Mi lesz ve­le­tek, ma­gyar vál­lal­ko­zók?

El­té­rő mér­ték­ben, de az ál­ta­lunk meg­kér­de­zett ide­gen­for­gal­mi cé­gek ve­ze­tői a busz­tu­riz­mus irán­ti ke­res­let élén­kü­lé­sé­ről be­szél­nek. A bi­za­ko­dás mel­lett azon­ban a szak­em­be­rek be­szá­mol­tak azok­ról a gon­dok­ról is, ame­lyek meg­ne­he­zí­tik a pi­ac sze­rep­lő­i­nek mű­kö­dé­sét. Eb­ben van­nak ob­jek­tív té­nye­zők és olya­nok is, ame­lye­ket a ver­seny­tár­sak tá­masz­ta­nak egy­más­nak, il­let­ve olyan aka­dá­lyok, ame­lye­ket a jog­al­ko­tók emel­nek az ide­gen­for­gal­mi cé­gek elé.

 

A szak­em­be­rek egy­ön­te­tű­en ál­lít­ják, 2002 má­so­dik fél­évé­től fel­len­dül a gyen­gél­ke­dő nem­zet­kö­zi ke­res­ke­de­lem. A busz­tu­riz­mus irán­ti ér­dek­lő­dés is élén­kül, ha nem is min­den gond­tól men­te­sen.

A ha­zai tu­ris­ták buszos ki­utaz­ta­tá­sá­nál a ’90-es évek ele­jén ta­pasz­tal­tak a szak­em­be­rek je­len­tős vis­­sza­esést. A ma­gya­rok ak­kor fe­dez­ték fel iga­zán Eu­ró­pát, él­tek a moz­gás sza­bad­sá­gá­val, és előny­ben ré­sze­sí­tet­ték a sze­mély­gép­ko­csit. Ez az irány­zat azon­ban má­ra ki­egyen­lí­tő­dött, és a je­len­tős, busz­tu­riz­mus­sal is fog­lal­ko­zó cé­gek ve­ze­tői sze­rint bi­zo­nyos kor­osz­tály­ok­ban is­mét egy­re nép­sze­rűbb az au­tó­busz.

IBUSZ: Ke­ve­sebb bel­föl­di utaz­ta­tás

A leg­na­gyobb ha­gyo­má­nyok­kal ren­del­ke­ző ma­gyar uta­zá­si iro­da, az IBUSZ Rt. bu­sza­it el­ső­sor­ban a kö­zép­ko­rú és az idő­sebb kor­osz­tály ve­szi igény­be, fő­kép­pen azért, hogy a né­met nyelv­te­rü­let és Olasz­or­szág lát­ni­va­ló­i­val is­mer­ked­hes­se­nek. Nép­sze­rű­ek még a prá­gai és er­dé­lyi utak is. Az iro­da szak­em­be­rei meg­je­gyez­ték, nem min­dig egy­sze­rű ár­ban lé­pést tar­ta­ni az eu­ró­pai uni­ós (EU) kom­fort bu­szok bér­le­ti dí­ja­i­val. A ha­zai par­ko­lás sem egy­sze­rű, de mint em­lí­tet­ték, Olasz­or­szág­ban is ki­fe­je­zet­ten igye­kez­nek tá­vol tar­ta­ni a kül­föl­di bu­szo­kat a vi­lág­hí­rű vá­ro­sok köz­pont­já­tól. Ott sem en­ge­dik a tu­ris­ta­bu­szo­kat a ne­ve­ze­tes­sé­gek kö­ze­lé­ben, vagy rend­kí­vül drá­ga par­ko­lá­si dí­jat szá­mí­ta­nak fel.

