Ja­ví­ta­ni akar­nak a tu­riz­mus fel­té­te­le­in

Hor­to­bá­gyi hú­sos pa­la­csin­ta, deb­re­ce­ni töl­tött ká­posz­ta, nyír­sé­gi gom­bóc­le­ves, sza­lkai ba­tyu­le­ves, nyír­sé­gi gön­gyölt szűz­pe­cse­nye, haj­dú­sá­gi or­ja­le­ves; ta­lán ez az ételka­valkád is ér­zé­kel­te­ti, hogy az or­szág eme táj­egy­sé­ge igen gaz­dag gaszt­ro­nó­mi­a­i­lag. Az Észak-al­föl­di Re­gi­o­ná­lis Mar­ke­ting Igaz­ga­tó­ság ve­ze­tő­je már ko­ráb­ban el­árul­ta, ki­ad­ványt sze­ret­né­nek meg­je­len­tet­ni a gaszt­ro­nó­mi­á­ról, en­nek el­ső lé­pé­se­ként a leg­utób­bi Mé­dia-est te­rí­té­kén a sza­bol­csi, a haj­dú­sá­gi és a szol­no­ki spe­ci­a­li­tá­sok vol­tak.

Nincs olyan táj eb­ben a ré­gi­ó­ban, ame­lyik­nek ne len­ne va­la­mi­lyen jel­leg­ze­tes gyü­möl­cse, éte­le: a hár­tya­vé­kony tész­tá­ból haj­to­ga­tott ré­tes, a sztra­pacs­ka, a lapc­sánka, őszi dió­ve­rés­kor pe­dig ér­de­mes meg­íz­lel­ni a tökös­diót, vagy a tarpai mé­zes di­ót. Feb­ru­ár­ban Szat­márc­sekén cin­ke­fő­ző ver­senyt ren­dez­nek, ezen a na­pon min­dent meg­kós­tol­hat­nak, ami szil­vá­ból ké­szül, pá­lin­kát, lek­várt. Tarpán ma már bioszil­vából, bio­mézzel fő­zik a lek­várt. De éven­te egy­szer ta­lál­koz­nak a ju­há­szok, a pász­to­rok, a ke­nyér­sü­tők, az ara­tók és a gu­lyás­le­ves mes­te­rei. Az év utol­só gaszt­ro­nó­mi­ai fesz­ti­vál­ja a jászkíséri Hagy­ma­nap. A ré­gi­ó­ban gaszt­ro­nó­mi­ai uta­kat hoz­tak lét­re, ilyen a szil­va­út, a tor­ma­út, az al­ma­út és a do­há­nyút. A már em­le­ge­tett Mé­dia-est ke­re­té­ben mu­tat­ták be az Észak-Alföld tu­risz­ti­kai kon­cep­ci­ó­ját és fej­lesz­té­si prog­ram­ját. Eb­ben a mun­ká­ban ki­tér­nek ar­ra, hogy a ré­gi­ó­ban a ter­mé­szet rom­lat­lan, je­len­tős a vad- és hal­ál­lo­mány, ter­mál­víz­ben gaz­dag a föld, föld­raj­zi fek­vé­sé­ből adó­dó­an je­len­tős az észak­ke­le­ti tran­zit­for­ga­lom. Eze­ket erős­ség­ként em­lí­tik, vi­szont az elő­nyö­ket mind­ed­dig nem hasz­nál­ták ki, ezért a leg­fon­to­sabb fel­ada­tuk­nak a ter­mék­fej­lesz­tést te­kin­tik. Ja­ví­ta­ni akar­nak az üz­le­ti és a kong­res­­szu­si tu­riz­mus fel­té­te­le­in, kom­bi­nált tú­rá­kat akar­nak szer­vez­ni a kul­tu­rá­lis, a lo­vas-, a ter­mál-, a fa­lu­si tu­riz­mus ös­­sze­kap­cso­lá­sá­val. Az át­uta­zó for­ga­lom ki­szol­gá­lá­sá­ra szín­vo­na­las út men­ti szol­gál­ta­tá­so­kat épí­te­nek ki.

