A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztálya megkeresésünkre elmondta, hogy a tulajdonszerzés a 2010-ben megkezdődött vagyonpolitikai fordulatba illeszkedő lépés része, amely szerint a kormány szakított a korábbi időszak tömeges privatizációs gyakorlatával. Az állam a stratégiai je- lentőségű cégek pillanatnyi költségvetési szempontok által motivált eladása helyett újra pozíciót szerez több területen is – úgy, mint az energetika (Mol) vagy a járműipar (Rába) területén. A 110 éves múltra visszatekintő Mahart PassNave meghatározó szerepet tölt be a dunai személyhajózásban és nyereségesen működik, a vételár a várható osztalékokból négy év alatt visszafizethető, a lépés nem terheli tehát a költségvetést. Az állami tulajdon garantálja a cég hosszú távú fennmaradását, és lehetővé teszi a szükséges kikötő- és flottafejlesztések megvalósítását.
ÁTHIDALT PROBLÉMÁK
A Mahart PassNave Kft. többségi tulajdonát 2013. októberéig a szállítmányozással és logisztikával foglalkozó Masped Zrt. birtokolta. Kautz István, a Masped Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy üzletpolitikailag azért látták jónak ezt a lépést, mert így olyan nehézségeket hidalhatnak át vele, mint a parthasználati vagy a vízjogi engedély megszerzése, nem beszélve arról, hogy egy esetleges konkurencia megjelenése tönkreteheti az árakat. A vezérigazgató hozzátette, hogy a személyhajózással foglalkozó cégeknek Európa-szerte az állam vagy az önkormányzat a többségi tulajdonosuk, és megerősítette, hogy a Mahart PassNave esetében is ez fogja biztosítani a hosszú távú működést.
IDÉN INDULNAK A FEJLESZTÉSEK
Az NFM tájékoztatása szerint az állami tulajdonos a kikötők és szolgáltatások fejlesztésére kiemelt figyelmet kíván fordítani, így a Budapesti Nemzetközi Hajóállomás és a vidéki hajóállomások piaci igényekhez igazodó korszerűsítése várható. Az infrastruktúra fejlesztése során a társadalmi és környezetvédelmi elvárá- soknak megfelelően alakítják át a hajók energiaellátását és a hulladékkezelést is. Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy idén százmillió forintos nagyságrendű beruházásokat terveznek. 2014 tavaszán például a Dömösi Hajóállomást újítják fel és helyezik üzembe, a Dunakanyarba közlekedő járatok itt is ki fognak kötni. A hajózási társaság a Dunán Komáromtól Mohácsig üzemeltet kikötőket a főbb nagyvárosokban, például Esztergomban, Visegrádon, Szentendrén, Vácon, Baján, Solton, Százhalombattán és Kalocsán is, a Tiszán pedig Szegedtől egészen Sárospatakig. Ezenkívül a cég a Dömös nevű, Moszkva típusú városnéző hajót tervezi olyan módon felújítani, hogy az megfeleljen a legszigorúbb európai elvárásoknak is, és így részt tudjon venni a budapesti városnézésben. Ennek útvonala az előző évekhez képest várhatóan kiszéle- sedik: korábban a Vigadó térről a Batthyány tér, a Margitszigeti Szapadtéri Színpad és a Sportuszoda érintésével, a szigetet megkerülve érkezett vissza a hajó, idén a Dömös a Bálnától fog indulni, és az útvonal részét fogja képezni a Várkert Bazár és a Parlament is. Ez a hajójárat május 1-jétől szeptember 28- ig fog közlekedni, naponta ötször. A városnéző járat további újdonsága, hogy napijegyet lehet rá váltani, ami a városlakók és turisták számára lehetővé teszi a többszöri utazást az adott napon és vonalon az érintett kikötési pontokon való ki- és beszállással.
