Az előadók mindegyike, így a Fejér Megyei Közgyűlés elnöke, Gombaszöginé Dr. Balogh Ibolya is kiemelte annak fontosságát, hogy hosszú évek után tanácskozás létrejött. A Velencei- tó egykori népszerűségéhez képest Hamupipőke státuszba került, az összefogás hiányában komoly pályázatokon nem nyertek támogatást, hiányzik vagy nem elégé látványos a tó marketingje sem.
Jó kezdeményezések
2006-ban 15 helyi vállalkozás és magánszemély úgy érezte, nem nézheti tovább tétlenül, hogy a tó – az egykor nagy forgalmú üdülőhely – turizmusa visszaesik. Bálint György, a VEKI elnöke romló statisztikai adatokkal szolgált. Mind a kereslet, mind a kínálat rohamosan csökken, a foglaltsági ráta alacsony, sok szolgáltatás elavult, a mai igényeket nem elégíti ki. A VEKI megtette az első lépéseket afelé, hogy kilendítse tetszhalott helyzetéből a kistérséget. Létrehozta a www.velencei-to.info.hu honlapot, kiadványt jelentetett meg, 2007-ben látványos, külön standdal jelenik meg az Utazás kiállításon, adatbázis felépítésén és közös koncepció kialakításán fáradozik. Egyelőre biztos, de nem intézményes partnere csak a Közép-Dunántúli RMI. Törzsök Erzsébet, az RMI menedzsere bemutatta a Velencei-tóról készített reklámspotot, amelyből hétperces reklámfilmváltozat is van. Jelezte, hogy támogatják a Velencei-tavi nyári játékokat is. Új kiadványukban a régió arculatának egyik hangsúlyos eleme a Velencei-tó. Készül a régió „Best of” kínálati, valamint szállásés gasztronómiai katalógusa is. Várják a környékbeli vállalkozások 3-4 napos komplett ajánlatcsomagjait, például panoráma-lovastúrák, wellness, természetjárás, kastélyturizmus témakörben.
Biztatás fentről
Mányai Roland, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium turisztikaifőosztályvezető- helyettese a pályázati lehetőségről adott általános tájékoztatást. A régió a következő hét év alatt 32 milliárd forintot fordíthat fejlesztésekre, de egyéb operatív programok és a vidékfejlesztés forrásaiból további pályázatok elnyerésére van lehetőség. A régiók stratégiájában egyedül itt szerepel külön az innovatív kísérleti projektek támogatása is, egyébként a kistérség a régió négy kiemelt területe (Balaton-part, Velencei-tó, Vértes hegység, Duna-mente) között szerepel. Mivel az akciótervek még most készülnek, a Regionális Fejlesztési Ügynökség befogad új koncepciókat. Az Országgyűlés Sport és Turisztikai Bizottsága részéről Balázs Erika külföldi példákkal buzdította a gondba merült helyieket. Mindenesetre a VEKI lobbizni már tud, ha a turizmuspolitika legfelsőbb szintjét sikerült megszólítania. Megnyerte Ecsődi László képviselőt is, aki szintén az összefogás fontosságát emelte ki. A Velencei- tó számíthat a közlekedési helyzet javulására (a 8-as főút fejlesztése, a vasúti közlekedés javítása). A tó körüli sétautak, fürdők, múzeumok, turisztikai intézmények jó eséllyel pályázhatnak támogatásra. A Velencei-tó turisztikai kártya nincs még forgalomban.
Szabó Gábor, a Velencei-tó – Vértes Térségi Fejlesztési Tanács elnöke az év őszén megnyíló négycsillagos Velence Termálpart szállodáról számolt be. Ez lesz a tó második négycsillagosa, s ezzel újabb lépést tett a térség a minőségi fejlődés irányába. Sok koncepció után immár tettekre van szükség, hiszen a Velencei-tó adottságai a rekreációs üdülésre alkalmasak – fejtette ki.
Elegendő-e a jó szándék?A Velencei-tó története példaszerűen mutatja, hova jut egy üdülőrégió kistérségi turisztikai marketingszervezet nélkül. A hozzászólásokból kiderült, hogy a tó körüli vállalkozások egymás termékeit sem ismerik. A vendégek megfogásáról, mozgatásáról, vagyis arról, hogy a turistát a tó minden pontján, a többi településen elérhető rendezvényről, programajánlatokról is tájékoztassák, szó sincs. Az önkormányzatok forráshiányosak, de igazából hiányoznak a konkrét projektek is, amellyel indulhatnának a pályázatokon. A professzionális, a koncepciókat termékké alakító, a közérdekű turisztikai pályázatot megfogalmazni képes szervezet hiányzik, ezért nincsenek konkrétumok. Ez a feladat nem testálható sem az információs irodákra, sem az RMI-re, sem a turizmusmarketingben járatlan kistérségi fejlesztési tanácsokra, mert más a profiljuk. Kérdés, van-e tisztán civilekből alakult egyesületnek, a VEKI-nek a jó szándékon és akaráson túl elég anyagi ereje ahhoz, hogy betöltse ezt az űrt. A jelenlévők közül sokan jelezték társulási készségüket a VEKI-hez. Azonban egy ilyen szervezet professzionális működéséhez valamennyi tó körüli önkormányzat és a turizmusban érintett valamennyi vállalkozó törvényben rögzített, hosszú távú anyagi összefogása szükségeltetik. A konferencián az érintettek nem tettek fel kérdést az NFŰ-ben meghirdetett „desztinációsmenedzsment- hálózattal” kapcsolatban. Lapunk érdeklődött, hogy ez a támogatott rendszer mennyiben és hogyan fogja integrálni az eddig létrejött, alulról építkező, szétszórt és kialakulatlan turisztikai marketinghálózatot. Mányai Roland ígéretet tett lapunknak az új elképzelés részletes ismertetésére. |