A magas ár azonban nem lehet tartós – véli Marton József, a repülojegy-értékesítéssel foglalkozó Morton’s légi utazási iroda ügyvezetoje. Jóllehet az árak egyes vonalakon megálltak akár két-háromszoros szinten, de a kínálat bovülésével lefele mennek ismét – teszi hozzá. Persze nem arra a szintre, amit egyes útvonalakon a Malév „diktált”. Az egyáltalán nem volt valós – mondja Marton. Igazán jelentos drágulás és visszaesés a forgalomban az o tapasztalataik szerint a leállást követo egy hétben volt. Mi több, a Malév eltunése ellenére a Morton’s növekedést könyvelt el a szintén sikeres 2011 második fél évét követoen. Ekkor még számos Malév-jegyet értékesítettek, majd a leállást követo drágulás miatt visszaesett az európai eladásaik száma, miközben az Európán kívüli értékesítések nottek. Történt mindez annak ellenére, hogy a Malév leállása miatt ezek a jegyárak is emelkedtek ott, ahol a Malév mint ráhordó kiesett. Tapasztalataik szerint céges ügyfeleik száma emelkedett a leállást követoen. A Malév sok céges ügyfelet vonzott be olyan mértéku kedvezményekkel, amelyekkel a viszonteladó irodák nem élhettek, a leállást követoen azonban számos ügyfél náluk csapódott le – mondja egy ágazati szereplo. Szintén a céges szegmens biztató forgalmáról számolt be Molnár Judit, a MUISZ szóvivoje, az OTP Travel ügyvezeto igazgatója. Elmondta: az üzleti forgalom továbbra is eros maradt, a cégek utaznak. A preferenciáik azonban némiképp átalakultak – derült ki. Az utóbbi idokben a fapados foglalás sem ritka, sot kifejezetten elotérbe került még az államigazgatási utaztatásban is Molnár Judit elmondása szerint. Nagy az érdeklodés az egyéni városlátogatások iránt. Ezek esetében az irodák igyekeznek folyamatos tárgyalások során kedvezobb árakat kialkudni a légitársaságoktól. Hogy ezek az utak elmennek-e vagy sem a légitársaságon múlik, mivel az utaztatók már nem tudnak a saját nyereségükbol olyan mértékben engedni, hogy megérje nekik. A Malév idején a légitársaság alacsony promóciós árai miatt egyszerubb volt az utazásszervezok élete is. A magas árakon a járatbovítés, a piaci verseny visszatérte enyhíthet a kérdéses járatokon.
Nem annyira rózsás
a helyzet a hazánkba utazó MICE-turisták tekintetében. Réfi Oszkó Dorottya, a MICE-beutaztató Microcosmos Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a magasabb jegyárak negatív hatása olyan mértéku lehet, hogy emiatt akár nagyobb létszámú konferenciák, incentív utak hiúsulhatnak meg. Több esetben dönto a repülojegy ára egy desztináció mellett. Ez különösen kellemetlen lehet, amikor Budapest olyan városokkal van versenyben, mint Lisszabon vagy Berlin. Réfi szerint látva az árakat, az is elofordul, hogy a megrendelo a lekérésig sem jut el. A Malév hiányát ok is megérzik. Mint elmondta: a Malévval lehetett csoportos kedvezményekrol tárgyalni.
Megvizsgáltuk, milyen árakat kapunk
Próbafoglalások végeztünk Budapest és európai fovárosok, valamint egyes nagyvárosok között május végi dátumokra az útvonalakat közvetlen repülo full service légitársaságok honlapján. Ez az idoszak mind a szabadidos mind pedig a MICE-turizmus szempontjából kiemelt idoszaknak számít. Az árak a 2012. március 13-i állapotot mutatják; cikkünk olvasásának idejére már módosulhattak. Május 28–30, illetve május 31–június 3. voltak a vizsgált idoszakok. Az árak a legalacsonyabb economy árak közvetlen járatokra. Ugyanakkor számos alább felsorolt repülotérre, repülotérrol jelentos részben átszálló forgalom bonyolódik. A Budapest–London viszonylaton május 31-i indulással, június 3-i érkezéssel. A legalapabb economy jegy a British Airways Ferihegy–London Heathrow (BUD-LHR) járatra 76 954 forintunkba kerül. Ha azonban az indulás idejét már magunk és nem az ár szabná, vagy hétköznap repülünk, ugyanez 165 000 forint is lehet, pedig még egy szombat este is benne van. Igaz ez a LHR–BUD–LHR irányban is. Az akár vetélytársként is szóba jövo Lisszabonba LHRrol a május 31.–június 3. – között 66 ezer forint, míg hétköznap, május 28–30. közt olcsóbb – 53 850 forint a viteldíj. Ha megint csak az utas maga választja az érkezés és indulás idopontját, akkor 73 440 forintot dob a gép. Berlin esetében akár hétköznap, akár hétvégével együtt megyünk, az ár 63 650 forint lett. Magasra rakta a lécet mind az Aeroflot moszkvai, mind pedig az ukrán Aerosvit kijevi járatán. Elobbivel Seremetyevóra legolcsóbban 283 eurós, 82 500 forintos áron juthatunk el. A Malévvel korábban közös kód alatt is repülo ukrán légitársaság 346 dollárért, 77 039 forintért kínálja jegyeit a viszonylaton, legyen az a hétköznapi május vagy a hétvégi dopont. Róma felé repülve az Alitaliának konkurálnia kell a szintén a Fiumicinora repülo Wizz Airrel. A hétvégi ár ugyan kijött 122 euróra – 35 537 forint –, de hétköznapira a legolcsóbb már 422 euró – 122 922 forint – volt.
