Vegyünk egy, a szó legtágabb értelmében vett attrakciót, ami lehet akár témapark, múzeum, élményfürdő, szálloda, étterem vagy üzlet. Ahhoz, hogy a vendég igazán jól érezze magát, és emlékezetes, maradandó élménnyel térjen haza, elégséges-e néhány attrakció, egy ágy, finom vacsora és széles áruválaszték? A mai kor igényes vendégének biztos nem. A kialakítás, a látvány, a környezet, a személyzet szerepe rendkívül fontos szerepet játszik.
Az attrakciótervezésnél a részletek jelentősége megnő, ezek tehetik a hétköznapi helyszínt varázslatossá, különlegessé. A részletek többnyire nem észrevehetőek, nem tűnik fel, ha hiányoznak, azonban ha ott vannak, akkor extra hatásuk van, hozzáadnak valamit a környezethez.
A nagyobb hatás eléréséhez több érzékszervre kell hatni.
Elsődlegesek a vizuális tényezők, mert általában ez a hatás éri először az embert. Ha egy attrakció látványa első pillanatban nem elég vonzó, a látogató nem biztos, hogy vágyat érez a feltétlen megismerésre, hiszen találhat vonzóbbat.
A látvány hatásos lehet: nagy fontosságú a hangzás, legyen szó akár hangszeres zenéről, dalról vagy speciális hanghatásról. A zene mindig inkább túlfelhasznált, mint alulfelhasznált legyen.
A tapintás a vendégre gyakorolt összhatás tekintetében növekvő szerepű. A megfogható, tapintható dolgok élethűbbek, mint a vitrinbe zárt tárgyak.
A szaglás és ízlelés az előzőekben említettekhez képest ritkán használt, de egy jól elhelyezett illat – virágillat, egy színes rét imitálása, a friss péksütemény illata – emlékezetessé teheti az élményt, illetve vásárlásra ösztönözhet.
A világban terjed a tematizálás, amikor az építészet, a kialakítás, a világítás, a hangzás és a speciális hatások nem csupán a látványszerűséget szolgálják, hanem minden egy adott téma, történet köré épül, ahhoz kapcsolódik. A cél valódi élmény nyújtása témaparkban, fürdőben, aquaparkban, kaszinóban, múzeumban, étteremben, bevásárlóközpontban egyaránt.
Az élményt tönkreteheti a nem illeszkedően kialakított környezet. „A környezet- és tereprendezés azt jelenti az attrakciónak, az építészeti kialakításnak, amit a smink a modellnek.”
A siker a gondos tervezésen, szervezésen, a vendégekkel kapcsolatba kerülő személyek viselkedésén is múlik. A személyzet figyelmetlen, netán udvariatlan, vagy csak unott viselkedése elveheti a vendég kedvét a visszatéréstől, és másoknak sem fogja ajánlani a produkció megtekintését. A gyakran emlegetett Walt Disney Worldben a dolgozók belépésük előtt jelentős „kiképzésen” esnek át, hogy teljesen azonosuljanak a park filozófiájával. Egy forró nyári napon egy újságíró megkérdezte „Mickey egeret”, nincs-e melege a vastag Mickey egér jelmezben. A „dolgozó” végül hosszú unszolást követően közölte, hogy lehet tőle ilyet kérdezni, hiszen ő maga személyesen Mickey egér, ezt mindenki láthatja, szó sincs kosztümről. Az pedig köztudott, hogy elhitetni valamit az tud a legjobban, aki maga is hisz a dologban. Figyelmes, türelmes, elhivatott alkalmazottak révén a vendég valódi élményként élheti meg az attrakciót.
Egy témaparkban a megérkezés pillanatától úgy érzi a látogató, mintha egy más világba, egy idegen helyre került volna, amely teljesen magával ragadja. Olyan környezetbe vonják be, ahol minden érzékszervére hatnak, ez által hihetetlen élményben legyen része. A témapark „fantáziavilág”, ahol azonban az építészet, a berendezések, a dekoráció, minden valósághűnek és tökéletesnek látszik, nem lehetnek árulkodó jelek, amelyek elrontanák a varázst. Egyes elemek más környezetben túlzónak, giccsesnek tűnnének, itt azonban ezek is természetesnek hatnak.
A fürdőkben maga a látványszerűség is élményt jelent, ezen felül az egyes attrakcióelemek kapcsolhatók egy adott téma köré. Az EconoConsult például a szigetvári termál- és élményfürdőben várat formáló gyermekvilágot és törökös relaxációs részt tervezett, utalva ezzel a város történelmi múltjára.
A tematizált szórakozás a múzeumok falain belül is kezd érvényesülni. A múzeumok felteszik a kérdést, hogyan tehetnének például egy adott történelmi kort a látogatók számára megfoghatóbbá, elérhetőbbé. A választ gyakran a szórakoztatóiparban találják meg. A múzeumok széles körű intellektuális tartalommal szolgálnak, a szórakoztatóipar ugyanakkor ért a vendégközpontú interaktív élmény létrehozásához.
Jelentősen és jól érzékelhetően növekszik a látványtervezés éttermekben, bevásárlóközpontokban is, ha nem vásárlóként, hanem vendégként kezelik a fogyasztókat.
A szállodák is követik a trendet, és tematikus program köré épülnek. A floridai Orlando egyik nemrégiben átadott szállodájában például a téma Florida jellegzetességeit mutatja be. Az Amerikai Egyesült Államok legrégebbi városaként ismert St. Augustine vára, az Everglades Nemzeti Park mocsárvilága, Key West partvidéke jelenik meg kicsinyített formában; hangulatban, kialakításban illeszkedő szobákkal, éttermekkel.