A szakemberek egyöntetűen állítják, 2002 második félévétől fellendül a gyengélkedő nemzetközi kereskedelem. A buszturizmus iránti érdeklődés is élénkül, ha nem is minden gondtól mentesen.
A hazai turisták buszos kiutaztatásánál a ’90-es évek elején tapasztaltak a szakemberek jelentős visszaesést. A magyarok akkor fedezték fel igazán Európát, éltek a mozgás szabadságával, és előnyben részesítették a személygépkocsit. Ez az irányzat azonban mára kiegyenlítődött, és a jelentős, buszturizmussal is foglalkozó cégek vezetői szerint bizonyos korosztályokban ismét egyre népszerűbb az autóbusz.
IBUSZ: Kevesebb belföldi utaztatás
A legnagyobb hagyományokkal rendelkező magyar utazási iroda, az IBUSZ Rt. buszait elsősorban a középkorú és az idősebb korosztály veszi igénybe, főképpen azért, hogy a német nyelvterület és Olaszország látnivalóival ismerkedhessenek. Népszerűek még a prágai és erdélyi utak is. Az iroda szakemberei megjegyezték, nem mindig egyszerű árban lépést tartani az európai uniós (EU) komfort buszok bérleti díjaival. A hazai parkolás sem egyszerű, de mint említették, Olaszországban is kifejezetten igyekeznek távol tartani a külföldi buszokat a világhírű városok központjától. Ott sem engedik a turistabuszokat a nevezetességek közelében, vagy rendkívül drága parkolási díjat számítanak fel.
Az IBUSZ abban különbözik a többi versenytárstól, hogy még mindig jelentős a belföldi utaztatás, bár az igény évről évre csökken. Tavaly már csak fele annyian vették igénybe ezt a lehetőséget, mint egy évvel korábban. A legolcsóbb kirándulás 4-5 ezer forint, étkezéssel ugyanezek 6 ezernél kezdődnek. A hazai és külföldi incentive utak viszont keresettek és a külföldiek is szívesen mennek disznótorosra, reneszánsz ebédre és egyéb különleges programokra.
Blaguss: Kell az idegenvezető!
Molnár Gabriella, a Blaguss-Volán vezetője úgy vélte, sokan már nem elégszenek meg azzal, hogy charterjárattal elutaznak egy tengerparti üdülőhelyre, és ott egy-két hétig süttetik hasukat a nappal. A hazai turisták újra fölfedezték a körutak, a városnéző túrák, a kulturális látnivalók értékeit. Ezekre az utakra egy idősebb, de viszonylag jómódú réteg jelentkezik, akik elvárják a jó busz mellett a megfelelő szállodai elhelyezést. Mivel ritkán beszélnek idegen nyelveket, ezért náluk alapvető követelmény az adott ország nyelvét, kultúráját és körülményeit jól ismerő idegenvezető.
Molnár Gabriella elmondta azt is, a legkeresettebbek a közeli, vagy legalább viszonylag közeli körutak Ausztriába, Németországba, Svájcba, Olaszországba, de utasaik elkalandoznak Franciaországba a Loire-völgyébe vagy Párizsba is. A hazai turisztikai szokásoknak és persze a klímának megfelelően télen erősen visszaesik a kereslet. Viszonylag kicsi az érdeklődés a nagy európai kulturális események iránt, aminek elsősorban az az oka, hogy a magyar pénztárcáknak még mindig nagyon borsosak a jegyárak. Bécsben az újévi koncertre egy belépő 3500 schillingnél kezdődött, ez euróval számolva sem lesz olcsóbb. Salzburgba sem lehetett 1000 schillingnél sokkal olcsóbb jeggyel bejutni, és akkor még számolni kell az utazás és a szálloda költségeivel. Az igazi szezon tavasztól őszig tart. A szakember úgy vélte, idén jó évet zárhatnak majd az utazási irodák. A Blaguss-Volán utasainak 90 százaléka a korábbi időszakhoz hasonlóan továbbra is buszos túrákra fizet be. A cégnek nincsenek gondjai a buszok bérlésére, hiszen a Volántól megfelelő méretben, mennyiségben és minőségben igényelhetnek járművet. Kisebb buszokat magántársaságoktól vesznek bérbe.
Molnár Gabriella a beutaztatásról elmondta, hogy évente 15-20 ezer külföldit fogadnak, elsősorban német nyelvterületekről, de az utóbbi időben érzékelhetően megnövekedett az érdeklődés Franciaországból és Belgiumból is. Ebben szerepet játszhatott a magyar kulturális év, amely jelentős sikerrel zárult Párizsban és a vidéki városokban.
Keresik a cégek az incentive utakat belföldön és külföldön egyaránt. Fontos szegmens a konferenciaturizmus. Idén Magyarországon rendezik a diabéteszes világkongresszust, ahová 10-12 ezer vendéget várnak, a teljes szervezést a Blaguss-Volán vállalta.
Egyelőre megoldhatatlan gondot jelent a buszok parkoltatása Budapesten. Molnár Gabriella elmondta, Bécsben nagy parkolókat építettek ki a belvárostól távolabb. A buszok a múzeumoknál lerakják az utasokat, majd elmennek, és a megfelelő időpontban visszatérve veszik fel a turistákat. A magyar fővárosban legföljebb a Hősök terén a Műcsarnok mellett lenne hely, az önkormányzat is azt a részt jelölte ki a turistabuszok várakozási helyéül, csakhogy ott rengeteg személygépkocsi parkol, főszezonban pedig a buszok is úgy állnak ott, mint a konzerves dobozban a heringek. A nemzetközi hajókikötőnél pedig valóságos életveszélyben vannak az utasok a száguldozó autók miatt.
