A rendezvénysorozat már az első állomáson, november 26-án Dohában kiemelkedő sikereket hozott. A Katar fővárosában megrendezett eseményen – melyre a „teltházas táblát” is ki lehetett volna tenni – a vártnál kétszer több, összesen 100 touroperátor – köztük a 10 legnagyobb dohai iroda képviselője – előtt mutatkozott be Magyarország turisztikai kínálata. A szakmai közönséget Szabó László, hazánk dohai nagykövete és Fariz Nayan, a Qatar Holidays egyik vezetője köszöntötte. Ezt követően, speciálisan az arab utazók igényeit szem előtt tartó előadásból ismerhették meg a rendezvényen részt vevő szakemberek hazánk turisztikai lehetőségeit, Palkó Lajos, az MT Zrt. légi közlekedési stratégiai tanácsadójának tolmácsolásában. A rendezvényt követő workshop-on igen nagy érdeklődés mutatkozott a konkrét csomagajánlatok iránt.
A roadshow második állomása november 28-án, Kuvait volt. Kuvaitban az utazásoknak „igazi kultúrája van”: egy átlag kuvaiti állampolgár évente négyszer-ötször is utazik, és előszeretettel látogatják az európai desztinációkat. Számos kuvaitinak van nosztalgikus emléke Magyarországgal kapcsolatban a korábbi közvetlen légi összeköttetésnek köszönhetően.
A következő nap már Dubai volt a rendezvénysorozat helyszíne, ahol Velez Béla az Egyesült Arab Emírségek kulturális attache-jának felvezetője után Palkó Lajos, a résztvevő magyar partnerekkel közösen tárta a szakmai közönség elé a magyarországi turisztikai kínálatot. A roadshow utolsó állomása Abu Dhabi volt november 30-án, ahol Gyuris János nagykövet köszöntője után ismét Magyarország turisztikai kínálata került a figyelem középpontjába prezentáció és workshop keretében. Az eseményen 65 utazási iroda vezetői és tulajdonosai is képviseltették magukat.
Mit írt az újság?
Magyarország turisztikai kínálatának megismerésére – közvetlenül a roadshow-t megelőzően – az Arab-öböl országainak turisztikai lapja, a Travel Trendz novemberi száma is csábította a szakembereket. A Magyar Turizmus Zrt. arab piacon folytatott aktív turisztikai marketingtevékenységének és szakmai kapcsolatainak köszönhető ingyenes megjelenési lehetőség keretében a Travel Trendz kétoldalas, színes összeállításban mutatta be Magyarországot mint a „kultúra és a pihenés földjét”, sőt a cikkre már a címlapon is felhívták a figyelmet.
A Magyar Turizmus Zrt. 2012. évi marketingtevékenysége során a kutatások és trendelemzések alapján az új piacok közül – India, Ausztrália és Dél-Amerika mellett – az Arab-öböl menti országokat állítja fókuszba. Magyarország az arab utazók számára még felfedezni váró terület, éppen ebben rejlik az óriási és ez idáig kiaknázatlan potenciál hazánk számára. Magyarország pozicionálását ezen a piacon három fő stratégiai irány – egészségturizmus, Budapest mint „city break” desztináció és Magyarország MICE- és sportturizmus-lehetőségeinek a megismertetése – mentén alakította ki az MT Zrt.
A tevékenység lényege
Az Arab-öböl menti országokban folytatott szakmai tevékenységek eszközei 2012-ben, az ATM dubai vásáron – amely a régió legnagyobb szakmai utazási kiállítása – való megjelenés épített standdal, és mobil vásárokon való részvétel a hazai szakmai partnerek bevonásával, továbbá szakmai tanulmányutak szervezése lesznek. Ezenkívül a társaság folyamatosan ellátja információval a helyi szakmai partnereket hírlevél vagy online, piacspecifikus kézikönyv segítségével. Önálló turisztikai képviselet hiányában az új piacokon – köztük az Arab-öböl menti országokban – kiemelten fontos szerep jut a külképviseleti hálózattal rendelkező társintézmények, mint például a HITA és a Balassi Intézet képviselőivel történő szoros együttműködésnek.
A költők padján
Általánosságban elmondható, hogy az Arab-öböl térségéből Európába utazókat magas költési hajlandóság jellemzi. Az egyszeri hosszú családi nyaralás mellett, többször tesznek üzleti vagy magáncélú rövidebb utazásokat egy adott éven belül. A hosszabb, nyári hónapokra eső üdülés esetén az egész család (akár 8-10 fő) együtt utazik, így fontos, hogy a gyermekek számára is elegendő kikapcsolódási és szórakozási, valamint a család hölgytagjai számára elegendő vásárlási lehetőséget kínáljon a meglátogatott desztináció. A főutazások tekintetében sokszor spontánul, rövid idő alatt döntenek, számít a barátok, ismerősök véleménye és tapasztalata, és nagyon fontos, hogy a családi nyaralás helyszínének a kiválasztásánál többnyire a nők döntenek. A többszöri rövidebb, általában üzleti jellegű utazások alkalmával azonban a férfiak egyedül, illetve baráti társasággal utaznak.
Az átlagos költés tekintetében – az ETC kutatásaira alapozva – elmondható, hogy fejenként körülbelül ötször annyit költenek utazásaik alkalmával, mint egy átlagos európai turista.
Hivatalos statisztikai adatok erről a küldőpiacról még nem állnak rendelkezésre, azonban az előzetes kutatások és a nemzetközi tendenciákat is figyelembe vevő elemzések alapján számottevő vendégérkezés és kiemelkedően magas vendégéjszaka-szám elérése prognosztizálható az elkövetkezendő években az arab térségből.