Hasonlóan rugamasnak tunt az Air France a Charles de Gaulle viszonylaton, pedig a fapadosok a Párizs környéki repterekre üzemelnek. Míg a hétköznapi foglalásnál a legolcsóbb 111 100 fortinos alap economy és 194 000 forintos economy flex között válogathatunk, addig a hétvégi tarifa már csupán 39 400 forint. A KLM hétközben 58 000 és 81100 forint közötti árakat kínálja BUD–AMS-jegyeit, hétvégére 53 200 a jegy ára. A hollandusnak saját leányvállalata a konkurenciája az útvonalon. Míg a fapadosok Eindhovenbe repülnek Amszterdam címén, addig a Transavia Schipholra hétközben csomaggal és helyfoglalással együtt 120 eurót kér; meg a hétvégés idopontra is. Berlinbe a Lufthansa és a németek második legnagyobb légitársasága, az airBerlin in indít járatot, nagyjából kitöltve a Malév napi két járatának kiesésével keletkezett urt. Itt a kérdéses hétköznapi idopontban is simán találunk 29 800 forintos retúrt. Hétvégére 27 600-at dobott a gép. Elgendolkodtató ugyanakkor a jövore nézve, hogy a Lufthansa egyetlen napi járata, amely a déli órákban fordul a két fováros között, mennyire lesz életképes, hiszen üzletemberek csak akkor tudják igénybe venni, ha éjszakáznak is a célállomáson, ráadásul a napjukat is kettétöri az indulás/érkezés.
Ugyan vannak, akik reklamálnak a müncheni jegyek drágaságát illetoen, de ezen az útvonalon a Lufthansa már régóta egyedül közlekedik. Az economy osztályú, menettérti jegyek ára idoszaktól függetlenül 84-90 ezer forint között váltakozik, függetlenül attól, hogy beleesik-e egy hétvége, vagy sem. A légitársaságtól megtudtuk: a napi öt müncheni járat magas kihasználtsággal közlekedik, mivel foleg vállalati dolgozók repülnek velük. Nekik pedig – mint azt fentebb Molnár Judit megjegyzi – utazniuk kell. Természetesen az A320-asok fedélzetén nem csupán point-to-point repülnek; a Franz Josef Strauss-repülotér egyre jobban igyekszik magának Közép-Európából piacot nyerni, mint átszálló repülotér. Adott esetben egy több ezer kilométert repülo interkontinentális járatra szóló jegy kétszer kerül többe, mint egy müncheni retúr.
Frankfurtba még hétköznap, például május 28–29- én is elmehetünk 64 500-ért, 28–30 között 80 900-ért, hétvégével együtt 64 500 a végösszeg. A TAROM immár napi 3 járatot üzemeltet a bukaresti Henri Coanda és a Liszt Ferenc-repülotér között. Legalacsonyabb áruk május 28–30. között 79 820 forint euróból átszámolva, míg a hétvégés idopontra 51 267 forint is lehet ugyanez.
Athénba nemrég indult az Aegean járata. 126 és 139 euró közötti árakat kapunk a retúrra legalacsonyabb árként.
A Budapest–Zürich viszonylaton is zsebbe kell nyúlni hétköznap, hogy kikotorjuk a legalacsonyabb 97 900 forintot a repjegyre. Május 31.–június 3. között azonban elég 63 400 forint is.
A Finnair meglehetosen egységes képet mutat; hétköznap 84 100, hétvégével 77 300 a viteldíj. A kapacitást bovíto cseh CSA hétköznap 98 ezerért reptet, hétvégén, ha nem válogatunk az indulás és érkezés idopontjában, akkor 56 200 forintbol is megússzuk.
A szintén kapacitását bovíto lengyel LOT-nál ugyanez a történet 100 100, illetve 49 600 forintos bontásban szerepel.
Nagyvonalúnak tunik az ír Aer Lingus. Az útvonalon a Ryanairrel konkuráló cég foglalási oldala 44 309 forintért dobta a május 28–30-at és 46 109-ért a május 31.– június 3.-át.
Lisszabonba eddig is a TAP repült közvetlenben. A hétközbeni 68 200, a hétvégét is magában foglaló jegy 63 450 forintért kerül az utashoz.
Szabadpiaci verseny van, a piac, illetve a rendelkezésre álló kapacitások majd eldöntik az árakat – mondta el egy ágazati szakérto a Turizmus Onlinenak. Hozzátette: jelenleg több útvonalon, ahol a Malév korábbi vetélytársai monopolhelyzetbe kerültek, kapacitáshiány állt elo, az árakat ehhez szabják, a határ pedig, amit az útvonal közönsége még elbír anélkül, hogy a járat kihasználtsága drasztikusan csökkenne. Ezeken az útvonalakon felfüggesztésre kerültek az alacsony, promóciós árak.
Befelé még drágább?
Beutazóturizmusunknak nem tesz jót, hogy számos légitársaság esetében a Budapestre irányuló jegyárak az ellenkezo irányúakat akár 20-30%-kal is meghaladják. Ez igaz lehet például a LOT, a CSA, az Aeroflot, vagy az Aerosvit esetében. De kirívó a Finnair esete, amely a kérdéses hétköznapi idopontra a Helsinki–Budapest–Helsinki útra 165 ezerért kínálja jegyét.
Budapest Airport: bezár az egyes terminál!
|