2ht Kezdjük a végénél: 7 millió palack magyar bort eladni a rendkívül igényes angol piacon – jelentős tett. Mi a titka a sikeres szigetországi borexportnak?
– Ahhoz, hogy ezt a kérdést teljes egészében megválaszolhassam, a múltnál kell kezdenem. A legtekintélyesebb brit vasárnapi lapnak, a The Sunday Timesnak van egy Borklubja, amely 150 ezres tagságával, Hugh Johnson elnökletével (aki csak kicsit is jártas a borszakmában, tudja, ő a világon a legismertebb szakértő) működik. A 80-as években e klub tagjai felfigyeltek a magyar borokra, úgy döntöttek, körülnéznek, hogy jobban megismerjék a magyar piacot, ha tetszik, vásárolnának is tőlünk. Eljöttek, a „szakértő” külkereskedő kollégák hatalmas borászatokba, állami gazdaságokba cipelték őket, ahonnan az angolok végül futva menekültek, és úgy döntöttek, innen nem vesznek semmit, és lehetetlen velünk az együttműködés. Akkoriban az Ágkernél dolgoztam Londonban, egy-két év múlva rávettem őket még egy próbálkozásra. 1988-ban visszahoztam őket Magyarországra, csak egészen máshová, mint ahová előzőleg vitték őket. Kisebb állami gazdaságokba, tsz-ekhez, később híressé vált borászokhoz mentünk, és ezt követően rögvest megállapodást kötöttünk, hogy több tízezer palackkal rendelnének a kóstolt magyar borokból. Igen ám, de akadt egy bökkenő: senki nem akarta lepalackozni számomra a megrendelést, mert nem hittek abban, hogy valóban fizetnek majd az angolok. Nem volt mit tenni, nyugdíjas édesapám segítségével bankhitelt vettünk fel, kiléptem az Ágkertől, és elkezdtük a megrendelés teljesítését. Így kezdődött. Nagyon sok minden más mellett két dologra azonban mindig ügyelni kellett, hogy a termék tökéletes megjelenésű legyen, és főként a palack tartalmával sosem verjük át a vevőket. Náluk nem lehet a híres magyar rafinériát, a bratyizással egybekötött sumákolást bevetni.
2ht Milyen az a bor, amelyet kiszállítanak?
– Friss, jó illatú, üde, gyümölcsös, tiszta aromájú.
2ht Milyen árkategóriába tartozik? Ki veszi a britek közül az önök termékeit?
– 4 font körüli összegért kaphatók a szupermarketekben (ebből természetesen 1 font a királynőé, azaz ennyi az adó), így a középkategóriás borok közé tartoznak. Elsősorban a leggyorsabban növekvő borivó- és borvásárlórétegnek, az egyedülálló nőknek, lányoknak, baráti társaságoknak kínáljuk a Riverview borcsaládot, ők a célközönség. Hirdetéseinket, marketingakcióinkat is ehhez az image-hez igazítjuk: női lapokban, fodrászszalonok magazinjaiban, szupermarketek újságjaiban hirdetünk, ott jelenünk meg kedvezményes kuponokkal, akcióink ismertetésével.
2ht A legsikeresebb 50 magyar nő közt szerepel.
– Ez a megtisztelő cím inkább arról szól, a sok-sok sikeres nő közül ki az az 50, aki névvel, arccal vállalni merte, hogy amit csinál, annak van értelme és nyereséges. Főként annak örülök, hogy az esetem azt példázza, becsületes munkával is lehet jelentős eredményeket elérni. Nem kell ahhoz ma maffiózónak lenni, lopni, csalni, hazudni, hogy valaki sikeressé váljék.
2ht A TOP-on van. Hogyan tovább?
– Idáig az életemben 6-7 évenként mindig történt egy-egy nagyobb változás. Most már beletörődtem abba, hogy 14 éve gyakorlatilag ugyanazzal foglalkozom. Bár a múltkor megfordult a fejemben, milyen nagy kihívás lenne a friss, érett magyar gyümölcsöket nagy tételben értékesíteni külföldön. Hiszen az ízük, zamatuk semmihez sem hasonlítható. Azonban az értékesítés, a szállítás, a megfelelő hűtés, mindez együttvéve nem akármilyen logisztikai feladat. Talán egyszer kipróbálom, vajon sikerül-e megvalósítanom?