DÉLUTÁN IS LESZ HAJÓ SZENTENDRÉRE
A nyári szezonban visszaállításra kerül a Szentendrére haladó délutáni járat is, így nemcsak reggel, hanem délután is el lehet jutni oda, este pedig két különböző időpontban jönnek visszafelé a hajók. A délutáni járat a Vigadó téri hajóállomásról indul és a Batthyány tér érintésével érkezik meg Szentendrére, visszafelé pedig ugyanezen az útvonalon halad. A Mahart ezzel biztosítja, hogy az utazóközönség mindig más tömegközlekedéssel ellátott csomópontokban tudjon a hajóból ki- és beszállni, Budapesten a Duna jobb és bal partján egyaránt. A Kis-Dunában is visszaállításra kerül a forgalom a július–augusztusi hétvégéken, és innen is el lehet majd érni Szentendrét Batthyány téri indulással, Visegrád végponttal, illetve ugyanezen a vonalon Leányfaluba és Tahiba is el lehet hajózni. Ezek a hajók a július–augusztusi hétvégéken fognak járni, amikor a legsűrűbb a forgalom. A tapasztalatokat és a kihasználtságot figyelembe véve pedig lehetséges, hogy 2015-ben kiszélesítik a szezont vagy a hajók járatsűrűségét, ezért előfordulhat, hogy jövőre át kell szervezni a menetrendet, hogy a sok kikötés miatt ne lassuljanak le a hajójáratok, ám már erre is kialakulóban van egy koncepció.
MEGÚJUL A SALKAHÁZI SÁRA RAKPART
Budapesten a Salkaházi Sára rakpart is megújul, kialakítják ugyanis ennek a szakasznak a gyalogosútját, amelyről a Mahart PassNave már látványtervet is a rendelkezésünkre bocsátott. A rakpartot a hajózási társaság költségvetéséből építik át abból a célból, hogy színvonalasabb kiszolgálást tudjanak nyújtani az itt kikötő nemzetközi hajók részére. A rakpart tervei a 9. kerület elképzelései szerint, a kerületi főépítésszel egyeztetve készültek el. A felújítási ütemben jelenleg az engedélyezési tervek benyújtása folyik, a munkálatokat várhatóan 2014. márciusban kezdik, a befejezést pedig október 30-ra tervezik. A hajók menetrendje igazodni fog a Dunakanyarban működő Volán- és MÁV- menetrendekhez, amivel szintén a kiszolgálás színvonalát kívánják növelni. A kikötői üzletágat is szeretnék továbbfejleszteni, és a nemzetközi szállodahajókat a kikötői mellett új szolgáltatásokkal ellátni. Tervezés és kivitelezés alatt áll például a kikötők villamosenergia-ellátása, illetve a rakpartok tehermentesítése érdekében a hajóval történő hulladékszállítás. A Mahart kihasználva azt a lehetőségét, hogy a Magyarországra érkező nemzetközi személyhajók több mint 92%-ának kiszolgálását végzi, már a 2014-es évtől a jelenlegi kikötői szolgáltatások mellett személyzeti szolgáltatásokat is biztosít a hajóstársaságok részére. Ez a következő években 1000- 1500 fő részére tud megbízható, minőségi munkahelyet biztosítani a Mahart szervezetében. Spányik Gábor szerint jelenleg felfelé ívelő pályán áll a vállalat, és a következő években is folyamatosan meg fognak jelenni újdonságokkal.
A VÍZEN IS BŐVÜLHETNE A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a jövőre vonatkozó közlekedéspolitikai elképzeléseit a készülő Nemzeti közlekedési stratégiában rögzíti. A minden közlekedési móddal foglalkozó vitaanyag tartalmaz a vízi közlekedés fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatát is. A dokumentum szerint a hivatásforgalom számára a hajós közösségi személyszállításnak elsősorban a városok vonzáskörzetében, és különösen a főváros és Esztergom – Leányfalu – Százhalombatta – Dunaújváros elővárosi térségében lehet szerepe. Ez egyrészt az egyéni autós közlekedésre nyújtana alternatívát, másrészt hídként is funkcionálhatna, vagyis a Duna egyik partjáról a másikra szállítaná az utasokat. A dokumentumból idézve „a városi utasszállítás a rakpartok szabályozott átjárhatósága, a kapcsolódó hálózat, megállóhelyek, a közös tarifarendszer, az adott hajózási távolsághoz illesztett sebességű és komfortú hajópark, mint alapvető követelmények függvényében lehet sikeres”. A stratégia a tavaly november–decemberi társadalmi megvitatást követően, a beérkezett észrevételek feldolgozása után kerülhet majd a kormány elé, továbbá a tervezet számol a hajós turizmus népszerűsítésének igényével is. Arra a kérdésre, hogy milyen forrásokból valósítanák meg a dunai hajózással kapcsolatos fejlesztéseket, az NFM azt a választ adta, hogy a dunai nemzetközi vízi úttal kapcsolatos fejlesztések a kialakítás alatt álló területi operatív program vagy a gazdasági fejlesztési program keretéből, esetleg egyéb uniós forrásokból valósul- hatnak meg.