A Marriott a közelmúltban újrapozicionálta legnagyobb márkáját, a világszerte 800 házat tömörítő Courtyardot, amelyet a jövőben Európában elsősorban az üzleti utazóknak ajánlanak. Ezt a márkát fejlesztik a legdinamikusabban az öreg kontinensen. A Courtyardok mérsékelt árakon elérhetők, a házak innovatív, stílusos és ergonomikus berendezésükkel és felszereltségükkel az üzletemberek és a célirányosan utazó szabadidős vendégek igényeinek kielégítésére törekszenek, és olyan különleges szolgáltatásokat is kialakítottak a célközönség számára, mint a snackeket és italokat áruló minimarket. A Marriott Hotels and Resorts és a hosszú tartózkodásra tervezett Marriott Executive Apartments után a jövő évtől már a Courtyard márka is képviselteti magát hazánkban. A hotellánc az Ablon Csoport leányvállalatával, a Duna Office Center Kft.-vel kötött szerződést egy, a Blaha Lujza téren épülő szálloda üzemeltetéséről. A 235 szobás házhoz egy 5500 négyzetméteres kereskedelmi és irodaközpont is tartozik majd, a Blaha Center. A budapesti házat a Courtyard-sztenderdeknek megfelelően alakítják ki, a konferenciavendégek számára egy 3800 négyzetméteres, öt kisebb teremre osztható konferenciaterem is épül. Év végére Szentpéterváron, jövőre pedig az isztambuli repülőtér mellett is nyílik egy-egy Courtyard. A 162 szobás római Hotel Central Park Rome-ot 2009 tavaszára Courtyard szállodává alakítják át, amelynek üzemeltetésére, akárcsak a 2010- ben Brémában nyíló házéra franchise szerződést kötöttek. Európában a 40 Marriott szállodának mindössze az ötöde működik franchise rendszerben, a Courtyard márkára azonban jellemző a franchise gyakorlat. 2009-ben további Courtyardok nyílnak: Franciaországban a toulouse-i reptéren, Párizs külvárosában, Stockholmban, Frankfurtban, Brémában, Bázelben és a norvég Kristiansundban. 2010- ben Párizs külvárosában, 2011-ben pedig Marseille-ben is nyílik még egy Courtyard.
A Renaissance reneszánsza
A Marriott kényelmi szolgáltatásokban bővelkedő, a helyi jellegzetességekből is ízelítőt adó, kifinomult és stílusos 4–5 csillagos dizájnhoteleket tömörítő Renaissance márkája nyáron új taggal bővült a portugáliai Algarve-ban. A vilamourai kikötő közelében fekvő ötcsillagos Vila Sol Algarve 275 szobával rendelkezik, 27 lyukú golfpálya, teniszpályák és kölyökklub tartozik hozzá, 15 ezer négyzetméteres a spa- és wellnessrészlege. A házban egy 16 000 négyzetméteres konferenciaközpont is helyet kapott. Egy meglévő szálloda átalakításával nyílt meg augusztusban Párizs harmadik Renaissance szállodája, a 116 szobás Renaissance Paris Hotel Le Parc Trocadero. A műemlék jellegű épületegyüttesben januártól augusztusig felújították, újrabútorozták és korszerű technikai berendezésekkel látták el a vendégszobákat, valamint megszépítették a lobbit. Jövőre nyílik a Marriott kilencedik szállodája Párizsban, amely szintén a Renaissance brandbe tartozik majd. A 118 szobás Renaissance Paris Arc de Triomphe 300 méterre helyezkedik el a diadalívtől. 2009-ben a Marriott a hatodik házát nyitja Moszkvában, a 351 szobás Renaissance Moscow Hotel Leningradskaya Prospect néven. Malmőben jövőre nyílik egy újabb Renaissance ház, 2010-ben az amszterdami repülőtéren, 2011- ben pedig Zürichben bővül új taggal a portfólió.
