Kihívások előtt a kisvasutak

A hazai kisvasutak évente egymillió utast szállítanak, de az üzemeltetők számára sok esetben nem könnyű a működés finanszírozása, nem is beszélve a pályarehabilitációról vagy a járműpark fejlesztéséről. Pályázati lehetőségek akadnak ugyan, de a jogalkotók nem könnyítik meg az üzemeltetők dolgát.

Magyarországon a keskeny nyomközű vasutakat – a Nyírvidéki Regionális Kisvasút kivételével – gazdasági céllal hozták létre, elsősorban olyan helyszíneken, ahol a nyersanyag hatékony elszállításához változatos terepadottságokat kellett leküzdeni, ami a nagyvasúttal lehetetlen volt. A kihívásokra adott műszaki megoldások sokszínűségét jól mutatja, hogy négyféle keskeny nyomközű vasút is megtalálható volt hazánkban, amelyek pályái 1000, 950, 760 és 600 mm-es nyomtávval készültek. A kisvasutak ipartörténeti örökségünk minden bizonnyal egyik legkedveltebb elemei, hiszen összesen évi több mint egymillió utast szállítanak, pedig a vonalak jelentős része az 1968-as közlekedéspolitikai döntések nyomán megszűnt. Utasforgalmuk jelentős eltéréseket mutat, némelyik évi 250 ezer utast is szállít. Jelenleg 17 erdei vasút végez személyszállítást: Almamellék, Csömödér, Debrecen, Felsőpetény, Felsőtárkány, Gemenc, Gyöngyös, Hortobágy, Kaszó, Kemence, Királyrét, Lillafüred, Mesztegnyő, Nagybörzsöny, Pálháza, Szilvásvárad, Szob (üzembe helyezés alatt). A MÁV és a GYSEV öt kisvasutat üzemeltet (Balatonfenyves, Budapest-Hűvösvölgy, Kecskemét, Nagycenk, Nyíregyháza). Teherforgalom már csak két helyen van, Gemencen és Csömödérben. Az utóbbi az egyetlen olyan kisvasút, amely elsősorban az erdőben kivágott faanyagot szállítja.

Felújított pályák

A kisvasutak jelenlegi színvonalát, a turisták komfortérzetét mindenekelőtt a pályák és a gördülőállomány (személykocsik, mozdonyok) állapota határozza meg. Az új szakaszok építése ritka, de ilyenre is sor került: a Zalaerdő Zrt. üzemeltette csömödéri és lenti kisvasutakat 2000-ben egy csaknem hét kilométeres, új szakasszal kötötték össze. Ezzel egyúttal létrejött az ország leghosszabb kisvasúti hálózata is, összesen 109 kilométeren. Jelentős beruházás volt a Szob–Nagybörzsöny pályaszakasz rekonstrukciója, amely összesen mintegy 2,2 milliárd forint európai uniós támogatásban részesült. A pályák megerősítése, átépítése az egész országban nyomon követhető: Kaszó, Mesztegnyő, Gemenc, Királyrét, Lillafüred, Kemence, Nagybörzsöny, Szob, Balatonfenyves, Nyíregyháza, Kecskemét kisvasútjai esetében, a Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút esetében új nyomvonal építését tervezik.

A pályafelújításokat követően csökkennek a fenntartási költségek, az utazás élménye pedig még a régi gördülőállománnyal is komfortosabb az utazónak. A kisvasúti pályák kedvelt célpontjai a fémtolvajoknak is, akik a vasúti forgalom biztonságával sem törődnek – igaz, eddig szerencsére emiatt nem történt baleset. Érdekes, hogy míg a kisvasutak a pályához szükséges anyagokat nehezen tudják beszerezni, addig a MÁV-nál pályaátépítéskor visszanyert anyagok egy része a MÉH-telepeken köt ki. Ezt felhasználva pedig az erdei vasutak jelentős, költséghatékony pályarekonstrukciót hajthatnának végre.

