Az A38 hajón csütörtökön megrendezett sajtótájékoztatón a sajtó nagy érdeklődése mellett részt vettek a Sziget Kht. munkatársai, valamint, képviselve a hazai idegenforgalom vezetését, Kovács Miklós szakállamtitkár és Szűcs Balázs a Magyar Turizmus Zrt. marketing igazgatója, az érintett települések - Zamárdi, Sopron - polgármesterei és a KPMG Ingatlan-, szabadidős és turizmusfejlesztési csoportjának munkatársai. Utóbbiak ismertették a Sziget Kultutális Menedzser Iroda Kft. által megrendelt, a VOLT illetve a Balaton Sound gazdasági hatásait a 2008-as adatok alapján vizsgáló tanulmány eredményeit.
A 17 éves, tavaly 77 000 látogatót vonzó VOLT Sopron térségében 25 000 vendégéjszakát generált, az átlagos költés a négy nap során belépővel együtt 38 000 forintot tett ki, amelynek 2/3 része a fesztivál területén elköltött összeg. A közel 1,28 milliárdos összköltés 670 millió forinttal járult hozzá a GDP-hez, és 277 millió forint teljes adóbevételt eredményezett.
A Balaton Sound csupán hároméves, de már most felülmúlja a VOLT fesztivál gazdasági sikereit. A tavalyi négy nap alatt 88 000 látogató fordult meg az eseménynek helyet adó Zamárdi szabadstrandján. A 30 000 vendégéjszakát generáló 88 000 fő átlagosan 41 000 forintot költött a fesztivál ideje alatt, ez 816 millió forint hozzájárulást jelent bruttó nemzeti össztermékhez, illetve 340 millió forint teljes adóbevételt.
A meggyőző számokon túl rendkívüli jelentőséggel bír a két esemény idegenforgalmi marketinghez, illetve a helyi idegenforgalomhoz történő hozzájárulása. Mint azt Csákovics Gyula, Zamárdi polgármestere kifejtette a Balaton Sound révén sokan, főleg fiatalok újból felfedezték a „magyar tengert”, a déli part turizmusa kezd újraéledni, ezért az eseményt a továbbiakban is támogatják, a szervezőkkel közösek az önkormányzat elképzelései. Persze, árulta el Csákovics, egy-két elégedetlenkedő nyaralótulajdonos idén is akad.
Hasonlóan pozitívan vélekedett Fodor Tamás, Sopron polgármestere is. Gerendai Károly, a Sziget Kht. ügyvezetője elmondta, hogy egy fesztivál helyszínének kiválasztása során lényeges, hogy az adott település mit tud nyújtani. Kovács Miklós arra hívta fel a figyelmet, hogy egy fesztivál akkor bír jelentős hatással az idegenforgalomra, ezáltal a gazdaságra, ha ismétlődik, mert így lehet vele tervezni, kiépülhet egy stabil vendégkör. Fontosnak tartotta az államtitkár azt is, hogy a két eseményt - meglehet, mindkettő jelentős számú külföldit is vonz - igen nagy százelékban belföldiek látogatják, amely az idei válságos évben, amikor a belföldi turizmus kiemelt szerepet játszik, különleges jelentőséggel bír. Szűcs Balázs szerint a VOLT-hoz és a Balaton Soundhoz hasonló fesztiválok önmagukban is vonzerőt jelentenek, ugyanakkor remek kiegészítései a hagyományos Magyarország-képnek.
A VOLT idei különlegességei a vasfüggyöny lebontásának, illetve a Páneurópai piknik 20. évfordulója alkalmából a fesztivál ideje alatt zajló kerekasztalbeszélgetések és szabadegyetemek, valamint a 20 évvel ezelőtti eseményeket feldolgozó fotókiállítás.
A BalatonSound - figyelembe véve a helyszín ökológiai terhelhetőségét - harmadjára is megtartja exkluzív, vízparti party jellegét; a szállást is biztosító bérleteket már mind értékesítették, lehetőség már csak napijegyek vételére nyílik. A válság ellenére a szervezők úgy látják, hogy a két esemény idén is kiemelkedően sikeres lesz.