Az IBUSZ ab­ban kü­lön­bö­zik a töb­bi ver­seny­társ­tól, hogy még min­dig je­len­tős a bel­föl­di utaz­ta­tás, bár az igény év­ről év­re csök­ken. Ta­valy már csak fe­le an­­nyi­an vet­ték igény­be ezt a le­he­tő­sé­get, mint egy év­vel ko­ráb­ban. A leg­ol­csóbb ki­rán­du­lás 4-5 ezer fo­rint, ét­ke­zés­sel ugyan­ezek 6 ezer­nél kez­dőd­nek. A ha­zai és kül­föl­di incen­tive utak vi­szont ke­re­set­tek és a kül­föl­di­ek is szí­ve­sen men­nek disz­nó­to­ros­ra, re­ne­szánsz ebéd­re és egyéb kü­lön­le­ges prog­ra­mok­ra.

Bla­guss: Kell az ide­gen­ve­ze­tő!

Mol­nár Gab­ri­el­la, a Blaguss-Volán ve­ze­tő­je úgy vél­te, so­kan már nem elég­sze­nek meg az­zal, hogy char­ter­já­rat­tal el­utaz­nak egy ten­ger­par­ti üdü­lő­hely­re, és ott egy-két hé­tig süt­te­tik ha­su­kat a nap­pal. A ha­zai tu­ris­ták új­ra föl­fe­dez­ték a kör­utak, a vá­ros­né­ző tú­rák, a kul­tu­rá­lis lát­ni­va­lók ér­té­ke­it. Ezek­re az utak­ra egy idő­sebb, de viszonylag jómódú réteg je­lent­ke­zik, akik el­vár­ják a jó busz mel­lett a meg­fe­le­lő szál­lo­dai el­he­lye­zést. Mivel rit­kán be­szél­nek ide­gen nyel­ve­ket, ezért ná­luk alap­ve­tő kö­ve­tel­mény az adott or­szág nyel­vét, kul­tú­rá­ját és kö­rül­mé­nye­it jól is­me­rő ide­gen­ve­ze­tő.

Mol­nár Gab­ri­el­la el­mond­ta azt is, a leg­ke­re­set­teb­bek a kö­ze­li, vagy leg­alább vi­szony­lag kö­ze­li kör­utak Auszt­ri­á­ba, Né­met­or­szág­ba, Svájc­ba, Olasz­or­szág­ba, de uta­sa­ik el­ka­lan­doz­nak Fran­cia­or­szág­ba a Loire­-völ­gyé­be vagy Pá­rizs­ba is. A ha­zai tu­risz­ti­kai szo­ká­sok­nak és per­sze a klí­má­nak meg­fe­le­lő­en té­len erő­sen vis­­sza­esik a ke­res­let. Vi­szony­lag ki­csi az ér­dek­lő­dés a nagy eu­ró­pai kul­tu­rá­lis ese­mé­nyek irán­t, ami­nek el­ső­sor­ban az az oka, hogy a ma­gyar pénz­tár­cák­nak még min­dig na­gyon bor­so­sak a jegy­árak. Bécs­ben az új­évi kon­cert­re egy be­lé­pő 3500 schil­ling­nél kez­dő­dött, ez euró­val szá­mol­va sem lesz ol­csóbb. Salz­burg­ba sem le­he­tett 1000 schil­ling­nél sok­kal ol­csóbb jeg­­gyel be­jut­ni, és ak­kor még szá­mol­ni kell az uta­zás és a szál­lo­da költ­sé­ge­i­vel. Az iga­zi sze­zon ta­vasz­tól őszig tart. A szak­em­ber úgy vél­te, idén jó évet zár­hat­nak majd az uta­zá­si iro­dák. A Blaguss-Volán uta­sa­i­nak 90 szá­za­lé­ka a ko­ráb­bi idő­szak­hoz ha­son­ló­an to­vább­ra is bu­szos tú­rák­ra fi­zet be. A cég­nek nin­cse­nek gond­jai a bu­szok bér­lé­sé­re, hi­szen a Vo­lán­tól meg­fe­le­lő mé­ret­ben, mennyi­ség­ben és mi­nő­ség­ben igé­nyel­het­nek jár­mű­vet. Ki­sebb bu­szo­kat ma­gán­tár­sa­sá­gok­tól vesz­nek bér­be.

