Minden változik...

Csényi Csaba, a Globair Hungary Kft. ügyvezetője nemrégiben leköszönt. A döntése hátteréről, a gondolatairól kérdeztük.

Hogyan kerültél a szakmába?

A HVG-ben megjelent egy álláshirdetés: “légitársaság értékesítési igazgatót keres”. Gondoltam, hogy addig, mivel 18-25 éves korom között kortárs képzőművészeti alkotásokat adtam el – többek között a világ nagy művészeti vásárain – van némi “sales”-es tapasztalatom. Repültem is már, több projekten dolgoztam amerikaiakkal, angolokkal, tehát volt valamilyen ”másfajta” szemléletem, így én is jelentkezhetek. Megtettem és felvettek.

Sokak segítettek beilleszkedni 1999-2000 folyamán. Olyan emberek, akik akkor jegyeladók voltak, ma pedig utazási irodák vezetői, légitársaságok sales-esei, illetve olyanok, akik már nyugdíjasak. Sokat köszönhetek nekik.

Melyek voltak a legszebb évek?

Az indulás évei. Amikor meg kellett tanulnom a szakmát. Valamint azok, amikor megkaptam azt a feladatot, hogy a Globair lengyel, horvát, és görög cégeit megalapítsam és vezessem. Nincs számomra annál nagyobb kihívás, mint valami újat létrehozni, beindítani. 2003-2009 között ez adta a legnagyobb örömöt. Természetesen mindamellett, hogy a magyarországi csapat is bővült, új, értékes emberek érkeztek hozzánk és a “régiek” is meghatározó és elismert pozícióba kerültek nem csak a cégen belül, de a szakmában is. Egy cégvezetőnek mi lehetne ennél nagyobb öröm?

Hogy állt össze a csapat?

Igyekeztem úgy összeállítani a Globair csapatát, hogy az emberek hozzáállásuk, motivációjuk alapján kerüljenek kiválasztásra. Fontos, hogy kiegészítsék egymást, megértsék és vállalják, hogy ők is részesei a saját munkájuk alakításának, szervezésének. Kikértem a véleményüket a fontosabb döntések meghozatala előtt sőt, ami sokaknak a legfurcsább, hogy a saját kollégáik kiválasztása során is bevontam őket, hiszen ők azok, akik nap, mint nap együtt dogoznak. Ők a csapat! 

Mivel a Globair relatív kicsi cég, hogyan sikerült a munkatársakat megtartani? 

Sikerült nagyfokú nyitottságot kihozni az embereimből: kialakult az a rendszer, hogy a jegyeladó részt vettek például kvízek szervezésében, prezentációkban, alkalom adtán előléphettek sales-esekké. A sales managerek részt vettek az új partnerek akvizíciójában, stb. Támogattam a tanulást: négyen szereztek diplomát a Globaires éveikben, és amennyire lehetett, termékismereti céllal minden kollégám utazott: Dubai-ba, Hong-Kongba. Kialakult a csapatszellem, a kollegialitás, az összefogás és a kreatív gondolkozás tere és érzése. Bátorítottam mindenkit, hogy merjen önálló lenni és az adott kereteken belül dönteni. Támogattam őket, de ha kellett szigorúan, néha kritikusan léptem fel. Fontos volt a kommunikáció: a rossz hírről is tudna kellett mindenkinek a cégen belül. Ez csak így működhet, hiszen ekkor jön elő a megoldást kereső kreativitás. Így történhetett, hogy a válságban forgalmunk alig esett vissza, sőt, bizonyos account-jaink még nőttek is. 

Mi az, ami a legjobban elszomorít a szakmában? 

Az, hogy majdnem mindenki azt és úgy csinálja évek óta, mint amit már az előző évek során “kipróbált”. Mintha megállt volna az idő! Mintha nem akarnánk tudomásul venni, hogy ma már nem tegnap van. A sales-es kollégáim is – saját jogon – észrevették ezt. 

Az előbb 2010-et jelölted meg, mint a legszebb évek vége. Miért? Mi történt? 

Két dolog. Az egyik, hogy szerettem volna azt a Globair-t, melyet felépítettem, a Közép-Kelet Európa 14 országában aktív GSA-ból tovább mozdítani (franchise formában) kelet, távol-kelet felé. Ebben nem támogatott tulajdonostársam. Ekkor kezdett bennem érlelődni a váltás gondolata. Elkezdtem Interim management- tel (határozott időre szóló vállalatvezetési megbízás) és tanácsadással foglalkozni. Ekkor jöttem rá, hogy van élet az utazási szakmán kívül. Sőt! Megfogalmazódott bennem az, hogy ha most, 42-43 évesen nem váltok, később nem fogok, nem tudok majd más területen dolgozni. 

Milyen tanácsot adnál a kollégáidnak, a szakmabelieknek? 

Sokunk sokszor szeretne váltani, de nincs merszünk. Vannak jó terveink ötleteink, de munkahelyünkön vagy nem tudjuk megvalósítani azokat, vagy ritkán van merszünk kockázatot vállalva váltani. Legyen ez cég stratégia, vagy egyéni karrier. Azt szoktam mondani, hogy “a dolgok kétszer születnek meg. Először a fejünkben, aztán a valóságban”. A váltáshoz nagy bátorság kell. Mernünk kell dönteni! Amit kitaláltunk, meg kell lépni! Szerintem nincs nagyobb bánat, mint a kihagyott lehetőségek okozta bánat!

Milyen lesz a Globair nélküled?

Senki sem pótolhatatlan. Én sem. A céget tulajdonostársam vezeti. Ő más vezetési stílust és üzletpolitikát képvisel. Ő keresi már az én utódomat, illetve azon kollégáim utódait, akik mostanában hagyják el a Globair-t. Ő választ. Másként, mint én… Mivel erős az összetartás a még a cégnél maradókban, sok minden talán nem változik, de hangsúlyeltolódások várhatók. A jövő Globair-je biztosan más lesz…

Mi adta meg a végleges lökést a váltáshoz?

Azt hiszem, én is megváltoztam, ezt be kell látnom! Régen, egy telefonnal el tudtam intézni, hogy egy Malév járatát lekésett utasunkat áttegyenek egy későbbi gépre, hogy a csatlakozását elérje. Ma pedig… Ma már pénzért sem tudnék Malév jegyet venni neki…


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.