Mennyit is ér a kuponos vásárló - a szállodáknak?

Az elmúlt közel két évben igen látványos fejlődésen ment keresztül itthon a közösségi vásárlás. A kuponos oldalak második, sőt, már harmadik hulláma után jelenleg számtalan ilyen felület kínálja a legkülönfélébb termékeket, szolgáltatásokat, amelyek között igen előkelő helyet foglalnak el a szállásajánlatok. A hotelüzemeltetők többsége sokáig szinte „megváltóként” tekintett egy-egy ilyen akcióra, hiszen amíg a szállodák száma a korábbi időszakban nőtt, a vendégkör nem igazán bővült. A kuponos vásárlás azonban igen sajátos marketing- és értékesítési eszköz, amelynek nem csak előnyökkel, de hátrányokkal is járhat - állítja Kerek Péter, az Accent Hotel Management Kft. marketing igazgatója.

Fontos, hogy kuponos és kuponos oldal között is van különbség, hiszen számos modell létezik. Van, ahol csak egy bizonyos számú vásárlószám elérése esetén él a kedvezmény, néhol csak egy rövid időintervallumban foglalható a kedvezményes kupon, de olyan is létezik, ahol kvázi feltétel nélkül letölthető a kupon, de az nem vásárlási kedvezményre jogosít fel, hanem extra szolgáltatás igénybevételére, például szálloda esetében VIP bekészítésre a szobában. Sőt, a megcélzott potenciális vásárlói körben, abban, hogy a közösség zárt (előzetes regisztrációshoz kötött már az ajánlat megismerése is) vagy nyílt, illetve az elvárt kedvezménymértékekben is vannak komoly különbségek. Az elmúlt időszakban itthon főleg a nyílt közösségű, rövid intervallumhoz kötött, legalább 40 százalékos, de inkább magasabb elvárt kedvezményt kínáló, nyílt felhasználású oldalak terjedtek el.

De miért is jó mindez a szállodáknak?

A piaci bevezetéshez, az ismertség növeléséhez megfelelő eszköz lehet azoknál a szállodáknál, ahol egy szélesebb réteg a célcsoport. Elsősorban a három- és négycsillagos hotelek esetében érdemes alkalmazni a vendégtoborzásra, adatbázis építésre, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a nemzetközi felmérések szerint ezeket a vásárlókat elsősorban a kedvezmény motiválja, maga a termék sok esetben csak másodlagos. Emiatt nem szabad gyakran élni ezzel az eszközzel.

És miért nem feltétlenül jó?

A közösségi vásárlást kínáló oldalak üzemeltetői sok esetben azzal érvelnek, hogy egy amúgy is gyenge időszakban miért ne töltené meg a szálloda kuponos vendégekkel olcsóbban a szobáit, mintsem, hogy üresen hagyja őket. Igaz, egy üres szobának valóban vannak fix költségei, amiket már a legkisebb bevétel is tud kompenzálni, de a vendégfogadással jelentkeznek a variábilis költségek is, és van az az árszint, ahol hiába generál bevételt a kuponos kampány, a variábilis és fix költségek összegét mindez nem kompenzálja – állítja Kerek Péter. Sőt, arról sem szabad megfeledkezni, hogy az alacsony ár presztízsvesztést is okozhat, így a híguló vendégkör miatt néhány törzsvendég esetleges elfordulását és a hagyományos módszerrel értékesítő partnerek várható "szankcióit". Ez utóbbiakra már mind láttunk példát a hazai szállodaiparban, így ezek valós problémák lehetnek.

A szakember semmiképp sem tartja érdemesnek az ilyen akciókban magasabb besorolású szállodák részvételét. Azok a szállodák, akik az árképzésüket és árpozícionálásukat piaci üzenetnek is tekintik, nem mehetnek bele egy kuponos akcióba: ha a valós piaci áraikból adnak 50 százalékos kedvezményt, akkor az komoly presztízsveszteség a szállodának; ha pedig közel duplájára emelt, kuponos akcióhoz dedikált csomagból adnak kedvezményt, akkor azt vagy a kuponos partner nem fogadja el, vagy a kuponozók találják felháborítónak és ez utóbbi az interneten hamar visszaüt. Senki sem szeretné, ha a Facebook oldalakon vagy blog bejegyzésekben a saját szállodájáról kevésbé pozitív értékeléseket olvasni.

Komfort és konfront

Az persze igaz, hogy azok a szállodák, melyek folyamatosan kuponoznak, több egymást követő kampányt indítanak különböző bónuszoldalakon, rövidtávon magas cash flow-t tudnak produkálni, de középtávon komoly problémákkal szembesülhetnek – emeli ki Kerek Péter. A vendégek könnyen beskatulyázhatja őket "kuponos szállodának", várni fogják a kuponos akciókat, és csupán akkor akarnak majd vásárolni, ha számukra kedvező ajánlattal találkoznak. Fontos az is, hogy az értékesítési hálózat egyéb szereplői, akik nem kapják meg a saját platformjukon ezt az árat, azok elpártolhatnak a szállodáktól. A különösen kedvező ár ráadásul olyan vendégkört is bevonzhat,mely a szálloda szolgáltatási kategóriájában nem mozog komfortosan, vagy akinek a szálloda által biztosítani kívánt szolgáltatási szint nem megszokott, és ezek a vendégek konfrontálódhatnak a teljes árat kifizető, tehetősebb, magas színvonalat elváró vendégekkel.

Akkor mégis hogyan és mikor érdemes használni? 

A kuponos vendégek közül a nagy számok törvénye alapján természetesen lehet olyan, aki visszatérő vendéggé válhat a szállodában. Ezeknek a vendégeknek a kiszűrésére és megtartására mindenképp ajánlott ilyen esetben egy POS marketing (eladáshelyi reklám) aktivitást kitalálni, ahol a vendéggel történő kommunikáció első lépéseit, főbb csatornáit ki lehet alakítani. Az elsődleges cél, hogy a visszatérő vendégeket a szálloda közvetlen értékesítési csatornákra terelje, mint például a saját weboldal, a közvetlen email vagy a közvetlen telefonos foglalás. Természetesen itt is lehet kedvezményeket adni, de ezek jóval kisebb mértékűek, ráadásul jutalék sem terheli, miközben ha sikerül megtartani egy kuponos vásárlót és normál árakon is visszatérő vendéget generálni belőle, akkor az jóval többet ér, mint az egyszeri cash flow többlet.

Az ilyen akciókat használhatjuk akár továbbajánlásra buzdító kampány kiépítésére is, ezt szintén POS eszközökkel, házon belüli kommunikációval, majd az elutazást követően további után követéssel lehet legjobban és legköltséghatékonyabban elérni. Itt az is cél lehet, ha a vendégeket ösztönözzük, hogy az ismertebb szállodaértékelő oldalakon pozitív kommenteket írjanak - ez természetesen csak akkor lehetséges, ha pozitív élményekkel távoztak. Ez utóbbiakkal maximalizálható egy kuponos kampány értéke - hangsúlyozza Kerek Péter.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.