Az otthoni fogyasztásra vásárolt borok hazai piaca 2009-ben összességében mennyiségben 5 százalékkal nőtt, azonban ez a növekedés nem érződött a piac legnagyobb volumenét kitevő üveges szegmensnél. Az ilyen kiszerelésű borokból ugyanis 9 százalékkal kevesebbet vásároltak a hazai háztartások, a műanyag flakonos borok háztartási vásárlásai viszont 74 százalékkal növekedtek.
Ezzel a számottevő növekedéssel 2009-ben már minden ötödik liter bort műanyag palackos kiszerelésben vásároltunk meg, miközben az üveges kiszerelés aránya 81-ről 71 százalékra esett vissza. A 4 millió magyarországi háztartás 52 százaléka vásárolt valamilyen üveges bort a tavalyi évben – mondta Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.
A háztartások otthoni fogyasztásra a bor mennyiségének háromnegyedét a modern kereskedelmi egységekben – hipermarketek, szupermerketek, diszkontok, Cash&Carry-k – vásárolták. Ezekben az egységekben összességében 3 százalékkal csökkentek a vásárlások, az összes megvásárolt mennyiség 15 százalékát kitevő kisbolt csatornatípusban (láncba szerveződött, vagy független kisboltok) viszont 8 százalékkal vásároltunk több bort 2009-ben, mint az előző évben. Emellett viszont jelentősebb bővülés volt tapasztalható a közvetlenül a kistermelőktől megvásárolt borok mennyiségében, ahol 16 százalékkal vásároltunk többet.
A fajták közül továbbra is a vörösbor a legkedveltebb hazánkban – állapítják meg. Népszerűsége ráadásul még tovább is növekedett, hiszen miközben vörösborokból 15 százalékkal több, addig a fehérekből 15 százalékkal kevesebbet vásároltunk tavaly. 2009-ben jó évük volt a rozéboroknak is, hiszen 50 százalékkal több került a vásárlók kosaraiba ebből a borfajtából.
A közlemény megjegyzi, hogy a magyar borvásárló továbbra is inkább édesszájúnak tekinthető, hiszen az összes megvásárolt bor 58 százaléka volt valamilyen édes, vagy félédes típusú bor. Ezen belül – ugyan enyhe visszaesést mutatva – továbbra is a félédes szegmens a nagyobb. A száraz borok közül a félszáraz mennyisége nőtt tavaly nagyobb mértékben – 14 százalékkal – és így már a teljes borpiacon 10 százalékot tesz ki. (Privátbankár)