Látványtervezés: az élmény a meghatározó

A látványtervezés már régóta fontos szerepet játszik a turizmusban. A nemzetközi versenyképesség, az elvárt megtérülés érdekében elérendő bevételek a tervezőket nemcsak a termékösszetétel tekintetében sarkallják egyediség elérésére, hanem a látvány is egyre növekvő szerepű tényező az egyedi élmény, a megkülönböztetés érdekében. A kívánt eredmény elérése általában nem jelentős ráfordítást, inkább szellemes, ötletes tervezést és gondos kivitelezést igényel.

Vegyünk egy, a szó legtágabb értelmében vett attrakciót, ami lehet akár témapark, múzeum, élményfürdő, szálloda, étterem vagy üzlet. Ahhoz, hogy a vendég igazán jól érezze magát, és emlékezetes, maradandó élménnyel térjen haza, elégséges-e néhány attrakció, egy ágy, finom vacsora és széles áruválaszték? A mai kor igényes vendégének biztos nem. A kialakítás, a látvány, a környezet, a személyzet szerepe rendkívül fontos szerepet játszik.

Az attrakciótervezésnél a részletek jelentősége megnő, ezek tehetik a hétköznapi helyszínt varázslatossá, különlegessé. A részletek többnyire nem észrevehetőek, nem tűnik fel, ha hiányoznak, azonban ha ott vannak, akkor extra hatásuk van, hozzáadnak valamit a környezethez.

A nagyobb hatás eléréséhez több érzékszervre kell hatni.

Elsődlegesek a vizuális tényezők, mert általában ez a hatás éri először az embert. Ha egy attrakció látványa első pillanatban nem elég vonzó, a látogató nem biztos, hogy vágyat érez a feltétlen megismerésre, hiszen találhat vonzóbbat.

A látvány hatásos lehet: nagy fontosságú a hangzás, legyen szó akár hangszeres zenéről, dalról vagy speciális hanghatásról. A zene mindig inkább túlfelhasznált, mint alulfelhasznált legyen.

A tapintás a vendégre gyakorolt összhatás tekintetében növekvő szerepű. A megfogható, tapintható dolgok élethűbbek, mint a vitrinbe zárt tárgyak.

A szaglás és ízlelés az előzőekben említettekhez képest ritkán használt, de egy jól elhelyezett illat – virágillat, egy színes rét imitálása, a friss péksütemény illata – emlékezetessé teheti az élményt, illetve vásárlásra ösztönözhet.

A világban terjed a tematizálás, amikor az építészet, a kialakítás, a világítás, a hangzás és a speciális hatások nem csupán a látványszerűséget szolgálják, hanem minden egy adott téma, történet köré épül, ahhoz kapcsolódik. A cél valódi élmény nyújtása témaparkban, fürdőben, aquaparkban, kaszinóban, múzeumban, étteremben, bevásárlóközpontban egyaránt.

Az élményt tönkreteheti a nem illeszkedően kialakított környezet. „A környezet- és tereprendezés azt jelenti az attrakciónak, az építészeti kialakításnak, amit a smink a modellnek.”

A siker a gondos tervezésen, szervezésen, a vendégekkel kapcsolatba kerülő személyek viselkedésén is múlik. A személyzet figyelmetlen, netán udvariatlan, vagy csak unott viselkedése elveheti a vendég kedvét a visszatéréstől, és másoknak sem fogja ajánlani a produkció megtekintését. A gyakran emlegetett Walt Disney Worldben a dolgozók belépésük előtt jelentős „kiképzésen” esnek át, hogy teljesen azonosuljanak a park filozófiájával. Egy forró nyári napon egy újságíró megkérdezte „Mickey egeret”, nincs-e melege a vastag Mickey egér jelmezben. A „dolgozó” végül hosszú unszolást követően közölte, hogy lehet tőle ilyet kérdezni, hiszen ő maga személyesen Mickey egér, ezt mindenki láthatja, szó sincs kosztümről. Az pedig köztudott, hogy elhitetni valamit az tud a legjobban, aki maga is hisz a dologban. Figyelmes, türelmes, elhivatott alkalmazottak révén a vendég valódi élményként élheti meg az attrakciót.

Egy témaparkban a megérkezés pillanatától úgy érzi a látogató, mintha egy más világba, egy idegen helyre került volna, amely teljesen magával ragadja. Olyan környezetbe vonják be, ahol minden érzékszervére hatnak, ez által hihetetlen élményben legyen része. A témapark „fantáziavilág”, ahol azonban az építészet, a berendezések, a dekoráció, minden valósághűnek és tökéletesnek látszik, nem lehetnek árulkodó jelek, amelyek elrontanák a varázst. Egyes elemek más környezetben túlzónak, giccsesnek tűnnének, itt azonban ezek is természetesnek hatnak.

A fürdőkben maga a látványszerűség is élményt jelent, ezen felül az egyes attrakcióelemek kapcsolhatók egy adott téma köré. Az EconoConsult például a szigetvári termál- és élményfürdőben várat formáló gyermekvilágot és törökös relaxációs részt tervezett, utalva ezzel a város történelmi múltjára.

A tematizált szórakozás a múzeumok falain belül is kezd érvényesülni. A múzeumok felteszik a kérdést, hogyan tehetnének például egy adott történelmi kort a látogatók számára megfoghatóbbá, elérhetőbbé. A választ gyakran a szórakoztatóiparban találják meg. A múzeumok széles körű intellektuális tartalommal szolgálnak, a szórakoztatóipar ugyanakkor ért a vendégközpontú interaktív élmény létrehozásához.

Jelentősen és jól érzékelhetően növekszik a látványtervezés éttermekben, bevásárlóközpontokban is, ha nem vásárlóként, hanem vendégként kezelik a fogyasztókat.

A szállodák is követik a trendet, és tematikus program köré épülnek. A floridai Orlando egyik nemrégiben átadott szállodájában például a téma Florida jellegzetességeit mutatja be. Az Amerikai Egyesült Államok legrégebbi városaként ismert St. Augustine vára, az Everglades Nemzeti Park mocsárvilága, Key West partvidéke jelenik meg kicsinyített formában; hangulatban, kialakításban illeszkedő szobákkal, éttermekkel.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.