Kötelező és választható indikátorok

Európai Turisztikai Indikátor Rendszert bemutató cikksorozatunk harmadik részében az ETIR rendszer indikátorairól írunk.

’A’ típusú indikátorok: Desztináció menedzsment

  • Fenntartható turizmuspolitika
    • A desztináció fenntarthatósági stratégiával rendelkező területeinek aránya, közösen elfogadott értékelési rendszerrel
    • A helyiek elégedettsége a turizmus tervezésébe, fejlesztésébe való bevonásukkal és ráhatásukkal
    • A desztináció TDM szervezettel lefedett területeinek aránya
  • Fenntartható turisztikai vállalkozások
    • Az önkéntes fenntarthatósági irányelveket, védjegyet használó vállalkozások aránya
  • Vendégelégedettség
    • Törzsvendégek, visszatérő vendégek aránya ötéves időtávon belül
  • Információ, kommunikáció
    • A desztináció fenntarthatósági törekvéseinek ismertsége a látogatók között
    • A fenntarthatóságot termékükben, marketingjükben, márkázásukban használó vállalkozások aránya

’B’ típusú indikátorok: Gazdasági jellemzők

  • A turizmus jelentősége a desztinációban
    • Vendégéjszakák száma a desztinációban, havi bontásban
    • A turizmus hozzájárulása a helyi gazdasághoz (%-ban)
    • A napi látogatók száma fő és holtszezonban
    • A napi látogatók egy főre jutó költése
    • A turisták fajlagos költése (szállás, étkezés, egyéb szolgáltatások
  • Turisztikai vállalkozások teljesítménye
    • Átlagos tartózkodási idő a desztinációban (éj)
    • Napi látogatók tartózkodási ideje (óra)
    • A tíz legnagyobb, TDM-be bevont turisztikai vállalkozás teljesítményének aránya a desztinációban
    • Szálláshelyek kihasználtsága havi bontásban és éves átlagban
    • Átlagos szobaár a desztinációban
  • A turisztikai humánerőforrás mennyisége és minősége
    • A közvetlenül turizmusban foglalkoztatottak aránya a teljes foglalkoztatáson belül
    • Szezonális munkahelyek aránya a turizmusban
    • Gyakornoki helyet kínáló vállalkozások aránya
  • Biztonság
    • Az elmúlt évben tűzvédelmileg ellenőrzött szolgáltatók aránya
    • A rendőrségnél bejelentést tevő turisták aránya
  • Turisztikai szolgáltatói lánc
    • A helyi termékeket, fenntartható termékeket, fair trade árúkat és szolgáltatásokat használó turisztikai vállalkozások aránya
    • A helyi termék, fenntarthatóság, fair trade termékek és szolgáltatásokra vonatkozó irányelveket használó területek aránya a desztinációban
    • Az élelmiszer felhasználásuk legalább 25%-át helyi és térségi termelőktől beszerző turisztikai szolgáltatók aránya

Cikksorozatunk folytatását holnap olvashatják...

A kivonatot a European Commission DG Enterprise and Industry ’European Tourism Indicator System TOOLKIT For Sustainable Destinations’ alapján készítette:  Víg Tamás, TDM-tanácsadó, a Magyar TDM Szövetség Stratégiai Munkacsoport vezetője

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.