Malév
A Malév-iroda eredménye bizonyult a legjobbnak, a mostani tesztek alapján. Az iroda honlapján könnyen el lehetett igazodni, az árakat és egyéb szolgáltatásokat (transzfer, utasbiztosítás, szállás lehetőségek, autóbérlés...) is egyértelműen feltüntették, de a megtalálásuk nem volt a legkönnyebb. Első pillantásra zsúfolt a nyitólap, eltart egy kis ideig, amíg minden funkciót felfedez az ember. A honlap dizájnja összefogó kérdések alapján az értékelés (1–5-ig terjedő skálán) a közepes kategória felső részébe sorolható (3,85). A foglalás lépései jól követhetőek, mindig egyértelmű, mit kell tenni. Telefonálni összesen egyszer kellett, automata jelentkezett, amelynek segítségével minimum két lépcsőben lehet eljutni az élő hangig. Az ügyintéző tájékoztatást adott az árakról, a kérdésekre kielégítően válaszolt, de nem volt túl ösztönző. Személyes felkeresésre nem tért ki, inkább az internetes jegyrendelésre igyekezett rábeszélni a tesztelőt. A Shopper, ha nem sokkal drágábban, vagy azonos áron kínálná a jegyeket, mint a konkurencia, szívesen választaná a Malévet.
British Airways
A British Airways honlapján több hasznos linket talált a tesztelő, például Heathrow-ról is. Maga az internetes oldal rengeteg dolgot tartalmaz, de angolul. Csak néhány magyar nyelvű információ található, minden más, ami szükséges a tájékoztatáshoz, a jegyfoglaláshoz, angolul olvasható. Aki egyáltalán nem beszéli a nyelvet, annak valószínűleg marad a telefonos érdeklődés, mert a honlap böngészése komolyabb nyelvtudást igényel, ezért azoknak is több időt vesz igénybe, akik beszélnek angolul. A Shopper egyéni véleménye: „Találkoztam már többször a British Airways hirdetésével, ennek alapján megbízható, komoly cég benyomását keltette, ezért lepett meg, hogy a honlap nem igazán használható.” A telefonos érdeklődés során sem adtak elég tájékoztatást, természetesnek vették, hogy az érdeklődő gyakorlott utas, nem volt elég segítőkész a légitársaság munkatársa. Arra a kérdésre, hogy mennyire győzték meg, hogy ezzel a légitársasággal utazzon, (az 1–5-ig terjedő skálán) csak 3-as osztályzatot kapott a British Airways.
Lufthansa
Itt is két nyelven szerepeltek az információk a honlapon, ami nehézkessé tette az eligazodást: sok minden nem volt egyértelmű. A tesztelőnk számára az internetes lap összecsapottnak tűnik, és mintha elvárás lenne, hogy mindenki legyen profi az efféle jegyrendelésekben. Az akciós ajánlat feltűnő és impozáns volt, de nem derült ki, hogy az árba mi tartozik bele. Telefonon csak egyszer kellett próbálkozni, azonnal el lehetett érni az irodát. A beszélgetés során az ügyintéző hölgy egy kicsit kapkodott, a kérdésekre válaszolt, de nem volt túl segítőkész. A megélt tapasztalatok alapján, úgy érezte a Shopper, nem igazán akarnak telefonon sokat mondani: az érdeklődő inkább oldja meg a honlap segítségével a jegyrendelést. Az elköszönésnél azonban udvarias és kedves volt az iroda munkatársa. Mindent figyelembe véve nem volt meggyőző a légitársaság hozzáállása és a potenciális utas informálása. Tesztelőnk szerint sokkal több segítségre lenne szükség egy repülésben/jegyrendelésben nem gyakorlott személy számára.
Technika
A tesztelőknek az alábbi fő szempontok szerint kellett értékelniük az irodáknál:
Internetes elérhetőség, telefonos ügyintézés -információadás, általános értékelés.
A százalékos eredmények a fenti blokkok, összesen 23 szempont szerinti értékelése alapján születtek. Shoppereink ezen felül 1–5 terjedő skálán (1 – elégtelen, 5 – kiváló) is értékelték megadott szempont szerint a légitársaságokat, a tesztelés során szerzett tapasztalataik alapján. Az eredmény csupán az egyetlen statikus mintavételnek az eredménye.
Megjegyzés
A vizsgálat eredményei a Smart Research International tulajdonát képezik, amelyről részletesebb adatok nem hozzáférhetőek. A vizsgálatot a Turizmus Trend megbízásából a Smart Research International végzi. www.smartrin.com
'