen venne részt máskor is hasonló akcióban.
Szigorúbb feltételek – elégedettebb vendégek
Az elmúlt évek tapasztalatait figyelembe véve az idén a szervezők szigorították a Torkos Csütörtök eseménysorozathoz való csatlakozás feltételeit. Mivel a védjegy kizárólagos jogosultja a Magyar Turizmus Zrt. (2009. április 7-től), így a jövőben a szóösszetételt csak azon éttermek használhatják, amelyek regisztrált résztvevői az akciónak. A csatlakozás feltétele az esemény hete alatt és az azt megelőző héten használt „á la carte” étlap és itallap választékának és árainak teljes körű megtartása, a számla teljes végösszegéből adott 50%-os kedvezmény, valamint az év többi szakában is elfogadott fi zetési mód nyújtása. Külön erre az alkalomra készített szűkített menüsorral részt venni nem lehet.
Megkerestünk néhány részt vevő, eltérő profilú vendéglátóegységet, hogy motivációikról és tapasztalataikról nyilatkozzanak. Bálint Zoltán, a rönöki Székely Tanya csárdagazdája elmondta, hogy az akcióban a kezdetek óta részt vesznek, elsősorban azon potenciális vendégkör megszólítása céljából, amely anyagi helyzetéből adódóan szinte csak ez alkalomból engedheti meg magának az éttermi vendéglátást: „Ilyenkor próbálunk hatványozottan odafi gyelni mind a minőségre, mind a felszolgálásra. Több mint húszéves vendéglátós múltam emlékeiben még él, amikor az átlag magyar embernek nem kellett Torkos Csütörtök, hogy étteremben vacsorázzon.” A vendéglős az okokat nem csak a gazdasági helyzetben látja, szerinte a rendszerváltáskor elterjedt „asztalosból kifőzdés” szindróma évtizedekre megpecsételte a magyar gasztronómiát. „Kevés a jó szakember, és az oktatás színvonala balkáni. Mondhatnánk, hogy a Torkos Csütörtök jó reklám, de egy dologról szól számunkra igazán. Nosztalgiázás, a „boldog békeidők” felidézése, amikor a „csálinger” még főúr volt, az éttermek esténként megteltek, a prímás egy százasért egész este neked húzta, és másnap jutott még kenyérre!” – zárta keserűen a gazda.
Tóth Zoltán, a siófoki Mala Garden négycsillagos hotel és étterem vezetője tavaly csatlakozott az akcióhoz. „Célunk az étterem megismertetése volt. Tapasztalataink szerint ezen a napon szinte csak olyanok jönnek, akik amúgy felénk sem néznek az év más időszakában. Az ár az elsődleges motiváció, és hiába nyújtunk kiváló minőséget és élményt, akik ilyenkor beülnek hozzánk, általában nem válnak visszatérő vendégekké. Az étterem törzsvendégei ezen a napon szinte nem is jönnek az étterembe. Ennek ellenére részt veszünk az idei akcióban is.” Tóth Zoltán nem tartja jó ötletnek, hogy az italra is 50% engedményt kell adni. Úgy gondolja, hogy ennek a napnak az új ételekről és ízekről kéne szólnia.
Szentes Józsefné, a pécsi Teatár vezetője elsősorban a törzsvendégeknek akart kedveskedni. „Így is alakult a dolog. Tavaly csatlakoztunk először, és a törzsvendégek az összes asztalunkat lefoglalták. Nagyon örültek, hogy mi is részt veszünk, és már várják az idei eseményt.” A soproni Corso étterem WACS-díjas éttermi mestere, Mészáros Tibor kérdésünkre elmondta, hogy éttermük kezdettől fogva részt vesz az akcióban, és ez a jövőben sem lesz másként. „Érdekesnek találtam az elképzelést: vendégcsalogatónak, átcsalogatónak és törzsvendégmegtartónak tartom, olyannyira, hogy több étteremmel karöltve kétszer egy évben »Tavaszi és Őszi Telebendő« napok címmel hasonló programot szervezünk.”
