2ht Ön a repülős szakmába kívülről érkezett.
– Azt hiszem, ezzel nem vagyok egyedül. Elég, ha más légitársaságok korábbi vagy jelenlegi vezetőire gondolunk, rögtön látható, nem repülni kell tudnia annak, aki az ezen a területen mutatkozó kihívásokkal szeretne szembenézni, hanem elsősorban vállalatirányítási, kereskedelmi és marketingterületen kell tapasztalattal és gyakorlattal rendelkeznie. Elsősorban ez szükséges ahhoz, hogy egy „full service” légitársaság értékeit hatékonyan tudja képviselni a kereskedelmi partnerek és az utasok felé az éles versenyben működő magyar légi közlekedési piacon.
2ht Miért váltott?
– Amikor megláttam a BA pályázatát, azonnal eldöntöttem, megmérettetem magam, és pályázok a légitársaság magyarországi igazgatói posztjára, amely számomra igazi szakmai kihívás. Légitársaságunknak egy új szereplőkkel tarkított, kibővült európai uniós piacon kell növelnie eredményeit, miközben struktúrája, a piac globális változásai miatt átalakulóban van. Ez az, ami miatt szakmailag vonzó számomra ez a terület. Emellett fontosnak tartom azt is, hogy az utazás és a repülés egy olyan termék, amelynek élményaspektusával személyesen is azonosulni tudok, és szívesen dolgozom azért, hogy ebben minél több embernek lehessen része.
2ht Milyen intézkedéseket hozott eddig új munkahelyén?
– Érkezésem egy, a cég szempontjából fontos időszakban történt. Májusban alakítottuk át regionális call centerünket, amely immár Pozsonyban működik, ahol egy modernebb és nagyobb központ egyszerre fogadja a magyar, a cseh, a lengyel és a szlovák utasok hívásait. Idén, a nyári menetrendre való átálláskor indítottuk el napi harmadik London–Budapest járatunkat, amelynek bevezetésében már én is részt vettem. Az új járat olyan sikeres lett, hogy szinte biztosan állíthatom, nem állunk meg, jövő nyárra már a negyedik londoni járat indítását tervezzük.
– Légitársaságunk másik jelentős szakmai eredményének azt tekintem, hogy kidolgoztunk egy olyan tarifarendszert, amely a tengerentúli úti célokba biztosít kedvező árú utazási ajánlatokat utasaink számára. Az új árrendszerrel könnyebben elérhetőkké válnak az észak-amerikai és a karib-térségbeli országok, a távol-keleti desztinációk, valamint Ausztrália. Az új tengerentúli tarifarendszerrel új utasszegmenst kívánunk megcélozni. Egy Budapest– London–New York jegy például ezentúl 95 ezer forintba kerül, és ez az ár nem szezonális, hanem egész éven át elérhető, állandóan jelen lesz kínálatunkban.
2ht Említette, hogy idei eredményeik is közrejátszottak abban, hogy a vállalatvezetés jóváhagyta az új járatok indítását. Mondana ezzel kapcsolatban konkrét adatokat?
– A tavalyi üzleti évben 56 ezer utast szállítottunk Magyarországról az angol fővárosba és onnan tovább. Idén, az első félév adatai szerint pedig több mint 27 ezret, vagyis jobb eredményre számíthatunk az év végéig, mint a korábbi üzleti évben. A Budapest–London útvonalon elindult fapadosok pedig nem csökkentették, inkább fokozták a repülési kedvet és felpezsdítették az utazási piacot. Többek közt ennek eredménye, hogy piaci részesedésünk versenytársaink számának növekedése ellenére sem csökkent. A Budapest– London útvonalon továbbra is 31 százalékos részesedéssel rendelkezünk. Közvetlen értékesítésünkben az elektronikus úton történő repülőjegyfoglalások száma jelenleg 80 százalékot tesz ki, és azt tervezzük, jövőre teljesen átállunk, vagyis 100 százalékban on-line módon értékesítjük járatainkra az ülőhelyeket.
2ht Mi az, ami vonzó lehet és vonzó maradt az önökkel utazóknak?
– Utasaink teljes körű ellátást kapnak a fedélzeten, és szolgáltatásunknak továbbra is fontos ismérve a magas színvonalú fedélzeti kényelem, valamint az a tény, hogy London központi repülőterére közlekednek menetrend szerinti járataink, ami az üzletemberek és a vállalati ügyfélkör számára meghatározó. Nemcsak két város közötti (point-topoint) utazási lehetőséget kínálunk, hanem a világ közel 100 országába közlekedtetünk járatokat, vagyis globális hálózattal rendelkezünk. Ugyancsak fontos vonzerőnek látom törzsutasprogramunkat, az Executive Clubot, amely értéknövelt egyedi szolgáltatásokat nyújt a légitársaságunkkal rendszeresen utazóknak. A vállalati ügyfélkör kiemelten fontos számunkra, hiszen utasaink jelentős hányada üzletember vagy üzleti célból utazik. Termékeink jelentős részét az üzleti utazók igényeinek megfelelően fejlesztettük ki. Közvetlen ajánlatainkkal is elsősorban olyan itthoni cégeket célzunk meg, amelyeknek anyacégei angolszász területen működnek.