Sürgető üzenetek alkalmazása miatt indított eljárást a GVH a Szallas.hu bevonásával. A vizsgálat tárgya az volt, hogy ezek az állítások pszichológiailag befolyásolják-e a felhasználókat a döntéshozatalban, illetve annak meggyorsításában (így az összehasonlítás vagy alapos tájékozódás esetleges elmulasztásában).
A szállásfoglaló portál a GVH vizsgálatával mindvégig együttműködött és a felvetett kifogásokhoz konstruktívan és együttműködően viszonyult - közölte a Turizmus Online-nal a társaság.
„Esetünkben fontos leszögezni, hogy cégünk a fogyasztó által megtekintett egyetlen szálláshely esetében sem közölt valótlan információt. A hatóság által felvetett kifogások csak a közölt információk lehetséges összhatására, illetve az információk egyes megjelentetési formáira vonatkoztak.Vállalásunk lehetővé teszi azt, hogy a fogyasztói percepciók kapcsán végre tiszta képet kapjanak a piaci szereplők, így a kommunikáció jogszerűsége is könnyebben megítélhetővé válik - mondta Szigetvári József vezérigazgató.
A foglalóportál a fogyasztók szempontjából fontos információnak tartja a többi felhasználó megfogalmazott véleményét, értékelését, ezért mindig is kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a vendégvélemények teljes körűen jelenjenek meg a Szallas.hu oldalon. Azaz mind a pozitív, mind pedig a negatív vélemények olvashatóak voltak, annak érdekében, hogy a felhasználók számára megkönnyítsék a szállásfoglalást.
„Az értékelések tartalma vagy jellege alapján (kivételt képeznek a trágár vagy gyűlöletkeltő kifejezések) nem végzünk semmilyen szűrést, azaz a negatív értékítéletek ugyanúgy megjelennek, mint a pozitívak”– fejtette ki Szigetvári József. A fogyasztói döntések további támogatására szolgáltak azok a szálláshelyek népszerűségére vonatkozó számszerűsíthető információk is, amelyek a többi fogyasztó magatartásán alapultak, így egy adott szálláshely foglalási adatai, az aktuális érdeklődők száma, vagy az oldalon elérhető szobaszám. A hatóság által felvetett kifogások elsősorban e számszerűsített adatok lehetséges összhatására irányultak, ezért a szállásközvetítő vállalat kötelezettségvállalásai is éppen e kérdéskör vizsgálatát célozzák.
A vezérigazgató hozzátette, hogy amellett, hogy ezen üzenetek alkalmazásával meglévő piaci trendeket követtek, fogyasztói oldalról sosem kaptak panaszt erre irányulóan. „Vékony a határmezsgye a kártékony, tisztességtelen, sürgető üzenet és a jó kereskedőtől származó, a döntéshozatalt és a tudatos szálláskeresést támogató valós információközlés között, és az sem mindegy, hogy az egyes üzenetekkel a felhasználó a tájékozódás vagy vásárlás mely szakaszában találkozik”– fejtette ki a szakember. Fontosnak tartotta ezért a hatósággal való együttműködés keretében ezen üzenetek alkalmazhatóságának mélyebb vizsgálatát.
"Annak érdekében, hogy a cég kommunikációs gyakorlatát ért felvetés számukra és a szakma számára is egyértelműek, a fogyasztói szempontból kifogásolható kommunikációs formák pedig elkerülhetőek lehessenek, a Szallas.hu a felhasználók körében reprezentatív felmérést készíttet. A kutatás a hazai online szállásfoglalási piac mellett a teljes magyarországi e-kereskedelmi piacok egészére vonatkozik. A kutatásból kiderül majd, mit tartanak a felhasználók valóban sürgető és mit segítő üzenetnek”– mondta Szigetvári József.
Az adatok elemzését követően az eredményeket nyilvánosságra hozzák. A portál vállalja, hogy a teljes marketing és reklámkommunikációját, valamint a webes és applikációs felületének szöveges tartalmait a kutatás eredményeivel összhangban alakítja ki. A vezérigazgató azt is hozzátette, hogy az eredményeket széles körben, így a piaci szereplők számára is elérhetővé teszik, az edukáció céljából figyelemfelhívó kampányt folytatnak, és az eredményeket szakmai eseményeken, rendezvényeken részletes prezentációban is bemutatják. A szakmai szereplők tájékoztatása mellett pedig a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében az eredményekről és a problémafelvetésről médiakampányt is folytatnak, melyben az online szállásfoglalási folyamatot középpontba helyező módon bemutatják a tisztességes tájékoztatást és a pszichés nyomásgyakorlás kérdését is.
A szállásfoglaló portál továbbá egy ellenőrző jogi testületet alapít, melyben versenyjogász, reklámpszichológus és fogyasztóvédő közösen döntenek a marketingkommunikációsü üzeneteik elbírálásáról. „A szabályos működéshez nemcsak nekünk, de a teljes szakmának szüksége van arra, hogy egyértelmű legyen: mit lehet és mit nem lehet tenni”– tette hozzá a vezérigazgató.
A GVH jogsértést állapított meg ugyan, de bírság kiszabását nem látta megalapozottnak. Ugyanakkor előírta a vállalt kötelezettségek teljesítését. A portál elfogadja a döntést és végrehajtja a kötelezettségvállalásait.
Forrás: Turizmus Online