Január 26– 27-én zajlott az idei atb az osztrák főváros vadonatúj, a napokban megnyitott kiállítási központjában. A MesseWienNeu adott otthont a mintegy 900 kiállítónak, 1600 meghívott bevásárlónak és 170, a világ különböző pontjairól érkező szakújságírónak. Munkatársunk az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet meghívására vett részt a vásáron.
A kiállítókról
Mivel a standok fölé, a tetőről lelógatták az éppen kiállító tartomány nevét a jellemző színnel is megjelölve, könnyű volt a tájékozódás. A közelgő tavaszra és nyárra gondolva a legtöbben a spaés wellnessajánlatok mellett főként aktív pihenéssel összekapcsolt szabadtéri programokat kínáltak. Akadt a kiállítók között öt olyan osztrák utazási iroda, amely kimondottan kerékpártúrákra szakosodott. Sokan keresték fel a salzburgiak standját, ahol olyan exkluzív, százoldalas kiadványt osztogattak, amelyik napra lebontva tartalmazza a két év múlva kezdődő és egész éven át tartó Mozart-év programját. A magyar bevásárlóknak is feltűnt, hogy nem túl drágák az osztrák ajánlatok. Vannak köztük olyanok – a dél-stájer, termálfürdővel rendelkező hotelek között például a loipersdorfi és a bad waltersdorfi –, amelyek olcsóbb áron kínálják a szolgáltatásokat, mint magyarországi versenytársaik. Nagy érdeklődés fogadta a vendéglátó bécsi kiállítókat. A napokban megnyíló Lichtenstein Múzeum főként az ázsiai vásárlók fantáziáját mozgatta meg, de ugyanígy érdekelte őket az áprilisban, a Hofburgban nyíló új Sisi múzeum is, amelyre már most rászerveznek távol-keleti látogatókat. Idén első alkalommal nyílt arra lehetőség, hogy az atb-vel egy időben és azonos helyszínen legyen jelen a Dunabörze is. Annak a nonprofit turisztikai marketing egyesületnek a kiállítása, amelyet 1972-ben alapítottak a Dunamenti országok bécsi képviseleteinek vezetői.
A vásárlókról
A vásárlók a világ minden pontjáról érkeztek, azonban aki már volt európai külföldi szakvásáron, tudja, nagyjából ugyanazok a beutaztatók jelennek meg a különböző helyszíneken. A lengyel származású, texasi irodatulajdonos, Thomas Barczak például téltől tavaszig sokfelé feltűnik mindent elnyelő, hatalmas aktatáskájával, mint ahogy az a kanadai úr is, aki szlovák származású, és szintén kiutaztató irodát vezet Torontóban. Dusan Toth, a Nitra Travel tulajdonosa: – Mivel a vendégköröm főként a középkategória felső és középső rétegéből kerül ki, ez meghatározza a vásárlásomat. Európában – így Ausztriában is – elsősorban romantikus ajánlatokat, zenei kínálatokkal, koncertekkel fűszerezett eseményeket és spa-programokat keresek. Sok volt az ázsiai területről meghívott szakvásárló, őket elsősorban azok az ajánlatok érdekelték, amelyek vizuálisak és az interneten át is elérhetők. A salzburgi stand mellett például egymásnak adták a helyet a DVD-n bemutatott virtuális Mozart-koncerteknél. A magyar szakbevásárlók sikeresnek összegezték az atb-n a jelenlétet. Ausztria közelségéből adódóan ők már korábban megkötötték a fontosabb üzleteket, így mindenki elsősorban kapcsolattartásra, a jó partneri viszony ápolására használta fel a két napot.
A szakmai előadásokról
Az első nap szimpóziumának fő témája: milyen változás várható az új EU-hoz csatlakozó országok belépésével a régóta EU-tagállamok esetében, és milyen eszközökkel nyerhető meg az új turisztikai piac? Az előadások rezüméje végül az volt, hogy nem kell félni az újonnan belépőktől, mert így, a 75 millió új taggal bővülő turisztikai piac csak fellendülést hozhat. Azonban a felszólalók mind felhívták a figyelmet arra, hogy a siker feltétele, ha elfogadják és megértik azokat a kultúrákat és embereket, ahonnan az újonnan belépők érkeznek. Vagyis nem a most csatlakozóknak kell asszimilálódni az új környezethez, hanem őket kell elfogadni olyannak, amilyenek. Az ÖW sajtótájékoztatóján arra adtak magyarázatot, miért hökkentették meg idén alaposan a közönséget a két pingvinnel? Amelyeknek egyébként méltó párja volt a kiállításon szinte mindenütt fellelhető friss, virágzó orgona és harmatos szőlő. Valahogy úgy gondolkodhattak idén a kiállítás szervezői: mi az, ami soha nem található Ausztriában a tél dereka táján? Orgona, szőlő, pingvin – így tehát idén ezekkel lepték meg a nagyérdeműt. Nem véletlenül sóhajtott fel az atbn a pingvineket és minden egyebet (szervezést stb.) látva Kelecsényi Ágnes, az MT Rt. vezérigazgató- helyettese, marketingigazgatója: „Nagy kihívás látni mindezt. Kíváncsi lennék, mit szólnának otthon, ha azzal állnék elő, hogy pingvinek legyenek ezentúl az ország jelképei…” A számok ismertetésekor az is elhangzott, hogy Magyarország a vendégéjszakák tekintetében az előkelő 10. helyen áll 1 millió 27 ezerrel, az érkezések száma pedig 291 ezer volt, amely szintén a 10. helyet jelenti, és 17,2 százalékos a növekedés az előző évhez képest. Azt is hozzátette dr. Arthur Oberascher, az ÖW igazgatója, hogy idén még jobb eredményt várnak a környező országok turisztikai piacától.