A kazahsztáni Atyrauban áprilisban nyílt egy 143 lakóegységből álló Marriott Executive Apartments, és még ebben az évben megnyitja kapuit egy 215 szobás luxuskategóriájú JW Marriott Hotel a kazah fővárosban, Almatyban. London történelmi múltú épülete és egyben ikonikus szállodája, a Grosvenor House négyéves renoválás után és több millió fontos ráfordítással ősszel a Marriott egyik csúcskategóriájú brandjébe tartozó házként, JW Marriott Hotelként nyitott meg újra. 2010-re fényűző spával bővül a hotel kínálata. Európában a londoni a második a JW márkában.
Védik az őserdőket és a műemlékeket
A Marriott szállodalánc törekszik a szociális szerepvállalásra. A zürichi szállodájának felújításakor feleslegessé vált bútorzatot nem értékesítette, hanem egy romániai árvaháznak adományozta. Egyre több környezetkímélő, illetve energiatakarékos megoldást is alkalmaznak a házak kialakításakor és üzemeltetésében, és idén létrehoztak egy kétmillió dolláros alapot az esőerdők megmentését szolgáló, húszéves távlatú stratégia kidolgozására. Tavaly nyitott a Marriott egy új házat a belgiumi Gentben. Amikor három éve meghallottam, hogy a középkori városmag legféltettebb látképét nyújtó csatornaparton épül meg a hotel, kissé szkeptikus voltam. Szerencsére a középkori házikóról mindössze a parányi Marriott-logónak köszönhetően lehet sejteni, hogy szálloda működik benne, kívülről makulátlan műemléknek látszik. A történelmi falak mögött azonban hatalmas, körfolyosós, üvegátriumos szálloda tárja fel magát, amelynek modernebb, túlsó oldala sem zavarja a hátsó utca összképét. A ház értékesítési és marketingigazgatója, Karen Verbiest lapunknak elmondta, hogy a hotel a nyitás évében dupla akkora foglaltságot könyvelt el, mint általában a lánc friss házai. Ez részben annak is köszönhető, hogy a középkori épületekben, látnivalókban és fesztiválokban bővelkedő, pezsgő hangulatú egyetemváros egyre népszerűbb úti cél az európai városlátogató turisták körében. A Marriott arra törekszik, hogy ne csak szállodáit, hanem az azoknak otthont adó úti célokat is népszerűsítse, és élvezetessé tegye vendégei számára az ott-tartózkodást. A belga fővárosban például egy modern felfogású, de a hagyományos eljárásokat alkalmazó csokoládémanufaktúrába szerveznek programot vendégeiknek, ahol a hallgatóság szórakoztató, humoros előadás keretei között nyerhet betekintést a csokoládékészítés rejtelmeibe, sőt maga is részt vehet a belga pralinék megalkotásában. Brüsszelben a Planete Chocolat eddig az első és egyetlen hely, ahol a turista nemcsak kóstolhat, hanem aktív közreműködővé válhat.
Múzeum Magritte-nak
2009 a Képregény Éve lesz az európai képregény bölcsőjeként számon tartott belga fővárosban. Brüsszel jövőre egyéb vonzerővel is gyarapszik. A Palais des Congres korszerűsítésével létrejön egy egységes múzeumnegyed, a Square, ahol helyet kap a vadonatúj Magritte múzeum. Itt a világhírű szürrealista belga festő legkiválóbb munkáiból rendeznek be állandó kiállítást. Európa fővárosának légi megközelíthetősége is javul majd a jövőben, legalábbis ebben bízik a brüsszeli székhelyű Brussels Airlines légitársaság, amelyben szeptemberben 45 százalékos tulajdonrészt vásárolt a Lufthansa. A légitársaság kommunikációs igazgatója, Thierry van Eyll lapunknak elmondta, a jelenlegi tervek szerint az SN a jövőben is megtartja identitását, logóját, útvonalhálózatát, de él majd mindazokkal az előnyökkel, amelyet a Lufthansa Csoporthoz való tartozás kínálhat számára.