Cityrama: Duna-parti Canossa-járás
Weber Mario a Cityrama Mecsek Utazási Iroda Kft. vezetője megerősítette Molnár Gabriella szavait. A Cityrama városnéző kirándulások szervezésében működik közre. Az ideérkező külföldi csoportok főleg az egyedülálló dunai panorámára kíváncsiak, amit csak a legnagyobb nehézségek árán lehet bemutatni. Ugyanis jószerivel lehetetlen busszal lejutni a fővárosi partszakaszra. Hiányosak az információs táblák is, a külföldi buszosok gyakran kerülnek szorult helyzetbe például a Ferencziek téri aluljáróban. Nem megoldott a parkolás még a mostanában átadott új szállodáknál sem, vagy az olyan kiemelt idegenforgalmi látványosságoknál, mint a bazilika. A buszoknak nem jelent megoldást a föld alatti garázs, hiszen be sem férnek. Apróságnak tűnik, de az Állatkerti körút felől a Kós Károly sétányra érdemes lenne egy buszkanyarodósávot kialakítani a hatalmas járműveknek, mert az éles kanyar alaposan próbára teszi a pilóták és a buszok képességeit. Őrzött parkoló nem sok van, pedig egy korszerű, jól felszerelt busz értéke elérheti a 35-45 millió forintot. Weber Mario azt is elmondta, megérezték a New York-i merényletet, mert kevesebb tengerentúli vendég érkezett Észak- és Dél-Amerikából, Japánból azóta a hazai szállodákba. A közel-keleti háború sem tett jót az üzletnek. A szakember bizakodó: jól indult az idei szezon és erős májusra számít. A többi utazási irodához hasonlóan a Cityrama is sok középkorú, idősebb vendéget fogad, jó néhány külföldi diákcsoport is igénybe veszi szolgáltatásaikat az iskolai szünetekben.
Wéber úr egy érdekes, új jelenségre is fölhívta a figyelmet. Az internet bekapcsolódott a turizmusba, és ez megváltoztatja az utazási, rendelési szokásokat. Főleg az EU polgárai veszik egyre gyakrabban igénybe a világhálót. Pillanatok alatt összehasonlítják az árakat, a szolgáltatásokat, webkamerával még a kiválasztott úti célokra is vetnek egy pillantást, majd azonnal döntenek. Megrendelik a repülő- vagy buszjegyet, a szállodai szobát és máris indulnak. Erre a hazai cégeknek is föl kell készülniük. A szakember úgy vélte, jobban kellene támogatni a hazai buszos turizmussal foglalkozó cégeket. Az EU-ban roppant szigorú előírások határozzák meg, hány órát vezethet a buszpilóta. Ezt szigorúan ellenőrzik a jármű „fekete doboza” segítségével. Magyarországon is védeni kellene a hazai cégeket, legalább úgy, ha a külföldi sofőr levezette az engedélyezett óraszámot, utána kötelező legyen a csoportot hazai társaság buszaival szállítani. A hazai társaságok már most is versenyben vannak EU-s vetélytársaikkal, mert a Gazdasági Minisztériumból származó értesüléseink szerint külföldi cégek saját, akár anyaországi rendszámtáblával is dolgozhatnak, csupán a Közigazgatási Hivatalnál nyilvántartásba kell vetetniük egy itt alakított céget, és be kell tartaniuk a hazánkban érvényes előírásokat. Péterffy Gábor az egyik legfrekventáltabb idegenforgalmi találkozási pont, a Ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport szóvivője nem tud olyan külföldi cégről, amely a repülőtérhez települve a charterjáratról azonnal felvenné az utasokat, szervezett csoportokat.
MB Travel: Leeső árak
Eöry Botond, az MB Travel Service társtulajdonosa megemlítette, cégük tíz éve működtet buszparkot saját telephellyel, műhellyel, szakembergárdával. Egyebek mellett részt vesznek a diabétesz-világkongresszus vendégeinek szállításában is. Jó évre számít, de rögtön hozzáteszi, ez egy érzékeny szakma. A terrorizmus, a háború hatásait azonnal érzékelik a bőrükön. A múlt évben, kiváltképp az EU-s csoportok a közelebbi távolabbi országokból már nem repülővel, hanem busszal jöttek. Elmaradt a tengerentúli vendégek zöme. Ez kiélezte a hazai cégek közötti versenyt, és az árak annak ellenére megindultak lefelé, hogy az üzemanyag például drágább lett az utóbbi időben. Nehezíti a vállalkozók dolgát az is, hogy kínálati áraikat legkésőbb az előző év októberéig be kell jelenteniük a partnereknek. A világeseményeket és a gázolaj árát viszont nem tudják megjósolni.
Az MB Travel Service a legkorszerűbb buszokat lízingeli, illetve veszi tartós bérletbe. Már a tartós bérlethez és lízinghez szükséges banki hitel és garanciavállalás is csak a bevezett cégeknek járható út, mert a pénzintézetek ezt az üzletágat kockázatosnak tartják. Új versenyzőnek roppant nehéz feladat belevágni a buszos turizmusba. Ráadásul idén januártól év végéig a buszos cégeknek jogszabályi kötelezettségük, hogy szinte újra vizsgázzanak a hatóságok előtt, és kauciót tegyenek le minden egyes busz után.
A szándék érthető, az elmúlt években sorozatos botrányok rázták meg a hazai idegenforgalmat a fölkészületlen vagy szélhámos utazási iroda tulajdonosok miatt. A gond az, hogy ennek tanulságait megint a tisztességesen és kellő szakmai tudással fölvértezett szakemberekkel vonatják le. Eöry Botond ettől függtelenül ugyancsak jó évet vár, és arra számít, lassacskán az európai vendégek mellett visszatérnek a tengerentúli utazók is.