Kilátások

Tizenhárom éves kora óta szállodás akar lenni, ha azonban megszűnik jelenlegi megbízatása, nem megy vissza egy szállodába, ahol harminc évet eltöltött.

Nemrégen ismertették az MT Rt. idei legnagyobb imázskampányának részleteit. Mintha túl sok célt tűzött volna maga elé: egyszerre tíz területet népszerűsít. A 2004- es marketingstratégiában még csak négy kiemelt terület volt. Azokkal mi lett?

– A konferencia- és egészségturizmus, Budapest és a Balaton népszerűsítése továbbra is a prioritások között van, és – miután a Magyar Turizmusfejlesztési Stratégiában is ez áll – 2013-ig ez nem is fog változni. Most arról van szó, hogy az eddigi esetleges megjelenések helyett a többi terület reklámozására is egységes kreatívokat alkalmazunk majd, és egységesítve lett az is, milyen médiumokon lehet majd találkozni velük. Van még egy fontos cél: Magyarország imázsának javítása.

Ön milyennek látja most az országról alkotott képet?

– Számomra az volt a legmegdöbbentőbb, hogy nagyon sok helyen Európában nemcsak sztereotípiák nincsenek, hanem semmit nem tudnak Magyarországról. Amikor jó néhány évtizede elkezdtem dolgozni a Hiltonban, kaptunk egy levelet Németországból, amiben a vendég egy Boszporuszra néző szobát akart lefoglalni Budapesten... Néha azt gondolom, nem sokat változott azóta a helyzet.

Az EU-csatlakozás után nem voltak kedvező változások?

– Nagyon pozitív volt a hatása. A turizmus bizalmi iparág – rengeteget segített nekünk, hogy Magyarország a reflektorfénybe került, és az emberek valamennyire megismerték.

Eltérő marketingstratégiát folytat a MT Rt. a különböző országokban?

– Igen, a turisztikai szempontból legfontosabb országok esetében – idetartozik például Németország, Ausztria, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és az USA – nagyságrendileg többet fordítunk marketingre, mint máshol.

A reklámra költött nagyobb összegeket sokszor egy-egy jó ötlet is helyettesítheti. Ha jól tudom, ön intézte el, hogy Magyarország is szerepeljen a CNN időjárásjelentésében. Van még példa ehhez hasonló ötletre?

– Például „Follow me to Hungary!” feliratú, az MT Rt. honlapjának címét is tartalmazó matricákat helyeztünk el a külföldre is közlekedő Volánbuszokon és a szárnyashajókon. A Malév-gépeken pedig az eddigi kandi kamerás vagy Mr. Beanfilmek helyett a díjnyertes, „Hungary smiles” című filmünket vetítjük. Meggyőződésem egyébként, hogy az MT Rt. kampányai lehetnének még kreatívabbak, merészebbek.

A külképviseleti rendszer átalakítása nem járt-e azzal, hogy bizonyos országokat vagy célcsoportokat kisebb hatékonysággal tudják elérni?

– Nem. Néhány helyen nagyon drága volt külképviseletet fenntartani. Ugyanahhoz az eredményhez olcsóbban, más eszközökkel is el lehet jutni. 

A turisztikai marketing lehetőségei eléggé korlátozottak. Hiszen azt, hogy hányan és hová utaznak, olyan globális vagy makrotényezők határozzák meg, amelyre az MT Rt.-nek nem lehet befolyása...

– Egyszer elkezdtük feltérképezni, hány tényező hat egy ország turisztikai imázsára. Kétszáznyolcvannál hagytuk abba, és közel sem voltunk a végéhez. És nem is csak a makrotényezőkről van szó: a magyar turizmusban jelenik meg annak a hatása, ha például Németországban csökkentik a gyógyfürdők társadalombiztosítási támogatását.

Ezek után kicsit kockázatosnak tűnik, de megkérdezem, turisztikai szempontból ön szerint milyen lesz a 2005-ös év?

– Arra számítunk, hogy a külföldi és a belföldi vendégek – pontosabban a vendégéjszakák – száma is 3-3 százalékkal nő a kereskedelmi szálláshelyeken. Az első három hónap számai ennél kedvezőbbek, de valószínűleg csak augusztusra derül ki, milyen lesz ez az év.

Milyen lesz 2005 az MT Rt. számára? Tavaly év végén, amikor 30 embert elküldtek, arról volt szó, ezzel 90-100 millió forintos megtakarítást érnek el. Mi látszik most? Valóban sikerült megtakarítani ezt a pénzt, vagy esetleg még többet is?

– Az MT Rt. az idei évre 5,1 milliárd forintot kapott a költségvetésből, amit kiegészít 6 milliárd forintra. Működési költsé-günk 1,6 milliárd forint, anynyi, mint 2000-ben volt, ebben már a megtakarítás is benne van. Az egyébként annyi, amennyit vártunk.

Kérdés, meddig lesz ez az ön problémája. Mennyire kötődik a politikához az ön pozíciója?

– Én szigorúan szakmai alapon végzem a munkámat, úgy tervezem, hogy 2010-ben, 60 éves koromban innen megyek nyugdíjba.

Mivel foglakozna szívesen, ha ennek a megbízatásnak vége lesz? Visszamegy a szállodaiparba?

– Nem. Az már nem sok újdonságot tartogat a számomra. Voltam már londíner, szakács, recepciós, szállodavezető. Szívesebben próbálnám ki magam egy új területen – tanítanék, elmennék tanácsadónak vagy újságírónak...

Született

1950. november 27-én Budapesten.

Iskolák

• Huba utcai Vendéglátó Technikum
• Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola
• Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem

Munkahelyek

• Tihany Motel, szakács
• Hallmark Hotel Ltd-s, gyakornok (Tanzánia)
• Szállodai igazgatóhelyettes Dar el Salaamban
• Budapest Hilton, éjszakai ügyeletes igazgató, később szobafőnök
• Danubius Szálloda- és Gyógyüdülő Vállalat, a két margitszigeti szálloda értékesítésének vezetője
• Thermal Hotel Helia, vezérigazgató
• Hungarhotels Rt., általános vezérigazgató-helyettes
• Danubius Szállodaüzemeltető és Szolgáltató Rt., általános vezérigazgató- helyettes
• Danubius Hotels Rt., értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettes
• Magyar Turizmus Rt., vezérigazgató

Nyelvismeret

Angol – felsőfok
Német – középfok
Francia, orosz – alapfok

Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.