Mol­nár Gab­ri­el­la a be­utaz­ta­tás­ról elmondta, hogy éven­te 15-20 ezer kül­föl­dit fo­gad­nak, el­ső­sor­ban né­met nyelv­te­rü­le­tek­ről, de az utób­bi idő­ben ér­zé­kel­he­tő­en meg­növekedett az ér­dek­lő­dés Fran­cia­or­szág­ból és Bel­gi­um­ból is. Eb­ben sze­re­pet játsz­ha­tott a ma­gyar kul­tu­rá­lis év, amely je­len­tős si­ker­rel zá­rult Pá­rizs­ban és a vi­dé­ki vá­ro­sok­ban.

Ke­re­sik a cé­gek az incen­tive uta­kat bel­föld­ön és kül­föld­ön egy­aránt. Fon­tos szeg­mens a kon­fe­ren­cia­tu­riz­mus. Idén Ma­gyar­or­szá­gon ren­de­zik a di­a­bé­te­szes vi­lág­kong­res­­szust, aho­vá 10-12 ezer ven­dé­get vár­nak, a tel­jes szer­ve­zést a Blaguss-Volán vál­lal­ta.

Egy­elő­re meg­old­ha­tat­lan gon­dot je­lent a bu­szok par­kol­ta­tá­sa Bu­da­pes­ten. Mol­nár Gab­ri­el­la el­mond­ta, Bécs­ben nagy par­ko­ló­kat épí­tet­tek ki a bel­vá­ros­tól tá­vo­labb. A bu­szok a mú­ze­u­mok­nál le­rak­ják az uta­so­kat, majd el­men­nek, és a meg­fe­le­lő idő­pont­ban vis­­sza­tér­ve ve­szik fel a tu­ris­tá­kat. A ma­gyar fő­vá­ros­ban leg­föl­jebb a Hő­sök te­rén a Mű­csar­nok mel­lett len­ne hely, az ön­kor­mány­zat is azt a részt je­löl­te ki a tu­ris­ta­bu­szok vá­ra­ko­zá­si he­lyé­ül, csak­hogy ott ren­ge­teg sze­mély­gép­ko­csi par­kol, fő­sze­zon­ban pe­dig a bu­szok is úgy áll­nak ott, mint a kon­zer­ves do­boz­ban a he­rin­gek. A nem­zet­kö­zi ha­jó­ki­kö­tő­nél pe­dig va­ló­sá­gos élet­ve­szély­ben van­nak az uta­sok a szá­gul­do­zó au­tók mi­att.

Cityra­ma: Du­na-par­ti Ca­nos­sa-já­rás

Weber Mario a Cityra­ma Me­csek Uta­zá­si Iro­da Kft. ve­ze­tő­je meg­erő­sí­tet­te Mol­nár Gab­ri­el­la sza­va­it. A Cityra­ma vá­ros­né­ző ki­rán­du­lá­sok szer­ve­zé­sé­ben mű­kö­dik köz­re. Az ide­ér­ke­ző kül­föl­di cso­por­tok fő­leg az egye­dül­ál­ló du­nai pa­no­rá­má­ra kí­ván­csi­ak, amit csak a leg­na­gyobb ne­héz­sé­gek árán le­het be­mu­tat­ni. Ugyan­is jó­sze­ri­vel le­he­tet­len bus­­szal le­jut­ni a fő­vá­ro­si part­sza­kasz­ra. Hi­á­nyo­sak az in­for­má­ci­ós táb­lák is, a kül­föl­di bu­szo­sok gyak­ran ke­rül­nek szo­rult hely­zet­be pél­dá­ul a Fer­encziek té­ri alul­já­ró­ban. Nem meg­ol­dott a par­ko­lás még a mos­ta­ná­ban át­adott új szál­lo­dák­nál sem, vagy az olyan ki­emelt ide­gen­for­gal­mi lát­vá­nyos­sá­gok­nál, mint a ba­zi­li­ka. A bu­szok­nak nem je­lent meg­ol­dást a föld alat­ti ga­rázs, hi­szen be sem fér­nek. Ap­ró­ság­nak tű­nik, de az Ál­lat­ker­ti kör­út fe­lől a Kós Kár­oly sé­tány­ra ér­de­mes len­ne egy buszkan­yar­o­dósávot ki­ala­kí­ta­ni a ha­tal­mas jár­mű­vek­nek, mert az éles ka­nyar ala­po­san pró­bá­ra te­szi a pilóták és a bu­szok ké­pes­sé­ge­it. Őr­zött par­ko­ló nem sok van, pe­dig egy kor­sze­rű, jól fel­sze­relt busz ér­té­ke el­ér­he­ti a 35-45 mil­lió fo­rin­tot. Weber Mario azt is el­mond­ta, meg­érez­ték a New York-i me­rény­le­tet, mert ke­ve­sebb ten­ge­ren­tú­li ven­dég ér­ke­zett Észa­k- és Dél-Ame­ri­ká­ból, Ja­pán­ból az­óta a ha­zai szál­lo­dák­ba. A kö­zel­-ke­le­ti há­bo­rú sem tett jót az üz­let­nek. A szak­em­ber bi­za­ko­dó: jól in­dult az idei sze­zon és erős má­jus­ra szá­mít. A töb­bi uta­zá­si iro­dá­hoz ha­son­ló­an a Cityra­ma is sok kö­zép­ko­rú, idő­sebb ven­dé­get fo­gad, jó né­hány kül­föl­di di­ák­cso­port is igény­be ve­szi szol­gál­ta­tá­sa­i­kat az is­ko­lai szü­ne­tek­ben.

