A londoni gazdasági napilap elemzése szerint a legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaságok prosperálnak a gazdasági hanyatlás idején, de a térség nemzeti légitársaságainak helyzete sokkal nehezebb. Az EU szuverén adósságválsága közepette ugyanis az utazók – még az üzletemberek is – azzal igyekeznek takarékoskodni, hogy az unión belüli repülésekre a fapadosokat használják a nemzeti légitársaságok helyett. Ennek következményei az iparági eredményekben mutatkoznak. A Ryanair, a forgalom alapján legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaság éppen február elején emelte 2011–2012-re szóló eredmény-elorejelzését 440 millió euróról 480 millió euróra, miközben a Lufthansa – a bevételek alapján a legnagyobb európai nemzeti légitársaság – már szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki, az Air Franc–KLM, a második legnagyobb európai nemzeti légitársaság-csoport pedig novemberben azt jelezte, hogy 2011-re muködési szintu veszteséget vár – áll a Financial Times elemzésében. Ráadásul az olcsó jegyes
légitársaságok jó helyzetben vannak ahhoz, hogy kihasználják egyes állami támogatású európai légitársaságok összeomlását. A Financial Times ezzel kapcsolatban felidézi, hogy a Ryanair „alig néhány órával” a Malév leállása után bejelentette budapesti bázisának létrehozását. Az ír légitársaság azért tudott „lecsapni”, mert a téli idoszakra leállította 80 Boeing 737-es repülogépét. Joe Gill, a legnagyobb ír értékforgalmazó és tanácsadó cég, a Bloxham szakelemzoje a Financial Timesnak azt mondta, hogy a nyolcvan leállított repülogép biztosítja a Ryanairnek azt a „gyors reagálású alakulatot”, amellyel a cég a magyarországihoz hasonló, megnyíló piaci lehetoségeket ki tudja aknázni. A lap szerint az iparági elemzok további légitársaságok csodjét jósolják Európában, mivel „egyszeruen túl sok a légitársaság”. A legtöbb elemzoi elorejelzés szerint Európában végül három nagy nemzeti légitársaság-csoport marad fenn: a Lufthansa, az Air France–KLM, valamint az International Airlines Group (IAG), a British Airways és a spanyol Iberia tulajdonos holdingcége. Geoff van Klaveren, a Deutsche Bank iparági elemzoje további összeomlásokat és társasági egyesüléseket vár, miután becslése szerint Európa negyven legnagyobb légitársasága közül 21-nek egy százaléknál kisebb részesedése volt tavaly az európai piacból a rövid távú utakon kínált férohelyek alapján számolva. Klaveren a Financial Timesnak kiemelte, hogy az öt legnagyobb amerikai lé gi társaság – a Southwest Airlines, a Delta, a United-Continental, az American Airlines és a US Airways – az amerikai piac férohely-kapacitásának 86 százalékát fedte le tavaly. Ezzel szemben az öt legnagyobb európai légitársaság-csoport – a Lufthansa, a Ryanair, az Air France–KLM, az EasyJet és az IAG – az unión belüli kapacitásoknak csak a 45 százalékán osztozott. A Deutsche Bank elemzojének elorejelzése szerint a Lufthansa, az Air France–KLM és az IAG „életben marad”, mert kifizetodo hosszú távú útvonalhálózatokat muködtetnek, azonban az összes európai „másodvonalbeli” hagyományos légitársaság veszélyben van, és „nehéz elképzelni”, hogy ezek hosszabb távon miként maradhatnak életképesek – jelentette Kertész Róbert, az MTI tudósítója Londonból.
Belgrádba repül a dubaji fapados
|