Torkos világ
Hasonló kezdeményezések találhatók Európában és az amerikai kontinensen is, többnyire egy hétig tartanak, évente többször is megrendezésre kerülnek, de gyakran csak egy-egy városra, illetve régióra koncentrálódnak. Az éttermek az alkalomra speciális, fi x áras menüvel készülnek, és az italokra nem vonatkozik a kedvezmény. Az italokat olcsóbban a bornapokon és sörheteken lehet fogyasztani és vásárolni, amelyeket sokszor az éttermi hetekkel párhuzamosan rendeznek meg. Az első bécsi étteremhét 2009. július 6–12. között zajlott, ekkor 6700 vendég vacsorázott vagy ebédelt a 37 csatlakozott étterem valamelyikében. Az idei esemény 2010. február 22–28. között lesz.
Hollandiában két éve rendezték meg az első „nemzeti éttermi hetek”-et, amelyhez csak 25 amszterdami étterem csatlakozott, míg az idén már 660, köztük 36 Michelin-csillagos. Március 2–9. között a vendégek 25 euróért háromfogásos menüt ehetnek, a csillagos egységekben tízzel drágábban. Az idei eseményre 250 ezer vendéget várnak. Hollandiában a Michelincsillagos éttermek külön is rendeznek akciós hetet Amszterdamban „Dining with the stars” szlogennel.
Amerika-szerte számos városban rendeznek kedvezményes heteket, a fővárosban legutóbb január 11–17. között már 16. alkalommal lehetett a speciális ételsorokból választani. A háromfogásos ebéd 20,10 dollárba, míg a vacsora 35,10 dollárba került. Az italt, az adót és a borravalót az ár nem tartalmazta. New Yorkban évente kétszer, télen és nyáron lehet kedvezményesen étkezni. A helyi szervezők fő célja az volt, hogy a vendégek olyan színvonalú éttermeket is kipróbáljanak, amelyekbe máskor nem jutnak el, és új, egyedi ízeket is felfedezzenek. A „dineLA Restaurant Week” egy 200 étterem részvételével zajló kéthetes esemény, amely tavaly október 4-től 16-ig tartott, az idén az első pedig január utolsó hetében kezdődik. Itt az árak az éttermek kategóriájától is függnek, és 16–44 dollár között mozognak. A szervezők indítéka a hazai kisvendéglősök promóciója s ezáltal a hazai vendéglátás, illetve gazdaság támogatása.
A „Dine” brit országos kampány, amelyet a Spirit Marketing Group és az ATCM (Városközpontok Vezetőinek Szervezete) dolgozott ki azzal a céllal, hogy az elkövetkező 3-4 évben az Egyesült Királyság legnagyobb gasztronómiai eseményévé fejlessze. A tavalyi év amolyan kísérleti évnek tekinthető, az esemény 23 régióban zajlott 2009. október 12–18. között, amikor a részt vevő éttermek egy speciális ebédet 5 fontért, míg egy kétfogásos menüt 10 fontért kínáltak. Ezzel párhuzamosan került sor az első sörhétre is (British Lager Week London), amely elsősorban a kisebb, független sörfőzdék támogatására irányult. Szintén októberben zajlott az első „London Restaurant Festival” 550 étterem részvételével, amelyre az éttermek speciális ételsorral készültek. Az esemény alatt gourmet-túrák és séfvetélkedők is folytak.
A fenti példák is mutatják, hogy a magyarországi Torkos Csütörtök az egyetlen, amelynél a meglévő étel- és italkínálatra nyújtanak jelentős kedvezményt. A szűkített menüsor, amelyért a hazai vendéglősök a legtöbb kritikát kapták, a világon máshol természetes. Ugyanakkor az is igaz, hogy míg a fejlett országokban az emberek csaknem 80 százaléka rendszeres étterembe járó, nálunk fordított az arány. Míg nálunk az emberek éttermekbe csalogatása a fő motiváció, tőlünk nyugatabbra a speciális ételek és újdonságok bemutatásán van a fő hangsúly, így a különböző kampányok között nehezen vonható párhuzam. Ennek ellenére vagy éppen ezért le a kalappal a magyar vendéglátók előtt, akik lehetővé teszik, hogy honfi társaik tízezrei legalább egyszer egy évben főúrnak érezhessék magukat.
(Fotó: Magyar Turizmus Zrt. archívuma)