Wéber úr egy ér­de­kes, új je­len­ség­re is föl­hív­ta a fi­gyel­met. Az inter­net be­kap­cso­ló­dott a tu­riz­mus­ba, és ez meg­vál­toz­tat­ja az uta­zá­si, ren­de­lé­si szo­ká­so­kat. Fő­leg az EU pol­gá­rai ve­szik egy­re gyak­rab­ban igény­be a vi­lág­há­lót. Pil­la­na­tok alatt ös­­sze­ha­son­lít­ják az ára­kat, a szol­gál­ta­tá­so­kat, webkamerá­val még a ki­vá­lasz­tott úti cé­lok­ra is vet­nek egy pil­lan­tást, majd azon­nal dön­te­nek. Meg­ren­de­lik a re­pü­lő- vagy busz­je­gyet, a szál­lo­dai szo­bát és már­is in­dul­nak. Er­re a ha­zai cé­gek­nek is föl kell ké­szül­ni­ük. A szak­em­ber úgy vél­te, job­ban kel­le­ne tá­mo­gat­ni a ha­zai bu­szos tu­riz­mus­sal fog­lal­ko­zó cé­ge­ket. Az EU-ban rop­pant szi­go­rú elő­írá­sok ha­tá­roz­zák meg, hány órát ve­zet­het a busz­pi­ló­ta. Ezt szi­go­rú­an el­len­őr­zik a jár­mű „fe­ke­te do­bo­za” se­gít­sé­gé­vel. Ma­gyar­or­szá­gon is vé­de­ni kel­le­ne a ha­zai cé­ge­ket, leg­alább úgy, ha a kül­föl­di so­főr le­ve­zet­te az en­ge­dé­lye­zett óra­szá­mot, utá­na kö­te­le­ző le­gyen a cso­por­tot ha­zai tár­sa­ság bu­sza­i­val szál­lí­ta­ni. A ha­zai tár­sa­sá­gok már most is ver­seny­ben van­nak EU-s ve­tély­tár­sa­ik­kal, mert a Gaz­da­sá­gi Mi­nisz­té­ri­um­ból szár­ma­zó ér­te­sü­lé­se­ink sze­rint kül­föl­di cé­gek sa­ját, akár anya­or­szá­gi rend­szám­táb­lá­val is dol­goz­hat­nak, csu­pán a Köz­igaz­ga­tá­si Hi­va­tal­nál nyil­ván­tar­tás­ba kell ve­tet­ni­ük egy itt ala­kí­tott cé­get, és be kell tar­ta­ni­uk a ha­zánk­ban ér­vé­nyes elő­írá­so­kat. Péterffy Gá­bor az egyik leg­frek­ven­tál­tabb ide­gen­for­gal­mi ta­lál­ko­zá­si pont, a Fe­ri­he­gyi re­pü­lő­te­ret mű­köd­te­tő Bu­da­pest Air­port szó­vi­vő­je nem tud olyan kül­föl­di cég­ről, amely a re­pü­lő­tér­hez te­le­pül­ve a char­ter­já­rat­ról azon­nal fel­ven­né az uta­so­kat, szer­ve­zett cso­por­to­kat.