Ter­je­del­me­sebb a gyen­ge pon­tok lis­tá­ja: hi­ány­zik a nem­zet­kö­zi ha­tó­kö­rű vonz­erők­re ala­po­zott komp­lex tu­risz­ti­kai ter­mék, ne­héz és idő­igé­nyes a tér­ség meg­kö­ze­lí­té­se, a ré­gi­ón be­lül sem kön­­nyű köz­le­ked­ni, hi­á­-­nyoz­nak az utak, a hi­dak. A szál­lás­he­lyek­nél sem jobb a hely­zet, há­rom da­rab négy­csil­la­gos szál­lo­da vár­ja a ven­dé­ge­ket, el­ter­jed a vad­kem­pin­ge­zés és az ál­ta­la oko­zott kör­nye­zet­szen­­nye­zés, rossz a köz­biz­ton­ság, hi­ány­zik a tér­sé­gi mar­ke­ting, így mind­ezek után nem meg­le­pő, hogy ke­ve­sen ke­re­sik föl a ré­gi­ót. Meg­ol­dás le­het az M3–M4-es au­tó­pá­lyák meg­épí­té­se, pol­gá­ri rep­te­rek nyi­tá­sa, a ha­tár és a bel­ső for­ga­lom el­len­őr­zé­sé­nek fo­ko­zá­sa, a Tour­in­for­m-hálózat bő­ví­té­se; a ré­gi­ó­ban a mar­ke­ting­mun­kát az „együtt ered­mé­nye­seb­bek le­he­tünk” el­ve alap­ján erő­sí­tik.

A ré­gió kö­zép­tá­vú fej­lesz­té­si prog­ram­já­ban a fő stra­té­gi­ai cé­lok 2000–2006 kö­zött a kö­vet­ke­ző­ket em­lí­tik: a kör­nye­zet­vé­de­lem, az öko­tur­isztikai szem­lé­let ki­ala­kí­tá­sa, a szol­gál­ta­tá­sok ja­ví­tá­sa, a szál­lás­he­lyek kor­sze­rű­sí­té­se és bő­ví­té­se, a la­kos­ság, az ön­kor­mány­zat­ok, a vál­lal­ko­zók, a ci­vil szer­ve­ze­tek fel­ké­szí­té­se. A Hor­to­bá­gyon öko­túrákat szer­vez­nek, lovasköz­pon­tot lé­te­sí­te­nek, s azt sze­ret­nék, ha a vi­lág­örök­ség ré­szét ké­pe­ző nem­ze­ti par­kot élő skan­zen­ként él­vez­het­nék a lá­to­ga­tók.

A fel­vá­zolt terv­től azt vár­ják, hogy emel­ke­dik majd a tu­risz­ti­kai be­vé­tel a lá­to­ga­tók szá­má­val együt­t, hisz az Észak-Alföld je­len­leg az or­szá­gos tu­risz­ti­kai be­vé­te­lek­ből hat-hét szá­za­lék­kal ré­sze­se­dik, de 2007-re a ré­sze­se­dést meg akar­ják dup­láz­ni. Ezt an­­nyi­ra ko­mo­lyan ve­szik, hogy tíz­fé­le te­ma­ti­kus pros­pek­tus­ban he­lyez­tek el kér­dő­íve­ket. A be­ér­ke­zett vá­la­szok­ból ki­de­rült, hogy a leg­töb­ben a vá­ros­né­zés iránt ér­dek­lőd­nek (62,3%), de az üdü­lés (42%), az ak­tív tur­iz­mus (37%), a kul­tu­rá­lis tu­riz­mus (29%) is a köz­ked­velt szol­gál­ta­tá­sok kö­zé ke­rült.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.