– A nagyáruházak polcain a magyarázat arra, hogy miért csökkent a BB forgalma – véli Happ István, a Balatonboglári Borgazdaság vezérigazgatója. – A szupermarketek „akciós” termékeivel nem lehet versenyezni, mert bruttó 250 forintért nemhogy bort nem lehet előállítani, hanem szinte még a címkét, a dugót meg a palackot sem. Új időszámítás kezdődik a termesztési körülményeket tekintve a Balatonboglári borvidéken is. A terület felének termését felvásárló Balatonboglári Borgazdaság (BB), a tulajdonos Törley és az integrátor levelét a napokban kapja kézhez az ezernél több gazda, akiktől szőlőt vesz a cég. A változásokra az új jogszabályok miatt van szükség, melyek az EU-s gyakorlattal összhangban az eredetvédelem rendszerét határozzák meg, s az egyes kategóriákhoz kapcsolódóan a termeszthető mennyiséget, minőséget is előírják.
A BB-termékeknek csak akkor van esélyük a piacon, ha a két legmagasabb, azaz az egykori minőségi elnevezésnek megfelelő oltalom alatt álló eredetmegjelöléses (OEM), illetve a korábbi tájborokat jelentő oltalom alatt álló földrajzi jelzéses (OFJ) kategóriába kerülnek. Ezeknek az alapanyaga olyan ültetvényekről származhat csak, melyeknek termése nem lépi át a maximálisan engedélyezett mennyiséget hektáronként. Az eddiginél szigorúbb előírások teljesülését a felvásárlási jegyen ellenőrzik, s a hegybírók is ez alapján adják ki a származási bizonyítványt.
Happ István, a BB vezérigazgatója azt mondta: az új szabályozás rontja a cég piaci pozícióit, annak ellenére, hogy alapjaiban érthető a tradíciókra épülő uniós bortörvény, s az európai uniós egységesítési szándékot sem lehet megkérdőjelezni. A szabályozás mégis rontja a jóval liberálisabb elvek szerint készülő újvilági borokkal szembeni piaci pozíciót.
– Ezekben az országokban nincs mennyiségi korlátozás. Egy szélsőséges példa, hogy Kaliforniában 15 százaléknyi víz hozzáadását is engedélyezik – hívta fel a figyelmet Happ István, aki arra is kitért: a nálunk most számszerűen korlátozott termésmennyiségi adatokat még az ugyancsak uniós Észak-Olaszországban sem alkalmazzák. – Nem feltétlenül kellett volna ezeket az adatokat egységesíteni – vélekedett a Balatonboglári Borgazdaság vezérigazgatója, aki szerint az uniós szabályozáshoz képest Magyarország sok mindent túlbonyolított, s a minisztérium végrehajtási utasítása túlbürokratizált rendszert eredményezett.
Happ István szerint ugyanakkor a külföldön elsősorban Svédországba, Angliába és a balti államokba értékesítő BB exportpozíciói még mindig jobbak, mint a belföldi helyzete.
OEM-borok esetében a törvény 100 hektoliter hektáronkénti seprős újbormennyiséget határoz meg maximumként. Ez átszámítva azt jelenti: a kategóriába csak olyan bor kerülhet, mely hektáronként legfeljebb 133 mázsa szőlőt termő ültetvényről származik.
Happ István elmondta: a BB OEM-kategóriában forgalmazott termékeinek alapfajtái a tramini, a merlot, a cabernet sauvignon és a cabernet franc, ezeken az ültetvényeken kell tehát a legfeljebb 133 mázsát betartani. Jóval több, összesen tizenhárom fajtát érint BB-felvásárlás esetén az OFJ-kategóriában előírt 120 hektoliter hektáronként, mely átszámítva legfeljebb 160 mázsa hektáronkénti terméssel egyenlő. (sonline.hu, atv.hu)
Magyarnak álcáznak 700 ezer hektoliter olasz bort?
Nem is terem annyi szőlő hazánkban, mint amennyi bort forgalmaznak. A szóbeszéd szerint 700 ezer hektoliter olyan olasz bor kerül be a hazai piacra, amelyet később magyarként értékesítenek - írja a sonline.hu nyomán az atv.hu.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata
A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat
A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.
Interjú
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket
Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.