A gördülőállomány a hazai kisvasutakon elöregedett, megújítása elodázhatatlannak tűnik – bár az üzemeltetők nagy erőfeszítéseket tesznek ezen a téren. Az új járművek beszerzésének számtalan kérdése mellett – mikor, hogyan, miből – az is problémát jelent, miként tudnánk korszerű járművekkel a magyarországi kisvasutakra jellemző turisztikai jelleget, kínálatot megtartani. Magyarországon nem gyártanak kisvasúti járműveket, így nyugat-európai gyártmányokat kellene vásárolni, erre ugyanakkor önállóan egyik cég sem képes. Mindenesetre a felújításokon túl kilenc vasút állított forgalomba a turisztikai imázsát jelentősen fokozó gőzmozdonyt (Kaszó, Lillafüred, Szilvásvárad, Csömödér, Gemenc, Királyrét, Gyöngyös, Debrecen, Budapest– Hűvösvölgy). Minden társaság keresi a kitörési pontot, a lehetőségek azonban ezzel a járműparkkal korlátozottak. Országos kisvasúti járműpark-fejlesztési koncepciót kellene kialakítani, figyelembe véve a vasutak paramétereit. Fontos lenne eldönteni, hogy melyik kisvasutat célszerű fejleszteni, melyiket kellene meghagyni nosztalgiajellegűnek.

Központban a vendég

A kisvasút működtetői rájöttek, hogy nem elég menetrendet készíteni, majd az utast várni. Az utazáson túl ma már szinte minden vasút nyújt más szolgáltatást is, jellemzően az aktív vagy az ökoturizmushoz kapcsolódóan, illetve sokszor a fiatalabb generációkra összpontosítva. Erdei iskolák, tanösvények, ökoturisztikai központok, arborétumok, erdei játszóterek, kiállítótermek, kiépített pihenőhelyek várják a látogatókat. Számos helyen lehetséges a kerékpárszállítás és Lillafüreden, az országban keskeny nyomközű vasúton először egy kocsit a mozgáskorlátozottak érdekében kerekesszék-emelővel szereltek fel.

Más Szilvásvárad, Gemenc, Almamellék vagy Csömödér helyzete. Különösen az alakuló TDM-szervezetek számára lehet figyelemre méltó, hogy az elmúlt években a komplex térségi kínálatba hatékonyan beépülve a jó marketingmunka a legtöbb vasútnál utaslétszám-növekedést hozott. A TDM-ek számára az egyik legnagyobb kihívást az egyedi vonzerőn alapuló arculatépítés jelenti, amihez a kisvasutak kézenfekvő megoldást jelenthetnek: Szilvásváradon a Szalajka-völgyben a Fátyol- vízesés vagy a lipicai ménes mellett a kisvasút is legalább ugyanolyan mértékben járul hozzá a helyszín ismertségéhez, és látogatottsága országosan kiemelkedő. Az egyes célcsoportok feltérképezésére is szükség lenne, hiszen például Nagy-Britanniában a vasúti örökség megszállott hívei jelentős és a magyar szolgáltatók által eddig kiaknázatlan piacot jelentenek, de a céges rendezvényeket, tréningeket lebonyolító szálláshelyek a közelükben található kisvasutakat is egyre többször vonják be csomagajánlataikba. A szezonális kínálatot ősztől tavaszig tematikus különjáratokkal igyekeznek kiegészíteni. Lillafüreden Mikulás-vonatokat indítanak, ezt a szokást már a legtöbb kisvasút átvette. Népszerű a Csömödéri ÁEV vegyes személy- és tehervonata.

Egységes elvek szerint

2006-ban elkezdődött a hazai vasúti jogszabályok megújítása: ezek egységes európai elvek alapján kezelik a kisvasutakat is. A más hálózathoz nem kapcsolódó, zárt rendszerű, keskeny nyomközű vasutakra immár azonos jogszabályok vonatkoznak, mint a nyílt, országos hálózatú vasutakra – így ugyanolyan hatósági díjakat kötelesek fizetni, mint azok. Az EU irányelvei megengedik, hogy a kisvasutak ezek alól mentesülhessenek, de a hazai jogalkotók ezt figyelmen kívül hagyják. Könnyen lehet, hogy e döntések nyomán rövidesen kisvasutak állnak le.

Ugyanakkor elmondható, hogy a 2009–2010. évi pályázati lehetőségek előhírnökeinek számító Regionális Operatív Programok tervezetei több régióban továbbra is lehetővé teszik az ilyen jellegű fejlesztéseket. Nem beszélve az egyéb témakörök, így az aktív, ökoturisztikai pályázati lehetőségekről, amelyek szorosan kapcsolódhatnak a komplex szolgáltatások kialakításához, így hozzájárulhatnak az utasszám további növekedéséhez és a gazdasági fenntarthatóság javulásához. A fejlesztések az üzletszerűbb működési modellt is eredményezhetik, ami várhatóan továbbra sem jelent önállóan profitot termelő gazdasági szervezetet. Ebből a szempontból a kisvasutak a fürdőkkel is összehasonlíthatók, amelyek esetében szintén nem a létesítménynél, hanem annak környezetében csapódik le az a turizmusból származó haszon.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.