Mennyiségben az éves piac meghaladja a 13 millió litert. Ebből a szempontból 8 százalékkal kevesebbet adtak el 2009. október-2010. szeptemberben, mint egy évvel korábban.
Az átlag mögött azonban jelentős különböznek az egyes italféleségek trendjei. Az előző év hasonló időszakához képest, 2009. december-2010. szeptember között a legnagyobb szegmensnél, pálinkánál mindössze 1 százalékkal csökkent a vendéglátók bevétele. A szintén nagy forgalmú vodkából az értékben mért forgalom változatlan maradt.
Az értékesítés 6-7 százalékos csökkenését regisztráltuk gyomorkeserűnél, whiskynél, rumnál és brandynél.
A likőr mutatója mínusz 9, a giné pedig 15 százalék.
Legnagyobb az égetett szeszesitalok között értékben is a pálinka piaci részesedése. Utána következik a gyomorkeserű, vodka, whisky, brandy és rum, likőr, továbbá gin.
Az eladáshelyek között a - mennyiségben mért – forgalomból a volumenhelyek részaránya 52-ről 54 százalékra nőtt, 2009. december-2010. szeptemberben. Az italhelyek mutatója stabilan 20, ahogyan a szórakozóhelyek és szálláshelyek 6 és 4 százalékos részaránya.
Csökkent viszont az étkezőhelyek részesedése, 18-ról 16 százalékra.
Ami az árszegmenseket illeti: A mennyiségi eladásból a kommersz italok részaránya 51,4-ről 50,2 százalékra csökkent, 2009. december-2010. szeptemberben.
Nőtt viszont a prémium szegmens, 32,8 százalékról 33,4-re. Szintén nagyobb lett az „értéket a pénzért” italok mutatója, 15,8-ról 16,4 százalékra. (forrás: Nielsen, Osztoics Bernadett, ügyfélkapcsolati igazgató)