A budapesti hotelpiacon a külföldi vendégek visszatérésének köszönhetően erős nyári szezonra, míg vidéken a hazai vendégekért folytatott erősödő versenyre számít a BDPST Hotel Management Zrt., Magyarország egyik jelentős szállodaüzemeltető vállalkozása. „A nemzetközi turizmus élénkülése a fővárosba látogatók számának növekedését és a budapesti hotelpiac fellendülését eredményezi. Ezt a pozitív hatást már most is tapasztalhatjuk a Budapesten található szállodáinkban, hiszen a foglalási számok folyamatosan nőnek, szerencsére egyre több vendéggel és vendégéjszakával számolhatunk. Ez többek között köszönhető az olyan több nemzetet megmozgató eseményeknek is, mint például a FINA vizes világbajnokság, amit idén ismét fővárosunkban rendeznek meg” – emelte ki Somlyai Zoltán, a BDPST Hotel Management Zrt. (BHM) vezérigazgatója. Elmondása szerint a februárban kitört ukrán-orosz háború nem volt azonnal érezhető negatív hatással a turizmusra, azonban a küldőországok tekintetében változásokhoz vezetett. A klasszikus piacok, köztük az Egyesült Államok, Oroszország és Ukrajna, illetve a távol-keleti országok az előbbi évekkel ellentétben idén kiestek, azonban a német, olasz, spanyol és osztrák térségekből számottevő létszámmal érkeznek hazánkba idén is, csakúgy, mint a szomszédos országokból. A BDPST budapesti hoteleinek foglaltsági szintje a pozitív trend hatására az 50-65 százalékot is elérheti a nyári időszakban, a klasszikus bed&breakfast szolgáltatást kínáló D8 hotel pedig akár a 65-70 százalékot is, köszönhetően belvárosi lokációjának.
A vidéki szállodák esetében azonban a nemzetközi turizmus fellendülése a budapesti piaccal ellentétben inkább kihívásokat jelent a szállodaüzemeltetők számára. Fel kell ugyanis venniük a versenyt a külföldi ajánlatokkal szemben, így megtartva a magyar vendégeket, ehhez pedig folyamatos fejlesztésekre és megújuló ajánlatokra van szükség. „A 2021-es foglalási adatok, amelyek a pandémia utáni időszakban, a belföldi turizmus jelentős növekedése miatt magasnak számítottak, idén nagy valószínűséggel nem lesznek elérhetők a vidéki hotelek esetében. A külföldi utazási korlátozások feloldása miatt egyes vendégkörök az országhatáron kívül eső desztinációkat fogják előnyben részesíteni a vidéki úticélok helyett. A fővároson kívül található szállodáinknak tehát a külföldi ajánlatokkal és utazási lehetőségekkel is kell felvenniük a versenyt” – mondta Somlyai Zoltán.
A nyári belföldi turizmus a szakember szerint továbbra is a vízparti térségekre, illetve fürdővárosokra koncentrálódik, azonban a cégcsoport hotelei mind a fővárosban, mind pedig a vidéki térségekben törekednek felvenni a versenyt ezekkel az úticélokkal. A vidéki és budapesti piac mellett a BDPST Group a külföldi piacokon is jelen van, spanyolországi Atrio del Mar hotelükben, részben a kifele áramló turizmus miatt, megnövekedett érdeklődésben bízik. A tengerparti pihenés mellett a kirándulni és aktívan kikapcsolódni vágyókra is számít a cégcsoport két muraui hotelében.
A BDPST Zrt. szállodái a klasszikus turizmus mellett a háború okozta rendkívüli helyzetben is szerepet vállalnak. Az Ukrajnából Magyarországra érkező menekültek elhelyezésében a budapesti D8 hotel és a Lifestyle Hotel Mátra vették ki a részület, csatlakozva a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének kezdeményezéséhez. Az érkező menekültek fővárosi koncentrálódása miatt leginkább a D8 hotel volt kihasznált e tekintetben, itt átlagosan 1-1,5 napot töltöttek az ide érkező menekültek, a hotel felajánlott szobái folyamatos kihasználtság alatt voltak.
Áremelés lélektani határon innen
A megszokott trendváltozások és a rendkívüli helyzetek mellett a szállodapiacon sem hagyhatók figyelmen kívül a kihívásokkal teli gazdasági környezet hatásai, amelyek a mindennapjainkban is érzékelhetők. Az emelkedő költségek, energia- és élelmiszerbeszerzési árak mellett a hotelek árazása is emelkedő trendet mutat. A költségoldalból kieső profitszintet nehéz balanszírozni, erre a megoldást pedig kizárólag a piac rugalmas árazása nyújthatna. „Abból, ha egy szálloda önállóan emeli az árait, a piac pedig nem követi ezt a trendet, csak profitkiesés származhat. A beszerzési árak kiegyensúlyozására történő áremelés, úgy, hogy a profitszint is megmaradjon, azonban egy olyan mértékű ugrást eredményezne, amit a piac nem bírna el. A BDPST Zrt. hotelei esetében megléptük azt az áremelési szintet, amit a piac is engedett számunkra, így biztosítva azt, hogy a szolgáltatási színvonalunk ne csökkenjen, mindamellett, hogy a kereslet se essen vissza a túlzottan magas árak miatt” – emelte ki Somlyai Zoltán.
Újdonságok a szállodákban
A cégcsoport hotelei számos újítással és fejlesztéssel várják idén mind a hazai, mind pedig a külföldi utazókat. Ügyelve az ország négyévszakos lehetőségeinek kihasználására, a fejlesztések fókuszában az egész éves pihenés és élmények állnak. Ennek köszönhetően időjárástól és évszaktól függetlenül minden ház maximálisan kihasználhatóvá válik. Az idén teljesen megújult Andrássy Kúria & Spa vadonatúj Bobajka éttermével, hangulatos teraszával és rendezvénytermével, a BOTANIQ Turai Kastély számos kül- és beltéri sportlehetőséggel fogadja szállóvendégeit, a budapesti Alice Hotel pedig megújult teraszával várja nem csak a foglalással rendelkezőket, de az arra járó turistákat is egy frissítő kikapcsolódásra.
Ezen fejlesztéseket nem csak a vendégek, de a nemzetközi piac is méltányolja. A International Travel Awards nemzetközi turisztikai verseny, mely több mint ötven ország szállodáit és vendéglátó egységeit díjazza évente, tavaly a BOTANIQ Turai Kastély fejlesztéseit is elismerte. A kastély 2021-ben a „Legjobb Európai Kastélyhotel 2021” díját nyerte meg, idén pedig a Magyarország legjobb 5 csillagos szállodája kategóriában méretteti meg magát.