Milyen volt a tavalyi év, és milyen lesz 2010?

Nehéz év volt a 2009-es, és nem ígérkezik könnyebbnek az idei sem a magyar turizmus számára. A globális gazdasági válság hatásai 2010-ben is érezhetők lesznek, bár akadnak, akik szerint már túl vagyunk a nehezén. Mások a mélypontot az idén nyárra várják. Három elismert hazai szakembert kérdeztünk meg arról, milyennek látják szakterületük jelenét és a közeljövőt.

Hermann György, szállodaipari szakértő

„Válság van a világban, és a magyar turizmus helyzete tükrözi a világ gazdaságának, illetve az ország gazdaságának az állapotát. Ezzel azonban számolni lehetett, sőt kellett is korábban. Egyedül csak a válság mértéke nem volt előre látható. Véleményem szerint a negatív trend az idén folytatódik a magyar turizmusban: tavaly 9%-os volt a vendégéjszakák visszaesése, remélhetően az idei évben ez valamelyest javulni fog. Az arányok viszont változhatnak: a külföldi vendégforgalom esetében kisebb, a belföldinél nagyobb mértékű lesz a forgalomkiesés, mivel Nyugat-Európában már oldódik a válság okozta sokk. Óva intem azonban azokat a szállodásokat, akik a kényszerű költségmegszorítások idején esetleg túlzott létszámcsökkentéssel próbálnak úrra lenni a helyzeten. Ez könnyen visszaüthet, hiszen a kevesebb vendég magasabb színvonalat vár el, ezt kisebb létszámmal nehezebb elérni. Ráadásul nem szabad, hogy a személyzeten látsszon, hogy pánikban, bizonytalanságban van. Pozitív kisugárzást kell, hogy mutassanak. A menedzsereken sok múlik: innovációval, rugalmassággal, a személyzet jobb motiválásával még egy nehéz helyzetben is sikeresen vezethetik a szállodájukat. Számomra hihetetlen, hogy még manapság is rengeteg visszás helyzettel találkozom, például amikor nem köszön egy budapesti ötcsillagos szálloda bejáratánál álló alkalmazottak közül egyik sem, vagy amikor egy szintén ötcsillagos wellness hotelben a fürdőszobai törölközőket több napon át nem cserélik. Takarékoskodni természetesen kell, de ebből a vendégnek semmit nem szabad éreznie. Az esetleg elmaradó felújításokat is lehet úgy kommunikálni, hogy a vendég érezze, az ő érdekei a legfontosabbak.”

Szikora Gyula, a Jonathermál Zrt. vezérigazgatója, a Magyar Fürdőszövetség elnöke

„A 2009-es évet a gazdasági válság miatt pesszimizmussal várták a turizmus szereplői. Ez a várakozás beigazolódott. Különösen a kereskedelmi szálláshelyeken volt tapasztalható számottevő viszszaesés, elsősorban a külföldi vendégek elmaradása miatt. Azokat a szállodákat, ahol a fejlesztésre felvett hitelek miatt komoly adósságszolgálat is van, ez a helyzet az ellehetetlenülés határára sodorta. Érzékenyen érintette a rendezvényszervezőket is a céges rendezvények jelentős visszaesése. Ezeket nem volt képes ellensúlyozni az élénkebb belföldi turizmus. A turisztikai szolgáltatókat érzékenyen érintette az áfakulcs változása. A kereskedelmi szálláshelyek áfakulcsának két százalékpontos csökkenése pozitív volt, minden más területen hátrányosan érintette a turizmus szereplőit. Azok a szolgáltatók, akik jó ár-érték arányban széles palettán színes szolgáltatásokat nyújtottak, állták a sarat. A 2010-es évet túl kell élni. A kormányzati megszorítások súlyosabban érintik a turizmust, mint az előző évben, és esély sincs, hogy erre az évre pozitívan ható jogszabályi döntések szülessenek. A 2010-es év turizmusára ráveti árnyékát az üdülési csekk megadóztatása, a gyógyfürdők esetében az OEP-támogatások keretösszegének jelentős csökkenése, valamint az üzemanyagárak jelentős változása. A Cafeteria-rendszer megnyirbálása szintén károsan hat. Mégis bízom abban, hogy a 2009. év sikeres szlogenje, az: „Itthon láss csodát!” hatással lesz mindenkire a jövőben is.”

Molnár László, az EconoConsult Kft. ügyvezetője

„A turizmus teljesítményromlásának külső és belső okai vannak. Kínálatunk leértékelődött, az árelőny dominál, és nem az értékeinkre helyezzük a hangsúlyt. Az eredmények alakulásában jelentős szerepe van a tanácsadás minőségének és a megbízók tudatos vagy éppen a sematikusságot támogató magatartásának is. A változáshoz gyökeres szemléletváltásra van szükség.

Mivel fejlesztéseink támogatáscentrikussá váltak, 2010-ben új alapokra kell helyezni a turizmus tervezésének rendszerét. Első lépésként ki kell jelölni azokat a területeket, amelyeken nemzetközi versenyképességű, egyedi és komplex turisztikai termékek jöhetnek létre, a vendégigényeket maximálisan kielégítő infrastruktúrával. Ezek hatékony megvalósítására kellene fókuszálnia a támogatási rendszernek. Fontos, hogy a fejlesztendő magterületek, a támogatott projektek kiválasztására gondosan megalapozott szakmai szempontok és ne egyéb – például politikai – érdekek miatt kerüljön sor. A pályázatok alapját a magas színvonalon kidolgozott projektek kell, hogy alkossák. A pályázati rendszer előkészítésébe, illetve a pályázatok értékelési folyamatába is célszerű bevonni a szakmában tapasztalt, független tanácsadókat. 2010 feladata lehet egy tanácsadói minősítési rendszer kialakítása, amelynek lényege, hogy az ország versenyképességét megalapozó stratégiák, projektek, pályázatok szakmai kidolgozását és értékelését csak minősített tanácsadók végezhessék.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.