– A konferencia- és egészségturizmus, Budapest és a Balaton népszerűsítése továbbra is a prioritások között van, és – miután a Magyar Turizmusfejlesztési Stratégiában is ez áll – 2013-ig ez nem is fog változni. Most arról van szó, hogy az eddigi esetleges megjelenések helyett a többi terület reklámozására is egységes kreatívokat alkalmazunk majd, és egységesítve lett az is, milyen médiumokon lehet majd találkozni velük. Van még egy fontos cél: Magyarország imázsának javítása.
Ön milyennek látja most az országról alkotott képet?– Számomra az volt a legmegdöbbentőbb, hogy nagyon sok helyen Európában nemcsak sztereotípiák nincsenek, hanem semmit nem tudnak Magyarországról. Amikor jó néhány évtizede elkezdtem dolgozni a Hiltonban, kaptunk egy levelet Németországból, amiben a vendég egy Boszporuszra néző szobát akart lefoglalni Budapesten... Néha azt gondolom, nem sokat változott azóta a helyzet.
Az EU-csatlakozás után nem voltak kedvező változások?– Nagyon pozitív volt a hatása. A turizmus bizalmi iparág – rengeteget segített nekünk, hogy Magyarország a reflektorfénybe került, és az emberek valamennyire megismerték.
Eltérő marketingstratégiát folytat a MT Rt. a különböző országokban?– Igen, a turisztikai szempontból legfontosabb országok esetében – idetartozik például Németország, Ausztria, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és az USA – nagyságrendileg többet fordítunk marketingre, mint máshol.
A reklámra költött nagyobb összegeket sokszor egy-egy jó ötlet is helyettesítheti. Ha jól tudom, ön intézte el, hogy Magyarország is szerepeljen a CNN időjárásjelentésében. Van még példa ehhez hasonló ötletre?– Például „Follow me to Hungary!” feliratú, az MT Rt. honlapjának címét is tartalmazó matricákat helyeztünk el a külföldre is közlekedő Volánbuszokon és a szárnyashajókon. A Malév-gépeken pedig az eddigi kandi kamerás vagy Mr. Beanfilmek helyett a díjnyertes, „Hungary smiles” című filmünket vetítjük. Meggyőződésem egyébként, hogy az MT Rt. kampányai lehetnének még kreatívabbak, merészebbek.
A külképviseleti rendszer átalakítása nem járt-e azzal, hogy bizonyos országokat vagy célcsoportokat kisebb hatékonysággal tudják elérni?– Nem. Néhány helyen nagyon drága volt külképviseletet fenntartani. Ugyanahhoz az eredményhez olcsóbban, más eszközökkel is el lehet jutni.
A turisztikai marketing lehetőségei eléggé korlátozottak. Hiszen azt, hogy hányan és hová utaznak, olyan globális vagy makrotényezők határozzák meg, amelyre az MT Rt.-nek nem lehet befolyása...– Egyszer elkezdtük feltérképezni, hány tényező hat egy ország turisztikai imázsára. Kétszáznyolcvannál hagytuk abba, és közel sem voltunk a végéhez. És nem is csak a makrotényezőkről van szó: a magyar turizmusban jelenik meg annak a hatása, ha például Németországban csökkentik a gyógyfürdők társadalombiztosítási támogatását.
Ezek után kicsit kockázatosnak tűnik, de megkérdezem, turisztikai szempontból ön szerint milyen lesz a 2005-ös év?– Arra számítunk, hogy a külföldi és a belföldi vendégek – pontosabban a vendégéjszakák – száma is 3-3 százalékkal nő a kereskedelmi szálláshelyeken. Az első három hónap számai ennél kedvezőbbek, de valószínűleg csak augusztusra derül ki, milyen lesz ez az év.
Milyen lesz 2005 az MT Rt. számára? Tavaly év végén, amikor 30 embert elküldtek, arról volt szó, ezzel 90-100 millió forintos megtakarítást érnek el. Mi látszik most? Valóban sikerült megtakarítani ezt a pénzt, vagy esetleg még többet is?– Az MT Rt. az idei évre 5,1 milliárd forintot kapott a költségvetésből, amit kiegészít 6 milliárd forintra. Működési költsé-günk 1,6 milliárd forint, anynyi, mint 2000-ben volt, ebben már a megtakarítás is benne van. Az egyébként annyi, amennyit vártunk.
Kérdés, meddig lesz ez az ön problémája. Mennyire kötődik a politikához az ön pozíciója?– Én szigorúan szakmai alapon végzem a munkámat, úgy tervezem, hogy 2010-ben, 60 éves koromban innen megyek nyugdíjba.
Mivel foglakozna szívesen, ha ennek a megbízatásnak vége lesz? Visszamegy a szállodaiparba?– Nem. Az már nem sok újdonságot tartogat a számomra. Voltam már londíner, szakács, recepciós, szállodavezető. Szívesebben próbálnám ki magam egy új területen – tanítanék, elmennék tanácsadónak vagy újságírónak...
Született
Iskolák
Munkahelyek
Nyelvismeret