Idegenforgalmilag sikeres a pécsi EKF

A kezdeti nehézségek ellenére a pécsiek a szakemberekkel együtt sikeresnek ítélik az Európa Kulturális Fővárosa évet. Egy közvélemény kutatás szerint a városlakók 86 százaléka ítélte annak, kritikát csak az épületek kaptak.. Munkatársunktól

Összességében sikeresnek ítélik turisztikai szempontból a 2010-es évet a pécsi szakemberek is, s annak a véleményüknek is hangot adtak, hogy várhatóan jövőre is érezteti hatását az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program. A városban háromszor annyi turista fordult meg 2010-ben, mint a korábbi években, kilencszázezren látogattak el a városba. Az Európa Kulturális Fővárosa évében a programokra és a beruházásokra együttesen 35 milliárd forintot fordíthatott a város. Év végére elkészült a tudásközpont, a koncertközpont, megújultak Pécs parkjai és közterei.

Az évadot három napos rendezvénysorozat zárta megújult Kossuth téren, valamint az Irgalmasok utcájában. Az évad során számos kiállításnak, koncertnek, fesztiválnak adott helyet Pécs. A Munkácsy-triológiát hetvenezren, a Bauhaus tárlatot tizenötezren látták. Népszerű volt a Gyugyi féle Zsolnay-gyűjtemény megnyitása óta több mint tízezren nézték meg és teltház előtt koncertezett többek között a Buena Vista Social Club, Rhoda Scott valamint Seal is. A Zsolnay negyed folyamatosan újul meg. A kiállítótér Pinczehelyi Sándor életmű kiállításával nyitotta meg kapuit, a Bóbita Bábszínház január végétől várja a látogatókat. A baranyai megyeszékhely idegenforgalma egyértelmű nyertese volt az EKF évének. Nem csak a vendégforgalom, az egyes attrakciók látogatottsága is nőtt.

Külföld-belföld

Egyötödével növekedett a Pécsre látogató vendégek és az általuk eltöltött vendégéjszakák száma is a korábbi esztendő adataihoz viszonyítva. A külföldi vendégek számának növekedését elsősorban a német és osztrák vendégforgalom emelkedése okozta. Több vendég érkezett Olaszországból, Nagy-Britanniából, az USA-ból, Hollandiából, Csehországból, Horvátországból, Szerbiából és Szlovéniából. A francia turisták száma meglepően nagy mértékben növekedett Pécsett, és meghatározóak voltak az olasz és a spanyol vendégek. E mellett érkeztek 2010-ben turisták Japánból, Argentínából, Mexikóból és Új-Zélandról is.

Az irányítószám alapján történt regisztráció alapján a belföldi vendégek jelentős része a Dél-Dunántúl településeiről, Budapestről illetve Pest, Győr-Sopron és Fejér megyéből érkezett. Az EKF-programnak köszönhetően megállt Pécs turistaforgalmának 2001 óta tartó csökkenése, volt olyan hétvége, amikor húszezer ember érkezett a városba, s vett részt a különböző rendezvényeken. A város legfrekventáltabb helyein található vendéglátóhelyek egy részének bevétele megduplázódot 2009-hez képest, ami megegyezik az öt évvel ezelőtti forgalmukkal. Többen azonban veszteséggel zárták az évet.

Szállásfronton

A hotelek kihasználtsága viszont 41 százalékos volt, ami továbbra is az országos átlag alatt van. Az előfoglalások alapján gyengébbnek ígérkezik a 2011-es esztendő, de a szállodások reményei szerint még mindig jobb lesz, mint a tavalyi. A KSH adatai szerint 2010-ben az Európa Kulturális Fővárosa címet viselő Pécsett mind a vendégek, mind a vendégéjszakák száma jelentősen emelkedett (25, valamint 26 százalékkal). Bár csak minden negyedik vendég volt külföldi a pécsi szálláshelyeken, számuk a dinamikus emelkedést követően több mint másfélszeresére nőtt az egy évvel ezelőttihez képest.

A turistaforgalom átlagosan 12 százalékkal emelkedett Európa korábbi kulturális fővárosaiban. Pécs 16-18 százalékkal számolt, s nagy meglepetésre a vendégéjszakák száma végül 23-24 százalékkal nőtt 2009-hez viszonyítva. A vendégek 71,5 százaléka belföldi, 28,5 százalékuk külföldi volt, az Ausztriából érkező vendégforgalom 713 százalékos növekedést mutatott, de Pécs olyan távoli országok érdeklődését is felkeltette, mint Japán, vagy Izrael. Emellett szembetűnő volt az is, hogy az átlagos tartózkodási idő is jelentősen, mintegy 20 százalékkal emelkedett


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.