MB Trav­el: Le­eső árak

Eöry Bo­tond, az MB Trav­el Servi­ce társ­tu­laj­do­no­sa meg­em­lí­tet­te, cé­gük tíz éve mű­köd­tet busz­par­kot sa­ját te­lep­hel­­lyel, mű­hellyel, szak­em­ber­gár­dá­val. Egye­bek mel­lett részt vesz­nek a di­a­bé­tesz-vi­lág­kong­res­­szus ven­dé­ge­i­nek szál­lí­tá­sá­ban is. Jó év­re szá­mít, de rög­tön hoz­zá­te­szi, ez egy ér­zé­keny szak­ma. A ter­ro­riz­mus, a há­bo­rú ha­tá­sa­it azon­nal ér­zé­ke­lik a bő­rü­kön. A múlt év­ben, ki­vált­képp az EU-s cso­por­tok a kö­ze­leb­bi tá­vo­lab­bi or­szá­gok­ból már nem re­pü­lő­vel, ha­nem busszal jöt­tek. El­ma­radt a ten­ge­ren­tú­li ven­dé­gek zö­me. Ez ki­élez­te a ha­zai cé­gek kö­zöt­ti ver­senyt, és az árak an­nak el­le­né­re meg­in­dul­tak le­fe­lé, hogy az üzem­anyag pél­dá­ul drá­gább lett az utób­bi idő­ben. Ne­he­zí­ti a vál­lal­ko­zók dol­gát az is, hogy kí­ná­la­ti ára­i­kat leg­ké­sőbb az elő­ző év ok­tó­be­ré­ig be kell je­len­te­ni­ük a part­ne­rek­nek. A vi­lág­ese­mé­nye­ket és a gáz­olaj árát vi­szont nem tud­ják meg­jó­sol­ni.

Az MB Trav­el Ser­vi­ce a leg­kor­sze­rűbb bu­szo­kat lí­zin­ge­li, il­let­ve ve­szi tar­tós bér­let­be. Már a tar­tós bér­let­hez és lí­zing­hez szük­sé­ges ban­ki hi­tel és ga­ran­cia­vál­la­lás is csak a bevezett cé­gek­nek jár­ha­tó út, mert a pénz­in­té­ze­tek ezt az üz­let­ágat koc­ká­za­tos­nak tart­ják. Új ver­seny­ző­nek rop­pant ne­héz fel­adat be­le­vág­ni a bu­szos tu­riz­mus­ba. Rá­adá­sul idén ja­nu­ár­tól év vé­gé­ig a bu­szos cé­gek­nek jog­sza­bá­lyi kö­te­le­zett­sé­gük, hogy szin­te új­ra vizs­gáz­za­nak a ha­tó­sá­gok előt­t, és ka­u­ci­ót te­gye­nek le min­den egyes busz után.

A szán­dék ért­he­tő, az el­múlt évek­ben so­ro­za­tos bot­rá­nyok ráz­ták meg a ha­zai ide­gen­for­gal­mat a föl­ké­szü­let­len vagy szél­há­mos uta­zá­si iro­da tu­laj­do­no­sok mi­att. A gond az, hogy en­nek ta­nul­sá­ga­it megint a tisz­tes­sé­ge­sen és kel­lő szak­mai tu­dás­sal föl­vér­te­zett szak­em­be­rek­kel vo­nat­ják le. Eöry Bo­tond et­től füg­gte­lenül ugyan­csak jó évet vár, és ar­ra szá­mít, las­sacs­kán az eu­ró­pai ven­dé­gek mel­lett vis­­sza­tér­nek a ten­ge­ren­tú­li uta­zók is.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.